دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز

دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز
پیوندها
  • ۰
  • ۰

آشوب در بازار آهن آلات

دغدغه اخیر بازار آهن فروشان در اصفهان  ناشی از بازار بی رونق است که در حال حاضر باعث گلایه فروشتدگان از کاهش شدید مشتری و  افزایش قیمت آهن آلات شده است. فعالان بازار عقیده دارند  یکی از  دلایل مهم بالا رفتن قیمت  آهن آلات بازار اصفهان، بالا رفتن نرخ ارز است . بالا رفتن نرخ ارز سبب شده مواد اولیه آهن مانند شمش به میزان 200 تا 300 توان در بازار بورس  در زمان عرضه بالا رفته و این خود بر روی قیمت محصولات فرعی  شمش آهن مانند میلگرد ، تیر آهن و ... تاثیرگذار است. این عامل مهم باعث شده بازار آهن آلات راکد شده و با نوسانات شدید ارزی که از شروع سال جدید تاکنون شاهد آن بوده ایم، روز به روز این بازار را  بی رونق تر از قبل می کند .

آیا فقط نوسان ارز در رکود بازار آهن دخیل است یا دلیل داخلی دیگر بازیگر این نقش است؟

البته به غیر از نوسانات ارزی دلایل متعدد دیگری نیز در بالا رفتن قیمت آهن آلات و رکود بازار آن در شهر اصفهان بوده  است ، که از جمله آن اعتصاب رانندگان کامیون  و نفت کش ها  و بالا رفتن قیمت حمل بار  و کمبود بنزین و گازوئیل در پمپ بنزین ها است.

بر اساس اخبار رسیده از منابع معتبر، دلیل مهم اعتصاب رانندگان کامیون و به دنبال نفت کش ها و باربری ها در اصفهان  ، ثابت ماندن نرخ تعرفه باربری است که در عین ثابت بودن این نرخ،  افزایش هزینه های مصرفی مربوطه مانند هزینه ی بیمه ای،  استهلاک اقلام مصرفی مانند روغن موتور و لاستیک و عوارض جاده ای را شاهد بوده ایم و این سبب گلایه رانندگان شده، به طوری برای جبران این هزینه ها بر تعداد سرویس های خود با کاهش میزان ساعت استراحت افزوده اند ،که این نه تنها باعث ایجاد آسیب جسمی و روحی برای خود رانندگان است،  سطح خطرات جاده ای را نیز افزایش می دهد.

ماه رمضان ماه عبادت یا کسب و کار؟

از دلایل دیگر در کاهش رونق بازار معاملات آهن آلات  در اصفهان می توان به ورود به ماه مبارک رمضان اشاره کرد که البته این امری معمول بوده و آنچنان هم نمی تواند نگران کننده باشد. تمامی فعالان بازار می دانند که معمولا بازار با ورود به ماه مبارک رمضان به نوعی به حالت خفته  فرو می رود، که البته این امر در نیمه اول مشهودتر است و با ورود به نیمه دوم بازار سرحال تر شده و رونق بهتری به خود می گیرد . می توان گفت این موضوع در حال حاضر با گذشت  یک سوم از ماه مبارک و رسیدن به نیمه ماه بهبود تقریبی حاصل خواهد شد.

بازار مسکن فلج، بازار آهن را از رونق انداخته است؟ 

از سویی دیگر برخی فعالان بازار، رکود بازار مسکن را نیز از دلایل مهم رکود بازار آهن آلات در اصفهان می دانند. به تحلیل برخی منابع معتبر نوسانات ارزی به طور غیر مستقیم بر بازار مسکن تاثیر می گذارد و این خود دلیلی برای کاهش سطح ساخت و ساز خواهد شد. با بالا رفتن قیمت ارز در سطح بازار،  انبو سازان سرمایه خود را به شکل دلار در آورده و در این بازار سرمایه گذاری می کنند. این امر سبب کاهش ساخت و ساز و کاهش عرضه در بازار مسکن خواهد شد و نتیجتا میزان معاملات و فروش مصالح ساختمانی از جمله آهن آلات در بازار کاهش یافته و بازار آهن آلات را بی رونق می کند.

در جمع بندی آخر می توان گفت با وجودی که دلایل متعددی بر روی رکور بازار اهن آلات در اصفهان دخیل بوده اند اما اهم آنها همان بالا رفتن نرخ ارز و نوسانات ارزی است که به طور مستقیم و غیر مستقیم توانستهخ در حال حاضر بازار آهن آلات را فلج کند.

 

  • ۹۷/۰۳/۰۶
  • مهران بابایی

نظرات (۱)

  • همیار رایانه
  • همیار رایانه (9099071728 ) پاسخگوی تلفنی سوالات و مشکلات رایانه، موبایل ، تبلت ، لپ تاپ، مشکلات اینستاگرام و تلگرام و ....
    وبلاگ عالی و مطالب آموزنده و مفید بود .
    همیار رایانه پاسخگوی تلفنی سوالات ومشکلات رایانه وموبایل
    شماره تماس 9099071728
    www.hamyarrayaneh.ir سایت:
    تلگرام : https://t.me/HamyarRayaneh
    اینستاگرام : https://instagram.com/_u/hamyarrayaneh
    سروش: https://sapp/hamyarrayaneh

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی