دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز

دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز
پیوندها

۱۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بحران بازار فولاد و عدم توانایی در پیش بینی

نابسامانی و ابهام در بازار فولاد به حدی است که تولیدکنندگان محصولات فولادی برای تعیین قیمت تیرآهن و میلگرد سردرگم شده اند و قیمت ها در مبادی مختلف هماهنگی چندانی ندارد. از سویی مساله صادرات در بلند مدت به سبب تحریم ها و مشکلات ارزی فعالان کلان بخش فولاد را نگران کرده است.

افزایش های بی منطق و احساسی به سبب افزایش های مکرر در بازارهای موازی مثل ارز و طلا از لایه های پایین بازار و واهمه فعالان این بخش از کاهش سرمایه شان و سرایت آن به تولید کنندگان شمش و اسلب به لایه های فوقانی، از مسائل تنش زا در کوتاه مدت است.

در این شرایط پرتلاطم بازار هیچ تجزیه و تحلیل منطقی و پیش بینی دقیقی از قیمت تیرآهن و میلگرد طی روزهای آتی نمی توان داشت که البته در میان این التهابات اوضاع به شدت متغیر بازار ارز و سکه نیز مزید بر علت شده است.

با جمع بندی همه ی شرایط موجود و رسیدن به ایام پایانی ماه مبارک رمضان و کاهش رکود ناشی از این ماه و افزایش تقاضای موثر، موج افزایش مجددی را در روزهای آتی شاهد خواهیم بود.

 

فرونشستن تب بازار فولاد در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان

بنا بر روند معمول سال های پیش با رسیدن به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، افزایش چشمگیری را در میزان تقاضا برای خرید محصولات فولادی شاهد خواهیم بود. برای رسیدن به نتیجه منطقی ناشی از تجزیه و تحلیل اقتصادی  به یک سری پارامترهای ثابت اقتصادی  نیاز داریم. در نتیجه می توان گفت در شرایط مبهم فعلی، به دلیل نبود هیچ پارامتر ثابت و قابل اتکایی و این که هرآن احتمال تغییر در سیاست های اقتصادی دولت وجود خواهد داشت، نمی توان بازار فعلی را تحت هیچ شرایطی پیش بینی نمود. این تلاطم و ابهام در تمامی بازار ها بخصوص بازار فولاد سبب احساس اضطراب و نگرانی در جو موجود می شود و در نهایت فقط بایستی نشست و شاهد آن بود که این نابسامانی ها چه بر سر معاملات و قیمت تیرآهن و میلگرد پیشنهادی کارخانجات خواهد آورد.

 این التهابات به همراه آینده ی نامعلوم ناشی از مسائل سیاسی ناشی از تحریم، سبب شده بازار کنونی فولاد روزهای بحرانی را طی کند.

پافشاری آمریکا بر مواضع در اجلاس سران

اجلاس سران ۷ در کبک کانادا از روز جمعه تاکنون در حال برگزاری است. با تحلیل اخبار به این نتیجه می رسیم که شکاف جدی شش کشور با آمریکا بر سر دو مسئله مهم است؛

·         اول برجام و بحث معافیت شرکت های اروپایی از تحریم آمریکا

·         دوم بحث وضع تعرفه ۱۰ درصدی آلومینیم و ۲۵ درصدی فولاد توسط ترامپ

رییس جمهور آمریکا، ترامپ هم با خروج زود هنگام خود از اجلاس ثابت کرد که در مواضع خود جدی است و در این صورت، نه تعرفه را حذف خواهد شد و نه تخفیف و یا استثنایی در مورد تحریم های ایران قائل می شود. او حتی در یک اظهار نظر جالب سخنان ترزا می را  به نصیحت های یک معلم و کسل کننده تشبیه کرد.

از سوی دیگر حوادث هفته گذشته و موضع رهبری در فراهم ساختن مقدمات غنی سازی و بیانیه وزارت خارجه در واکنش به سخنان ترامپ روشن می کند که ایران فعلا قصد مذاکره مجدد ندارد. تجربه قبلی در زمان ریاست جمهوری پیشین ایران هم نشان می دهد که مقاومت ایران تا زمان جدی تر شدن تحریم ها ادامه خواهد داشت.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که فعلا هیچ کدام از طرفین حاضر به کوتاه آمدن نیستند. از طرفی سیاست های ارزی نیز عرضه را بر تولیدکنندگان تنگ کرده است.

 

سیاست متناقض دلار 4200 تومانی در تعیین قیمت

سیاست تخصیص دلار ۴۲۰۰ به همه موارد و اجبار صادر کننده به فروش دلار ۴۲۰۰ تومانی به دولت نوعی فشار بیجا بر صادر کننده است که باعث افزایش لجام گسیخته واردات و کاهش صادرات از مبادی رسمی و افزایش آن به صورت قاچاق می شود؛ که با نگاهی به آمار یک ماه اخیر به این نتیجه میرسیم که مطالب ذکر شده، موید همین مطلب است.

این سیاست اکثر فعالان اقصادی را سردرگم‌ کرده است و حتی تولیدکنندگان را برای تعیین قیمت تیرآهن و میلگرد و سایر محصولات فولادی صادراتی و داخلی نیز با مشکلاتی مواجه شده اند.

واقعیت این است که بایستی این سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی برای اغلب کالاها دیر یا زود اصلاح شود؛ که در این صورت اغلب کالاها به غیر از گروه کالاهای اساسی برمبنای دلار آزاد محاسبه می شوند واین یعنی بازگشت دوران پر از بحران به اقتصاد کشور و افزایش خزنده قیمت ارز. امید است بازار فولاد این بحران را نیز همچون سایر بحران های اخیر پشت سر گذاشته و به زودی شاهد بهبود معاملات و رونق بازار و ثبات قیمت تیرآهن و سایر محصولات فولادی باشیم.

  • مهران بابایی
  • ۰
  • ۰

بررسی قیمت ورق سیاه در بازار چین

به گزارش متال بولتن تجار چینی به امید افزایش حجم معاملات در بازار،قیمت ورق سیاه را  در بازار نقدی شرق چین (شانگهای)  بین۱۰ تا ۲۰ یوان نسبت به روز قبل و با قیمت ۴۲۶۰  تا ۴۲۹۰ یوان و در شمال چین ( تیانجین) ۱۰ یوان نسبت به روز گذشته  و باقیمت۴۱۷۰ تا ۴۱۹۰ یوان کاهش دادند. اما با این وجود خریداران به امید کاهش بیشتر قیمت ها از خرید امتناع کردند.

 قیمت روز ورق سیاه درب کارخانه با کاهش ۳۴ یوان نسبت به روز قبل به ۳۸۶۷ یوان رسید. امروز هر دلار برابر با ۶٫۴۰ یوان بود.  درحوزه صادراتی چین قیمت ورق سیاه با افزایش ۲٫۷۷ دلار نسبت به روز قبل به ۵۹۱٫۴۶ دلار FOB رسید.

قیمت های پیشنهادی از طرف فروشندگان در محدوده ۶۰۰ تا ۶۰۵ دلار بر تن FOB بود و خریداران با پیشنهادات پایین تر ودر محدوده ی  ۵۸۰ تا ۵۸۵ دلار معامله می کردند. به عقیده کارشناسان معاملات ورق سیاه با قیمت ۵۹۰ دلار FOB انجام خواهد شد که ۵ دلار بالاتر از پیش بینی هفته قبل است.

 

قیمت ورق سیاه

 توقیف محموله های قراضه وکاهش صادرات آن درچین

 با اظهارات کذب فروشندگان مبنی برمیزان حجم قراضه صادراتی به خارج از چین، بخش زیادی از قراضه صادراتی در گمرک این کشور توقیف گردید و این حساسیت ایجاد شده از سوی دولت چین سبب کاهش فروش خارجی این نهاده تولید از سوی عرضه کنندگان چینی خواهد شد.

در این میان ۲۴۵ نفر به اتهام اظهار کذب در خصوص میزان واقعی محموله های قراضه، با بازرسی های انجام شده از ۱۷ بندر اصلی چین، بازداشت شده اند. گفته می شود این تجار با این عمل، از پرداخت تعرفه 40 درصدی صادرات قراضه مطابق با قانون چین، سرباززدند تا بتوانند در عرصه رقابت بین المللی، گوی سبقت را از رقبا بربایند. برآوردهای اولیه از ارزش این محموله ها ۷۴۸ میلیون دلار می باشد.

 با توقیف ها و ایجاد فضای سختگیرانه صادرات قراضه چین، سطح صادرات قراضه از ۲/۲ میلیون تن در سال قبل به ۱۶۴ هزار و پانصد تن در سه ماهه ابتدایی ۲۰۱۸ رسیده است. با کاهش صادرات ناشی از سختگیری های دولت چین، پیش بینی می شود که در آینده این عامل سبب حمایت از بهای قراضه در مقیاس جهانی خصوصا در بازار جنوب شرق آسیا شود.


صادرات و وردات هند با رشد معکوس

با افزایش تقاضای داخلی دربازار فولاد هند، سطح صادرات فولاد این کشور در ماه آوریل با افت شدیدی مواجه شد. البته باوجود کاهش صادرات، میزان واردات آن به دلیل رشد آرام تولید داخلی حجم واردات فولاد افزایش یافت. در ماه اوریل میزان صادرات فولاد هند به دلیل افزایش تقاضای بازار داخلی، به ۲۵٫۲ درصد کاهش نسبت به سال قبل به ۵۵۸,۰۰۰ تن رسید. 

با افزایش سطح تقاضا محصولات نهایی فولادی در ماه آوریل در هند به میزان ۸٫۲ درصد و رسیدن به سطح ۷ میلیون تن، میزان واردات فولاد برای جبران مصرف داخلی، در ماه اوریل با ۱۸٫۸ درصد رشد به ۵۰۴,۰۰۰ تن رسید. این میزان با مقایسه با وردات فولاد به هند در نیمه دوم سال مالی قبل منتهی به مارس ۲۰۱۸ به دلیل بالا بودن قیمت های جهانی روند صعودی داشته است.


بررسی بازار سهام آمریکا

وضعیت بازار سهام آمریکا به دلیل بالا بودن ارقام مربوط به شغل های ایجاد شده، همچنان روند امیدوارکننده ای را در پیش رو گرفته است. شاخص های  S & P، داوجونز و Nasdaq هرکدام به ترتیب ۹ و ۱۳۲ و ۲۸ پله افزایش داشتند.

با گزارشات امیدوارکننده مبنی بر بالا بودن ارقام شغل های ایجاد شده نسبت به ارقام پیش بینی شده توسط تحلیل گران، وال استریت  روز جمعه رو به صعودی را طی کرد. این اخبار امیدوار کننده سبب شد تا تجار از تنش های تجاری ایجاد شده بین هفت  کشور صنعتی که باعث شد جلسه روز شنبه وزرای  آنها در کانادا بدون انتشار بیانیه مشترک پایان یابد. هیچ هراسی به دل راه ندهند با هشدارمقامات چین به آمریکا در خصوص ایجاد هرگونه بد عهدی آمریکا در توافقنامه و اعمال تعرفه ها، می توان روابط تجاری چین و آمریکا را همچنان پابرجا دانست. با بی اعتمادی مردم نسبت به فیس بوک در خصوص انتشار اطلاعات خصوصی افرادبه ۶۰ کمپانی دیگر مثل آمازون و اپل و سامسونگ در طول ده سال گذشته، سهام فیس بوک بعد از انتشار گزارش نیویورک تایمز کاهش یافت.

 با وجود صعود شاخص های سهام در اروپا مثل آلمان، فرانسه، انگلستان و اسپانیا به میزان ۲۰، ۱۹، ۶۴ و ۱۷۴، اما قیمت طلا روند کاهشی داشت و به ۲۹۸/ ۱ دلار در هر اونس رسید و بهای نفت خام هم به بشکه ای ۶۵ دلار و ۴۱ سنت کاهش یافت. ایندکس دلار آمریکا هم در مقابل شش ارز دیگر ۴۲ صدم درصد کاهش داشته است.

  • مهران بابایی
  • ۰
  • ۰

صعود قیمت نبشی صادراتی در کشورهای مشترک المنافع

در بازار صادراتی نبشی در کشورهای مستقل مشترک المنافع روند روبه رشدی را طی کرده و قیمت نبشی صادراتی در اوایل ماه افزایش یافته است. با وجود تاکتیک های روبه رشد در چین و وجود منابع در دسترس، مصرف در خاورمیانه روند ادامه داری به خود می گیرد. این در حالی است که تأمین کنندگان کشورهای مستقل مشترک المنافع، روند قیمت جهانی نبشی را به طور مرتب رصد می نمایند


آخرین معاملات نبشی کشورهای مستقل مشترک المنافع  در منطقه خاورمیانه با قیمت ۵۳۰ تا ۵۴۰ دلاردرهر تن فوب دریای سیاه ثبت شد که طی یک هفته ۱۵ تا ۲۰ دلار در هر تن افزایش قیمت داشته است. به طور خاص، خریداران ترکیه چندین محموله نبشی را از اوکراین و روسیه به قیمت ۵۳۰ تا ۵۴۰ دلار در هر تن خریداری کردند.
شنیده شده که قراردادی برای نبشی روسیه نیز در شمال آفریقا به قیمت  ۵۴۰ دلار در هر تن امضا شده است. شاخص های قیمت نبشی به ۵۳۰ دلار در هر تن دریای سیاه افزایش یافت. طبق پیش بینی فعالان بازار داخلی، افزایش قیمت ادامه دارد. با این حال، در حال حاضر پیشنهادات در بازار تقریباً وجود ندارد. برخی از تامین کنندگان همچنان با ایده تغییرات قیمت برای خروجی ماه تصمیم گیری می کنند، دیگران با داشتن دسترسی کم، قیمت نبشی را کاهش می دهند.

قیمت نبشی

ترکیه بازار مناسب نبشی صادراتی

نماینده شرکت MMK به متال اکسپرت گفت: ما مذاکرات لازم را انجام می دهیم. نه سطح و نه حجم صادرات آن هنوز مشخص نشده است.» طبق اظهارات چندین بازار داخلی، فولاد سازان روسی، سطح صادرات خو را کاهش داده و محصولات ماه خود را در بازار داخلی به فروش می رسانند. با این وجود، قانونا در بازار روسیه  روند نزول قیمت برای بلند مدت ممکن به نظر نمی رسد.
 روند افزایشی قیمت تنها به نفع صادرکنندگان بوده است. یکی از تجار اظهار داشت: به استثنای منطقه خاور میانه، تقاضاهایی در شرق دور وجود دارد؛ زیرا آنها چین را با قیمت هایی که برای آنها معنی دار باشد، نمی خواهند». در ترکیه نبشی کشورهای مستقل مشترک المنافع بازار خوبی داشته و در عین حال قیمت در بازارداخلی در طول هفته ۱۰-۲۰ دلار در هر تن افزایش داشته است.

بررسی فروش نبشی در یک شرکت ترکی

یک مجتمع فولاد سازی در ترکیه با نام مجتمع فولاد کاردمیر، فروش نبشی داخلی را یک روز پیش فروش آغاز کرده است. با تضعیف لیره در برابر دلار آمریکا، سطح تقاضا برای نبشی این مجتمع بالا رفت، اما این شرکت فولاد ساز بعد از فروش چند محموله خود، عرضه نبشی به بازار را متوقف نمود.
با توجه به کاهش ارزش لیره دربرابر دلار، قیمت نبشی داخلی، روزانه ۵ تا ۶ دلار به ازای هر تن کاهش یافت و موجب افزایش علاقه خریداران داخلی شد. در نتیجه، طبق اطلاعات بازار شرکت کاردمیر با توجه به نرخ فعلی، ۶۵٫۰۰۰ تن شمش را با قیمت ۵۴۰ دلار در هر تن (۱٫۵۴۸ لیره در هر تن کارهای سابق) ارائه داد. تولیدکنندگان ۲۸٫۵۰۰ تن نبشی را با قیمت ۴۷۳ دلار در هر تن (۲٫۰۰۵ لیر در هر تن کارهای سابق) عرضه داشتند.
فعالان بازار داخلی انتظار دارند که شرکت کاردامیر، به ویژه در بخش نبشی به زودی از فروش خودداری کند... یک منبع تجاری به متال اکسپرت گفت: شرکت کاردمیر کمتر از حد معمول نبشی فروخته است. با وجود تقاضای بالای محلی، انتطار می رود شرکت کاردمیر با یک قیمت پیشنهادی جدید مجددا به بازاربرگردد. یکی از مزایای پیشنهاد قیمت به دلار این است که قیمت به دلار شامل مالیات نمی شود، اما قیمت بندی بر اساس لیره شامل 18% مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود.

  • مهران بابایی
  • ۰
  • ۰

زیر و رو شدن بازار فولاد در طی روزهای اخیر

طی روزهای گذشته قیمت میلگرد آجدار فراز و نشیب های بسیاری را متحمل شد. به طور مثال در بازار داخلی در اولین روز هفته گذشته قیمت میلگرد  به طور متوسط برای سایز ۳۲-۸ میلی متر به میزان ۲۷۲۱۲ ریال گزارش شد.

در روز یک شنبه قیمت آهن اسفنجی در بازار بورس با قیمت ۱۱۳۰۰ ریال عرضه گردید و این امر اندکی بر قیمت پیشنهادی کارخانجات فولادی تاثیرگذار بود. عرضه این محصول در نهایت با قیمت ۱۲۳۲۰ ریال در بورس کالا به فروش رسید.

در اینجا سوالات زیادی در خصوص سرنوشت قیمت آهن اسفنجی مطرح می شود. اولین سوال تناقض قیمت و تقاضای آهن اسفنجی گل گهر است؛ زیرا در روز یک شنبه آهن اسفنجی گل گهر با قیمتی کم تر از بورس کالاعرضه شد در صورتی که تقاضا برای محصول این شرکت در بازار به شدت پایین بود.

بعد از بازار بورس معاملات آهن اسفنجی در روز یک شنبه هفته گذشته، نوبت به بررسی بازار شمش می رسد که نرخ شمش نیز در بازار تا میزان ۳۰۰ ریال به ازای هر کیلو کاهش یافت. پس از آن قیمت میلگرد زاگرس نیز حدودا به میزان ۲۸۱۲۱ ریال اعلام گردید. درن وضعیت بازار فولاد با رکود مواجه شده است و سطح معاملات در این بازار به شدت افت کرده است.

تناقض رشد قیمت میلگردو سطح معاملات آن در بازار

کاهش شدید میزان خرید میلگرد و سایر محصولات در بازار سبب شد تا در اواسط هفته گذشته، قیمت روز میلگرد به طور متوسط به میزان ۱۳۰ ریال کاهش یافته و به قیمت ۲۸۰۳۰ ریال رسید.

در روز چهارشنبه مجددا نرخ شمش افزایش یافته و به میزان ۲۴۱۹۲ ریال در بورس کالا عرضه گردید و برخی از کارخانجات و تولیدکنندگان نرخ محصول تولیدی خود را به میزان ۳۰۰۰۰ ریال به ازای هر کیلو و بالاتر از نرخ بورس اعلام کردند. با وجود افزایش قیمت شمش در بازار سطح تقاضا برای آن بسیار پایین بود و در حال حاضر با این سطح عرضه در بازار، قیمت را درهفته جاری نمی توان مورد پیش بینی قرار داد. یکی دیگر از مشکلات در بازار فولاد کاهش قیمت میلگرد و پرشدن انبارها و کاهش سطح معاملات صورت گرفته می باشد و این خود دلیلی برای غیر واقعی شدن قیمت ها و اعمال سلیقه در پیشنهاد قیمت میلگرد است.

هم چنین این احتمال وجود دارد که نرخ شمش خوزستان در هفته جاری مجددا با قیمت ۲۲۰۰۰ ریال ارائه گردد. هم چنین جو روانی ایجاد شده در بازار نیز در شرایط کنونی و تعیین نرخ میلگرد کارخانجات از جمله قیمت میلگرد روهینا  و قیمت میلگرد بافق یزد تاثیر زیادی داشته است. در حال حاضر کارخانجات با چالش های زیادی روبرو می باشند.

بررسی مشکلات بازار فولاد

با تعیین نرخ مصوب دلار 4200 تومانی از سوی دولت، مبادی تولید کننده فولاد برای تعیین قیمت دچار سردرگمی شده اند و از سوی دیگر جو روانی ناشی از نوسانات ارزی امکان ایجاد تغییرات در قیمت ها را ناممکن ساخته است.

مشکلات بسیاری در حال حاضر دست به گریبان بازار فولاد شده است که از آن جمله می توان به لغو برجام و کاهش صادرات نفت اشاره نمود. کاهش صادرات نفت بر روی صادرات سایر کالاها نیز اثر گذار است و سبب کاهش صادرات کالاهای فولادی نیز می شود. البته نوسانات ارزی که قبل از تحریم ها نیز وجود داشت و این هم به نوبه خود سبب نایسامانی های بسیاری در عرصه بازار فولاد شده است. مشکلات تعیین قیمت محصولات فولادی از سوی کارخانه ها به دلیل نرخ جدید مصوب شده و همچنین کمبود ارز در بازار نیز از مشکلات عدیده بازار کنونی فولاد است. البته در میان این همه آشفتگی خبر خوب این است که قیمت تیر آهن طی هفته گذشته تاکنون روند ثابتی را داشته است و میزان تقاضا برای آن در حال افزایش بوده و در کل می توان گفت بازار معاملاتی این محصول فولادی روند روبه رشدی را طی می کند.

بررسی قیمت جهانی میلگرد

قیمت میلگرد در بازار جهانی و به طور خاص در آسیا روند ثابتی را طی می کند به عنوان مثال قیمت میلگرد از هفته گذشته تاکنون در ترکیه یکسان بوده است. با افزایش قیمت مواد اولیه مانند شمش، میزان واردات قراضه افزایش یافت و نرخ جهانی میلگرد در حال حاضر روند رو به بهبودی را طی می کند.

هم چنین ترکیه تا میزان ۵۷۰ دلار به ازای هر تن میلگرد را نرخ صادراتی خود پیشنهاد داده است؛ و قیمت داخلی آن تا میزان ۵۷۰-۵۶۰ دلار به ازای هر تن شنیده شد. به نظر می رسد طی هفته گذشته قیمت میلگرد چندان از نرخ بازار جهانی تبعیت نکرده است.

  • مهران بابایی
  • ۰
  • ۰

آیا قیمت نبشی آریان فولاد کاهش خواهد یافت؟

ارزیابی های صورت گرفته از بازار نبشی و ناودانی حاکی از افزایش قیمت نبشی آریان فولاد و برخی دیگر از تولید کنندگان این محصول است. قیمت نبشی بناب نیز همسو با دیگر تولیدکنندگان افزایشی شد. نبشی 3 بناب با افزایش 800 ریالی با قیمت 23300 ریال اعلام شد.

نبشی 4 آریان فولاد نیز با افزایش 400 ریالی قیمت 23300 ریال اعلام شد. این افزایش ناگهانی منجر شد تا برخی از فعالان به تمع افزایش بیشتر اقدام به احتکار محصولات نمایند و فروش آن خودداری نمایند. سایر تولیدکنندگان نیز با افزایش حدود 500 ریالی محصولات خود منجر به وارد شدن هیجانات کاذب بیشتر به این بازار شدند.

 

قیمت نبشی ناب تبریز امروز  با سایز ۴ و وزن ١٠.۵ در حدود ٢٣٧٠ تومان خرید و فروش شد. قیمت نبشی ناب تبریز با سایز ۵ و وزن ١٩ نیز معادل ٢۴٩٠ تومان به بازار عرضه شد. در این میان نبشی اصفهان طی دو روز گذشته تا میزان ٣٠ تومان افزایش پیدا کرد اما دیروز و امروز با قیمت ثابت اعلام شد. قیمت نبشی اصفهان با سایز ١٢ و وزن ١٢۵ در حدود ٢٣١٠ تومان اعلام شد. پیش بینی می شود که قیمت نبشی اصفهان تا آخر هفته جاری نوسانات خاصی را تجربه نکند.

 

قیمت گذاری نبشی به روشی جدید

تغییرات نبشی طی هفته های قبل در بورس کالا سبب شد تا نرخ این کالا حتی از قیمت های پایه هم کمتر ثبت شود که این مسئله یک سیگنال پر اهمیت برای دورنمای این بازار به حساب آمده است. این مطلب مهم یعنی پذیرفتن قیمت نبشی آن هم کمتر از نرخ‌های پایه از سوی تولید کنندگان داخلی در بورس کالا نشان می‌دهد که اگر چه حمایت عرضه‌کننده اصلی از خریدار نهایی در این رویکرد قابل مشاهده است اما روند بازار در بستر بورس کالا نهایتا راهگشای فعالیت تجاری معامله گران، خریداران و فروشندگان بوده است.

 

علاوه بر این، از جمله شوه های معاملات مستتر، آرامش نسبی در بازار داخلی کشور و فاصله گرفتن از نوسانات شدید قیمت نبشی و همچنین حمایت تولید کنندگان این محصول از مصرف ‌کنندگان در صنایع پایین دستی است. با استفاده از این رویکرد در خرید و فروش نبشی و سایر محصولات فولادی می‌توان به حفظ بازار داخلی و ثابت نگه‌داشتن نبشی در بازار کمک کرد.

 

کارشناسان و متخصصان این حوزه می گویند: امیدواریم که این رویکرد همان طور که مورد استفاده عرضه کنندگان نبشی کشور می باشد، مورد توجه عرضه‌ کنندگان سایر محصولات فولادی نیز قرار بگیرد. از دیگر ویژگی های مهم رخداد های قیمت نبشی که اخیرا مورد توجه قرار گرفت، در نظر گرفتن جایگاه بورس کالا در کشور در تعیین و کشف قیمت‌ این محصول است.

 

چرا تقاضا برای مقاطع فولادی در حال افزایش است

علاوه بر این، با توجه به مطالبی که گفته شد، پس از مدت این کاهش نرخ که به سود مصرف کننده بود موجب افزایش تقاضا در بازار شد و نهایتا افزایش و یا تثبیت قیمت نبشی را در اکثر کارخانه ها رقم زد. به همین دلیل در هفته گذشته نبشی با میل به روند افزایشی همراه بود اگرچه در برخی از لیست‌های فروش هنوز هم قیمت های ثابت را برای فروش نبشی برخی از کارخانه ها می‌توان رهگیری کرد اما بسیاری از همین کارخانه ها هم قیمت نبشی تولیدی خود را اعلام نمی کنند و فروش را متوقف کرده اند زیرا منتظر افزایش قیمت ها هستند.

 

همچنین افزایش قیمت دلار در اواسط هفته گذشته، و همچنین رشد نرخ قراضه به دلیل محدودیت‌های جدی آب و هوایی منجر به جرقه هایی برای افزایش قیمت نبشی در بازار داخلی شد که از جمله سیگنال‌هایی بود که در هفته گذشته به ثبت رسید. به طور کلی در بازار آزاد نبشی در روز‌ های گذشته اطلاعاتی در مورد افزایش نبشی دیده شد ولی پیش بینی می شود که این روند به‌صورت مقطعی بر بازار تاثیرگذار باشد و حرکت ‌های نوسانی پلکانی به ثبت برسد.

  • مهران بابایی
  • ۰
  • ۰


قیمت نبشی ظهوریان در بازار داخلی

بنابر گزارشات واصله قیمت نبشی ظهوریان مشهد در بازار تهران با کاهش چشمگیری معامله شد. این اتفاق در حالی رخ داد که نرخ دلار در حال افزایش بود و بطور لحظه ای خبر از بالا رفتن نرخ دلار در بازار به گوش می رسید. بازار صرافی ها گرم شده بود و صف های طولانی از مردم در صرافی ها در حال صرف سرمایه خود بودند.

به عقیده تحلیل گران فعال در بازار آهن آلات نوسانات قیمت نبشی ظهوریان مشهد و سایر مقاطع فولادی تاثیر گرفته از شرایط سیاسی حاکم بر جامعه است. در این میان نرخ جاری ارز نیز بر تولیدات و بازارهای فعال جامعه تاثیر گذار هستند.

 

همچنین به گزارش یکی از خبرگزاری های داخلی ظهر امروز قیمت دلار تزریقی به صرافی ها توسط بانک در حدود ٤٨٩٢ تومان اعلام شد که نسبت به روز گذشته با نرخ ۴٨۶٠ تومان، در حدود ٣٠ تومان افزایش یافته است. علاوه بر این، دیروز و امروز هم مانند روز های گذشته بازار ارز بسیار شلوغ و ملتهب بود و این التهابات بر قیمت نبشی و ناودانی نیز موثر واقع شد و امروز شاهد این امر بودیم که اکثر کارخانه های داخلی قیمت نبشی تولیدی خود را با افزایش اعلام کردند.

 نبشی ظهوریان مشهد

برای صحت این مدعا به قیمت نبشی ۵ در کارخانه های مختلف رجوع کردیم تا بررسی کنیم که آیا این روند افزایشی گزارش شده به واقع اتفاق افتاده است یا خیر. با ارزیابی نمودار ها متوجه شدیم که قیمت نبشی ۵ با وزن ١۵ در کارخانه مشهد در حدود ٢۴٨٠ تومان بود که از روز ١٧ بهمن تا کنون در حدود ١٢٠ تومان افزایش پیدا کرده است.

 

قیمت نبشی بناب و آریان فولاد در هفته های اخیر

قیمت نبشی بناب با وزن ١۵ معادل ٢۵٠٠ تومان اعلام شد که نسبت به روز شنبه حدودا ١٠٠ تومان افزایش داشته است. علاوه بر این، قیمت نبشی آریان فولاد در انبار اصفهان با وزن ١۵ نیز در مقایسه با روز دوشنبه حدود ١١۵ تومان بالا تر رفته است. علاوه بر این سه کارخانه، قیمت نبشی تولید کنندگان دیگر نیز با افزایش نسبی مواجه بود و کاملا مشخص است که این روند صعودی به احتمال قوی نشات گرفته از افزایش قیمت دلار در این روز ها بوده است.

 

علاوه بر این، برخی از کارشناسان این حوزه هم پیش بینی می کنند که قیمت ارز باز هم در هفته های آینده افزایش داشته باشد و به دنبال افزایش نرخ ارز، قیمت نبشی و ناودانی هم روند صعودی به خود بگیرد. آن ها در جواب کسانی که این نظریه را رد می کنند می گویند: پیش از این هم رئیس جمهور کشورمان با گفتن این جمله که: “ذخایر کافی برای ارز داریم” به فعالان بازار ارز این اطمینان را داده بود که نرخ ارز تغییر چندانی نخواهد کرد اما از روزی که روحانی خیال مردم را در مورد عدم افزایش دلار راحت کرده است، نرخ دلار بیش از ۳۰۰ تومان تا امروز گران شده است.

 

پیوستگی بازارهای کالایی به نرخ ارز

پس با این اوصاف اگر باز هم طی هفته های آینده نرخ دلار بالا تر رود، گریزی از افزایش نسبی قیمت نبشی و ناودانی و حتی سایر محصولات فولادی هم نخواهد بود. البته از طرفی افزایش قیمت ارز برای اقتصاد و صنایع کشور می‌تواند  به نوعی مفید باشد و به گفته برخی، گاهی نرخ ارز برای جبران کسری بودجه افزایش می یابد اما مسئولین نباید از آثار مخرب این امر بر افزایش تورم و نوسانات قیمت فولاد هم غافل شوند.

 

به همین دلیل مدیریت ارزی دولت‌ باید به‌ شکلی صورت گیرد که توازن درست و منطقی بین منافع افزایش قیمت ارز و زیان های حاصل از آن هم ایجاد شود.


  • مهران بابایی
  • ۰
  • ۰

آشوب در بازار آهن آلات

دغدغه اخیر بازار آهن فروشان در اصفهان  ناشی از بازار بی رونق است که در حال حاضر باعث گلایه فروشتدگان از کاهش شدید مشتری و  افزایش قیمت آهن آلات شده است. فعالان بازار عقیده دارند  یکی از  دلایل مهم بالا رفتن قیمت  آهن آلات بازار اصفهان، بالا رفتن نرخ ارز است . بالا رفتن نرخ ارز سبب شده مواد اولیه آهن مانند شمش به میزان 200 تا 300 توان در بازار بورس  در زمان عرضه بالا رفته و این خود بر روی قیمت محصولات فرعی  شمش آهن مانند میلگرد ، تیر آهن و ... تاثیرگذار است. این عامل مهم باعث شده بازار آهن آلات راکد شده و با نوسانات شدید ارزی که از شروع سال جدید تاکنون شاهد آن بوده ایم، روز به روز این بازار را  بی رونق تر از قبل می کند .

آیا فقط نوسان ارز در رکود بازار آهن دخیل است یا دلیل داخلی دیگر بازیگر این نقش است؟

البته به غیر از نوسانات ارزی دلایل متعدد دیگری نیز در بالا رفتن قیمت آهن آلات و رکود بازار آن در شهر اصفهان بوده  است ، که از جمله آن اعتصاب رانندگان کامیون  و نفت کش ها  و بالا رفتن قیمت حمل بار  و کمبود بنزین و گازوئیل در پمپ بنزین ها است.

بر اساس اخبار رسیده از منابع معتبر، دلیل مهم اعتصاب رانندگان کامیون و به دنبال نفت کش ها و باربری ها در اصفهان  ، ثابت ماندن نرخ تعرفه باربری است که در عین ثابت بودن این نرخ،  افزایش هزینه های مصرفی مربوطه مانند هزینه ی بیمه ای،  استهلاک اقلام مصرفی مانند روغن موتور و لاستیک و عوارض جاده ای را شاهد بوده ایم و این سبب گلایه رانندگان شده، به طوری برای جبران این هزینه ها بر تعداد سرویس های خود با کاهش میزان ساعت استراحت افزوده اند ،که این نه تنها باعث ایجاد آسیب جسمی و روحی برای خود رانندگان است،  سطح خطرات جاده ای را نیز افزایش می دهد.

ماه رمضان ماه عبادت یا کسب و کار؟

از دلایل دیگر در کاهش رونق بازار معاملات آهن آلات  در اصفهان می توان به ورود به ماه مبارک رمضان اشاره کرد که البته این امری معمول بوده و آنچنان هم نمی تواند نگران کننده باشد. تمامی فعالان بازار می دانند که معمولا بازار با ورود به ماه مبارک رمضان به نوعی به حالت خفته  فرو می رود، که البته این امر در نیمه اول مشهودتر است و با ورود به نیمه دوم بازار سرحال تر شده و رونق بهتری به خود می گیرد . می توان گفت این موضوع در حال حاضر با گذشت  یک سوم از ماه مبارک و رسیدن به نیمه ماه بهبود تقریبی حاصل خواهد شد.

بازار مسکن فلج، بازار آهن را از رونق انداخته است؟ 

از سویی دیگر برخی فعالان بازار، رکود بازار مسکن را نیز از دلایل مهم رکود بازار آهن آلات در اصفهان می دانند. به تحلیل برخی منابع معتبر نوسانات ارزی به طور غیر مستقیم بر بازار مسکن تاثیر می گذارد و این خود دلیلی برای کاهش سطح ساخت و ساز خواهد شد. با بالا رفتن قیمت ارز در سطح بازار،  انبو سازان سرمایه خود را به شکل دلار در آورده و در این بازار سرمایه گذاری می کنند. این امر سبب کاهش ساخت و ساز و کاهش عرضه در بازار مسکن خواهد شد و نتیجتا میزان معاملات و فروش مصالح ساختمانی از جمله آهن آلات در بازار کاهش یافته و بازار آهن آلات را بی رونق می کند.

در جمع بندی آخر می توان گفت با وجودی که دلایل متعددی بر روی رکور بازار اهن آلات در اصفهان دخیل بوده اند اما اهم آنها همان بالا رفتن نرخ ارز و نوسانات ارزی است که به طور مستقیم و غیر مستقیم توانستهخ در حال حاضر بازار آهن آلات را فلج کند.

 

  • مهران بابایی
  • ۰
  • ۰

بررسی بعضی از علل نوسانات قیمت سنگ آهن در هفته گذشته


سنگ آهن مانند همه فلزات از لحاظ اقتصادی دارای پیچیدگی قیمت در زمان های مختلف بوده است. برای اینکه بتوان در ارتباط با روند تعیین قیمت فلزات و تدوین سیاست های مرتبط با استخراج، تولید و صادرات آن نظر داد، شناخت محیط اقتصادی مرتبط با آهن که مهم ترین آن ها متشکل از تولید کنندگان، مصرف کنندگان، شرایط عرضه و تقاضا است، ضرورت دارد.


به دلیل روند رو به رشد جمعیت در جهان و افزایش نیاز به تولید محصولاتی مرتبط، ما شاهد روند رو به رشد تولیدات سنگ آهن نیز هستیم. کشور چین با داشتن 19 درصد جمعیت جهان سهمی در حدود 43 درصد از تولیدات آن را به خود اختصاص داده است.


ایران با داشتن ذخایر ارزشمند آهن، در مقایسه با کشورهای دیگر مانند: چین، استرالیا، برزیل و هند جزء تولیدکنندگان کوچک محسوب می شود. بنابراین، طبیعی است که به سرعت تحت تاثیر سیاست سایر کشورها و شرکت های بزرگ قرار میگیرد.


بازار مصرف سنگ آهن چین تعیین کننده قیمت است


دولت استرالیا در سال 2017، در ارتباط با قیمت سنگ آهن دو دلیل از جمله رشد عرضه جهانی و کم شدن تقاضای چین در سال 2018 را از مهم­ ترین دلایل در کاهش قیمت پیش بینی کرده است. اخبار موجود از کاهش قیمت سنگ آهن در هفته پیش اثر منفی بازارهای نقدی بر رکود تقاضا و افت قیمت این کالا را نشان می دهد.


با توجه به این نکته که چین بزرگ­ترین مصرف کننده فولاد جهان است، به دور از انتظار نیست که نقش موثری در تعیین قیمت آن در جهان ایفا می کند.


تغییرات قیمت سنگ آهن در بازار چین


سنگ آهن با خلوص 62 درصد وارداتی به چین با 1.8 دلار کاهش نسبت به جمعه گذشته به 64.9 دلار هر تن خشک سی اف آر گزارش شده است. شایان ذکر است که، این افت قیمت آنقدر نبوده که به افزایش خریدها کمک کند.


به گزارش فولاد ایران، در بورس دالیان چین هم آخرین قیمت قرارداد، سنگ آهن نسبت به جمعه افت داشته و در بورس شانگهای قیمت میلگرد حدود 7 دلار ارزان تر شده و به 562 دلار در هر تن رسیده است. بیلت هم در بازار چین 570 دلار هر تن است که نسبت به جمعه اخیر 4 دلار ارزان تر شده است.


همچنین، هفته گذشته موجودی سنگ آهن بنادر چین 158.95 میلیون تن ثبت شده که 1.05 میلیون تن نسبت به هفته قبل افت داشته است.


برخی از دلایل افت قیمت سنگ آهن در هفته گذشته:


1.      کاهش تولید فولاد در کشور چین را می توان از جمله عوامل مهم و موثر در بازار نام برد.


2.      افت قیمت در بازارهای فیوچرز


3.      تمایل خریداران به دریافت تخفیف های بیشتر


4.      عدم توارن عرضه و تقاضا


5.      افت قیمت میلگرد و بیلت در بازار داخلی چین


6.       بسته شدن معادن پیش از موعد پیش‌بینی شده و اتمام ذخیره آن ها به دلیل سیاست های اشتباه


7.      افزایش هزینه های معدنکاری


8.      ادغام معادن کوچک برای کاهش آلودگی های زیستی ناشی از فعالیت آن ها


به نظر می رسد که قیمت های پایین تر در بازار چین، منعکس کننده عرضه رو به رشد از سوی تولیدکنندگان کم هزینه و کاهش تقاضا از سوی آن است. که این روند می تواند نشانه ای از کوچک شدن صنعت فولاد در چین باشد.


بررسی بازار سنگ آهن در ایران


بازار سنگ آهن در ایران در بین سال های 2014-2010 رونق بهتری را نشان می دهد، زیرا در آن زمان شرایط مناسبی برای ارسال محصولات آن ها به چین بوده است. اما بعد از کاهش جهانی بهای سنگ آهن، صادرات هم در این زمینه کاهش یافت.


از جمله دلایل کاهش قیمت سنگ آهن در ایران میتوان اشاره کرد به:


1. فراوانی عرضه


2. تقاضای کمتر از سوی چین


3.   سود کمتر تولید فولاد


افت قیمت در سال های اخیرموثر است بر، کاهش چشمگیر پروژه های معدنی، افزایش هزینه های مرتبط، کاهش در سود پیش بینی شده که همه از جمله دلایل کاهش سرمایه گذاری در زمینه سنگ آهن و برداشت آن و در نتیجه کاهش قیمت آن می شود. در شرایطی که در نتیجه این فرآیند بوجود می آید، معادن کوچک برای ادامه فعالیت های خود دچار بحران می شوند.


  • مهران بابایی
  • ۰
  • ۰

رهایی بازار فولاد ایران از چنگال رکود

این اولین بار نیست که جامعه جهانی تصمیم به وضع تحریم های اقتصادی و تجاری علیه کشورمان را گرفته اند. مواجه های قبلی با این مشکل منجر شد تا دولت ایران با اقداماتی موثر تصمیم به تقوت بنیه علمی کشور کرده و با اتکا به توان فکری نیروهای جوان و بهره گیری از علم و فناوری روز دنیا بر این شرایط سخت فائق آید.

این بار نیز با لغو برجام توسط دولت آمریکا و اعمال تحریم های جدید انتظار می رود دولتمردان احتمال وقوع چنین رخدادی را اندیشیده باشند و از پیش برای مقابله با وارد آمدن فشار اقتصادی برنامه ریزی هایی انجام داده باشند.

یکی از بخش های بسیار تاثیر پذیر در زمان تحریم بازار فولاد است.  کنترل وضعیت این بازار و جلوگیری از افزایش ناگهانی قیمت تیرآهن ، میلگرد و سایر مقاطع فولادی در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. و صد البته این احساس نیاز در سایر بازارهای کالایی نیز وجود خواهد داشت.

 

این در حالی است که ضرب العجل ایجاد شده برای اجرای تحریم ها که به مدت ۱۸۰-۹۰ روز تعیین شده است لزوم مهندسی شرایط موجود را افزایش داده است. بنابراین لزوم ایجاد فضای گفت و گو در شرایط فعلی بازار فولاد به شدت احساس می شود. آن چه مسلم است این است که در حال حاضر برای در امان ماندن از تبعات بازگشت تحریم ها بر روی بازار فولاد و قیمت تیرآهن و میلگرد و سایر محصولات بایستی چاره اندیشیده شود.

 

برخی از فعالان بازار نیز عقیده دارند که در روزهای جاری باید به دولت و خصوصا تیم مذاکره کننده در این زمینه کمک کرد تا بتوانند ایده های جدیدی مطرح کرده و مذاکرات خوبی را به انجام برسانند. برخی نیز بر این عقیده اند که در صورت خروج آمریکا و اجرای مجدد تحریم ها ایران بایستی با اتحادیه اروپا مذاکره کرده و به طور جداگانه راجع به عدم آسیب به بازار فولاد کشور در زمان تحریم ها گفت و گو کند.

 

راهکاری جهت بهبود شرایط در بازار فولاد

با این حال بازار فولاد ایران نباید تنها به تضمین اروپا برای مسیر بازگشت تحریم ها امیدوار باشد بلکه فعالان بازار بایستی در این شرایط بحرانی با ارائه ایده های مختلف در جهت تداوم رشد بازار فولاد خصوصا در سطح بین المللی بکوشند.

 

برای این کار بازار فولاد نیاز به آینده نگری فعالان این حوزه در روزهای جاری را خواهد داشت. در غیر این صورت بدون مساعدت این افراد و عدم ارائه ایده های خلاقانه برای بهبود بازار صادراتی کشور نمی تواند از این مرحله بحرانی عبور کرده و شاهد افت شدید بازار در روزهای آتی خواهیم بود. در واقع نقش عمده دولت در این بخش انتقال و اجرای ایده های جدید در جهت بهبود بازار فولاد و عدم تاثیر شرایط کنونی بر قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت تیرآهن و میلگرد بوده و در نهایت تیم مذاکره کننده بایستی این ایده ها را انتقال دهد.

هم چنین برخی نیز بر این عقیده اند که بایستی سهام شرکت های ایرانی را در میان متحدان تقسیم کرده تا آن ها نیز در خطر ماجرای بازگشت تحریم ها توسط آمریکا سهیم باشند. در صحبت های روزانه مسئولان کشور می شنویم که برخی کشورها با ایران متحد می باشند ولی این اتحاد تا زمانی که خروجی مناسبی برای کشور نداشته باشد چندان مورد قبول نیست.

 

همراهی سایر کشورهای منطقه برای مقابله با عوارض لغو برجام

تنها در صورتی این کشورها برای صنعت فولاد ایران سودمند می باشند که برای مثال در سهام شرکت های فولادی سهیم بوده و در بازگشت تحریم ها نیز متضرر گردند.  دلیل این عقیده این است که چنانچه این کشورها در سهام شرکت های فولادی سهیم باشند برای افزایش میزان صادرات نیز تلاش کرده و در واقع ایران در مسیر این روند تنها نخواهد ماند.

 

برای مثال مذاکرات زمانی سازنده خواهد بود که کشوری هم چون چین بتواند در خطرات ناشی از خروج برجام و بازگشت تحریم ها با ایران شریک شود. بنابراین تضمین اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم ها نیز تنها در صورتی تاثیرگذار خواهد بود که بتوانند در ریسک های ناشی از بازگشت تحریم ها با ایران شریک شوند.

 

روند پیش بینی شده برای تعیین قیمت تیرآهن ، میلگرد و مقاطع فولادی

به هر حال ارائه چنین ایده های خلاقانه ای برای نجات صنعت فولاد کشور از شرایط حساس کنونی برای جلوگیری از تغییرات شدید در قیمت تیرآهن و میلگرد و سایر محصولات فولادی بسیار موثر می باشد. هدف این است که به گوش همگان برسانیم که با تصمیم جدید ترامپ در واقع اقتصاد یک کشور مورد حمله قرار گرفته است و در نهایت سبب آسیب های جدی به کل اقتصاد و بازارهای کالایی بالاخص بازار فولاد ایران خواهد شد.

 

قیمت تیرآهن

لازم است که تمامی دنیا بدانند که مذاکرات در نهایت به نتیجه خواهد رسید و چنان چه در روزهای جاری تلاش های لازم توسط دولت مردان کشور صورت نگیرد عواقب سختی در روزهای آتی گریبان صنعت فولاد کشور را خواهد گرفت و قیمت تیرآهن و سایر محصولات به شدت تحت تاثیر خواهد بود.


  • مهران بابایی
  • ۰
  • ۰

روند بازار آهن آلات چین در هفته دوم ماه می

ابتدای هفته گذشته برای بازار داخلی چین روند کاهشی قیمت ها مشاهده شد. پس از یک دوره افزایش قیمت ورق گالوانیزه ، قیمت مواد اولیه روند نزولی داشتند. بر همین اساس تولیدکنندگان قیمت مقاطع موجود در بازار را کاهشی اعلام کردند.

با کم شدن قیمت فعالان در بازار جهانی عرضه های خود را محدود کردند و این امر منجر به افزایش قیمت برخی دیگر از مقاطع شد. در کل این روند منجر به وارد شدن فشار بیش از حد توان به بازار شده است.

قیمت مقاطع ساختمانی نیز متاثر از این وضعیت در ابتدا روند افزایشی و مجددا روند نزولی را در پیش گرفتند. بطوریکه قیمت روز میلگرد تا 4146 یوان رسید که این قیمت از قیمت اعلامی در هفته گذشته کمتر بود.

بنا به اعلام منابع پلنر، موجودی فعلی انبارهای میلگرد چین ۶ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۲۰۰ می باشد که کاهش ۸/۴۷ درصدی را نشان می دهد.

البته در مقایسه با موجودی انبارها طی سال گذشته موجودی انبارها نزدیک به ۱/۸ میلیون تن افزایش دارد. احتمال می رود بازار آهن آلات چین در هفته آینده باز هم با رونق همراه شود.

 

علل کاهش عرضه مقاطع در چین

قیمت ورق سیاه نیز در بازار داخلی چین تحت فشار قرار گرفت. میانگین قیمت در ۲۴ شهر مهم چین به ۴۱۹۲ یوان رسید که تنها ۱۴ یوان نسبت به یک هفته قبل تر افت داشت.

 

موجودی انبارهای ورق گرم در چین در هفته گذشته با ۲۷۱ هزار تن کاهش یه ۲ میلیون و ۱۲۲ هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز افت ۶۸۶ هزار تنی را نشان می دهد.

 

در کل می توان گفت که روند کاهشی موجودی انبارهای آهن آلات چین در هفته آتی ادامه خواهد یافت. در بخش عرضه نیز اگرچه تولید فولادسازان چین در هفته قبل کمی افزایش یافت، اما نظارت های زیست محیطی هم چنان باعث افت عرضه خواهد بود.

 

با افزایش اصلاح قیمت کارخانه های بزرگ در بازار، تجار از فروش محصولات خود در قیمت آهن آلات پایین خودداری می نمایند. انتظار می رود قیمت محصولات طی هفته آتی مجددا تقویت شوند.

 

بازار چین تحت تاثیر کاهش قیمت ورق سیاه

طی هفته گذشته قیمت ورق سیاه در بازار داخلی کشور چین کاهش یافته است و فعالیت خرید در بازار این کشور افت شدیدی یافته است.

 

در شرق چین (شانگهای) قیمت ورق سیاه به میزان ۴۲۰۰-۴۱۷۰ یوان (۶۵۹-۶۵۵ دلار) به ازای هر تن بوده که نسبت به قیمت اعلام شده قبلی به میزان ۱۰ یوان به ازای هر تن کاهش یافته است.

 

در شمال چین نیز قیمت ورق سیاه به میزان ۴۰۳۰-۴۰۱۰ یوان به ازای هر تن اعلام شده که نسبت به قیمت اعلام شده قبلی به میزان ۲۰ یوان به ازای هر تن کاهش یافته است.

 

این در حالی است که به گفته منابع خبری میزان تقاضا برای خرید این محصول در کشور چین کاهش شدیدی یافته است و این امر سبب کاهش قیمت در برخی از بازارهای کالایی شده است.

 

به نظر می رسد برخی از تولیدکنندگان در این کشور قیمت های پیشنهادی خود را افزایش داده اند در حالی که برخی هنوز قیمت های جدیدی پیشنهاد نداده و در انتظار مشخص شدن روند کلی بازار می باشند.

 

  • قیمت ورق سیاه اعلامی تولیدکنندگان مختلف

ارزیابی متال بولتن از شاخص قیمت ورق سیاه در بازار صادراتی کشور چین به میزان ۵۸۳ دلار به ازای هر تن بوده است که نسبت به قیمت اعلام شده قبلی به میزان ۳ دلار به ازای هر تن کاهش یافته است.

 

کارخانجات تولید آهن آلات هم چنان قیمت های خود را در محدوده ۶۰۵-۵۹۰ دلار به ازای هر تن ثابت باقی نگه داشته اند و هیچ کدام از آن ها قصد ندارند قیمت های پیشنهادی خود را کاهش دهند.

 

پیشنهادات مطرح شده در مناقصات نیز به میزان ۵ دلار به ازای هر تن کاهش یافته و به ۵۸۰-۵۷۰ دلار به ازای هر تن رسیده است. هم چنین فعالان بازار معاملات خود را در محدوده قیمت ۵۸۵-۵۸۰ دلار به ازای هر تن انجام داده اند

 

در حالی که روز قبل قیمت های پیشنهادی در مناقصات به میزان ۵۹۰-۵۸۰ دلار به ازای هر تن مطرح گردید. با این حال بازار داخلی هم چنان در رکود به سر می برد.

 

در حال حاضر تولیدکنندگان این محصول میزان عرضه خود را افزایش داده چراکه میزان تولید به طرز شدیدی افزایش یافته است.

 

بیشترین قیمت ورق سیاه معامله شده در بازار چین به میزان ۳۷۱۶ یوان به ازای هر تن بوده که نسبت به قیمت اعلام شده قبلی به میزان ۴۰ یوان به ازای هر تن افزایش یافته است.

  • مهران بابایی