دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز

دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز
پیوندها
  • ۰
  • ۰


قیمت نبشی ظهوریان در بازار داخلی

بنابر گزارشات واصله قیمت نبشی ظهوریان مشهد در بازار تهران با کاهش چشمگیری معامله شد. این اتفاق در حالی رخ داد که نرخ دلار در حال افزایش بود و بطور لحظه ای خبر از بالا رفتن نرخ دلار در بازار به گوش می رسید. بازار صرافی ها گرم شده بود و صف های طولانی از مردم در صرافی ها در حال صرف سرمایه خود بودند.

به عقیده تحلیل گران فعال در بازار آهن آلات نوسانات قیمت نبشی ظهوریان مشهد و سایر مقاطع فولادی تاثیر گرفته از شرایط سیاسی حاکم بر جامعه است. در این میان نرخ جاری ارز نیز بر تولیدات و بازارهای فعال جامعه تاثیر گذار هستند.

 

همچنین به گزارش یکی از خبرگزاری های داخلی ظهر امروز قیمت دلار تزریقی به صرافی ها توسط بانک در حدود ٤٨٩٢ تومان اعلام شد که نسبت به روز گذشته با نرخ ۴٨۶٠ تومان، در حدود ٣٠ تومان افزایش یافته است. علاوه بر این، دیروز و امروز هم مانند روز های گذشته بازار ارز بسیار شلوغ و ملتهب بود و این التهابات بر قیمت نبشی و ناودانی نیز موثر واقع شد و امروز شاهد این امر بودیم که اکثر کارخانه های داخلی قیمت نبشی تولیدی خود را با افزایش اعلام کردند.

 نبشی ظهوریان مشهد

برای صحت این مدعا به قیمت نبشی ۵ در کارخانه های مختلف رجوع کردیم تا بررسی کنیم که آیا این روند افزایشی گزارش شده به واقع اتفاق افتاده است یا خیر. با ارزیابی نمودار ها متوجه شدیم که قیمت نبشی ۵ با وزن ١۵ در کارخانه مشهد در حدود ٢۴٨٠ تومان بود که از روز ١٧ بهمن تا کنون در حدود ١٢٠ تومان افزایش پیدا کرده است.

 

قیمت نبشی بناب و آریان فولاد در هفته های اخیر

قیمت نبشی بناب با وزن ١۵ معادل ٢۵٠٠ تومان اعلام شد که نسبت به روز شنبه حدودا ١٠٠ تومان افزایش داشته است. علاوه بر این، قیمت نبشی آریان فولاد در انبار اصفهان با وزن ١۵ نیز در مقایسه با روز دوشنبه حدود ١١۵ تومان بالا تر رفته است. علاوه بر این سه کارخانه، قیمت نبشی تولید کنندگان دیگر نیز با افزایش نسبی مواجه بود و کاملا مشخص است که این روند صعودی به احتمال قوی نشات گرفته از افزایش قیمت دلار در این روز ها بوده است.

 

علاوه بر این، برخی از کارشناسان این حوزه هم پیش بینی می کنند که قیمت ارز باز هم در هفته های آینده افزایش داشته باشد و به دنبال افزایش نرخ ارز، قیمت نبشی و ناودانی هم روند صعودی به خود بگیرد. آن ها در جواب کسانی که این نظریه را رد می کنند می گویند: پیش از این هم رئیس جمهور کشورمان با گفتن این جمله که: “ذخایر کافی برای ارز داریم” به فعالان بازار ارز این اطمینان را داده بود که نرخ ارز تغییر چندانی نخواهد کرد اما از روزی که روحانی خیال مردم را در مورد عدم افزایش دلار راحت کرده است، نرخ دلار بیش از ۳۰۰ تومان تا امروز گران شده است.

 

پیوستگی بازارهای کالایی به نرخ ارز

پس با این اوصاف اگر باز هم طی هفته های آینده نرخ دلار بالا تر رود، گریزی از افزایش نسبی قیمت نبشی و ناودانی و حتی سایر محصولات فولادی هم نخواهد بود. البته از طرفی افزایش قیمت ارز برای اقتصاد و صنایع کشور می‌تواند  به نوعی مفید باشد و به گفته برخی، گاهی نرخ ارز برای جبران کسری بودجه افزایش می یابد اما مسئولین نباید از آثار مخرب این امر بر افزایش تورم و نوسانات قیمت فولاد هم غافل شوند.

 

به همین دلیل مدیریت ارزی دولت‌ باید به‌ شکلی صورت گیرد که توازن درست و منطقی بین منافع افزایش قیمت ارز و زیان های حاصل از آن هم ایجاد شود.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی