دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز

دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز
پیوندها
  • ۰
  • ۰

10 تولید کننده برتر میلگرد ایران

به گزارش بلاگ دنیای اقتصاد انتخاب بهترین نوع میلگرد برای ساختمان همواره چالش هایی به دنبال داشته و همچنان ذهن مشتریان را برای انجام پروژه های عمرانی و ساخت و ساز  درگیر خود ساخته است. یک دلیل مهم استفاده از میلگرد (آرماتور Armature) در سازه های مختلف ساختمانی و صنعتی جبران مقاومت کششی پایین بتن در سازه های بتنی می باشد. به همین دلیل ممکن است مشتریان درانتخاب برند مناسب دچار چالش شوند و در انتخاب نوع آن حساس باشند. در بسیاری از موارد دیده شده که محصولات خریداری شده از برخی از شرکت های تولیدی با اولین رطوبت دچار خوردگی و زنگ زدگی می شوند. برای حل این مشکل بایستی برندی را انتخاب نمود که بتواند در برابر آب و هوای مرطوب مقاومت نماید.
علاوه بر این نوع کاربرد این محصول، محل استفاده از آن، منطقه جغرافیایی، انتخاب نوع سیستم سازه ای بکار رفته در ساختمان، نوع طراحی سازه، و... از جمله عواملی است که  بر انتخاب بهترین نوع آن تاثیر گذار است. همچنین یکی از مهمترین نکات هنگام خرید این محصول فولادی توجه به وزن آن است. کارخانه های تولیدی در ایران هر کدام وزن متفاوتی برای سایز های مختلف در نظر گرفته اند. سایز و وزن آن روی قیمت و کیفیت آن تاثیرمستقیمی دارد.  در این مقاله سعی داریم نکات مهمی را توضیح دهیم. به هر حال بهتر است قبل از معرفی بهترین نوع میلگرد در بازار با انواع آن آشنا شوید و با خواص و مشخصات هر نوع اطلاعات بیشتری کسب کنید.
 

انواع میلگرد ازنظر شکل ظاهری:
ساده
آجدار
میلگرد ساده
 این نوع محصول فولادی فاقد آج می باشد. و تمامی آنالیز قطر در برگ شناسایی آن درج شده است. این نوع محصول فولادی بیشتر در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد

میلگردآجدار
این محصول فولادی به دلیل داشتن سطحی آج دار به این عنوان نامگذاری شده است و برای افزایش مقاومت کششی بتن بیشتر در مصارف ساختمانی و سازه های بتنی از جمله در فونداسیون ها ، ستون ها، دیواره ها، تیرکهای سقف ، دالها و سایر مقاطع که باید نیروهای فشاری و کششی را تحمل کنند کاربرد دارد و اکثر به شکل  طولی و یا خاموت، سنجاقک (ایجاد مقاومت برشی خاموت ها) ، خرک (در امتداد قرار دادن شبکه های فونداسیون) ، رکابی ( در امتداد نگه داشتن در دیواره ها ) دربتن با کمک بست هایی مفتولی که میلگرد و خاموت را درکنار هم نگه می دارند استفاده می شوند.

از نظر جنس:
فولاد کربن ( سیاه معمولی)
فولاد اروپایی (آلیاژ کربن،منگنز و …)
گالوانیزه
روکش اپوکسی
فایبرگلاس
فولاد استنلس
میلگرد فولاد کربن
این محصول فولادی یکی از رایج ترین گزینه هاست و به آن نوار سیاه نیز گفته می شود.این نوع نسبت به انواع دیگر در محیط های بیشتری مورد استفاده قرار می گیرد اما در برابر خوردگی و  زنگ زدگی استحکام بسیار کمتری نسبت به سایر انواع دارد. بنابراین در مناطقی که میزان رطوبت زیادی دارند و یا برای ساخت سازه هایی که در معرض آب قرار دارند مناسب نیست و ترجیح داده می شود ازانواع دیگر استفاده کنید. اما با این حال می توان آن را به عنوان بهترین نوع میلگرد در بازار برای  ساخت و ساز در دیگر مناطق دانست. یکی از نقاط ضعف آرماتور سیاه زنگ زدن آن است. در صورتی که در معرض خوردگی و زنگ زدن قرار گیرد می شکند. در ساخت سازه هایی که ممکن است در معرض رطوبت و آب قرار گیرند بهتراست گزینه بهتری را نسبت به این محصول انتخاب کنید.
میلگرد گالوانیزه
این محصول فولادی ۴۰ برابر مقاوم تر از نوع اپوکسی می باشد و نه تنها مقاومت بیشتری دارد بلکه  دارای یک لایه پوشش گالوانیزه است که برای استفاده در مکان هایی که ظاهر کار اهمیت دارد مناسب است. این محصول برای مناطقی که در معرض رطوبت قرار دارند مناسب و ایده آل است. میزان آسیب پذیری روکش نوع گالوانیزه خیلی سخت تر است. به همین دلیل از نوع روکش اپوکسی با ارزش تر و بهتر است. از لحاظ قیمت نیز ۴۰% گرانتر از نوع روکش اپوکسی است.
 
میلگرد فایبر گلاس
این محصول  فولادی نیز به راحتی خورده نمی شود و زنگ نمی زند و از نظر هزینه ای نیز گران می باشد. فایبرگلاس ترکیبی شبیه به فیبر کربن است. هنگام استفاده از فایبرگلاس خم دادن ضرورت ندارد. فایبرگلاس یک میله تقویت کننده بتن است. اگرچه این محصول قیمت بالایی دارد ولی برای استفاده در هر شرایطی مناسب است و به هیچ عنوان دچار خوردگی و زنگ زدگی نمی شود.

میلگرد اروپایی
این نوع محصول فولادی که از جنس منگنز ساخته شده است کمترین مقاومت را دارد. قیمت این محصول پایین است و از جنس منگنز می باشد و به دلیل این که از مقاومت بسیار پایینی برخوردار می باشد در مقابل حوادث طبیعی به ویژه زلزله مقاوم نیست


میلگرد اپوکسی
اپوکسی یک لایه پوشش بر روی سطح این محصول فولادی است که مقاومت آن را در برابر خوردگی افزایش می دهد. به همین دلیل  این محصول برای در معرض قرار گرفتن با آب نمک یا آب دریا همچنین برای استفاده در ساخت پل ها، اسکله ها، سازه های دریایی، کشتی سازی، ساختمان های ساحلی و پارکینگ ها مناسب می باشد .این نوع محصول فولادی در برابر آب شور و زنگ زدگی بسیار مقاوم است.
 فولاد استنلس
این نوع محصول فولادی به دلیل دارا بودن مقدار زیادی کروم مقاومت زیادی در مقابل خوردگی دارد قیمت آن از نوع اپوکسی بیشتر است اما می تواند بهترین آرماتور برای اکثر پروژه ها باشد. با این حال، استفاده از فولاد استنلس در تمامی موقعیت ها به جز شرایط خیلی منحصر بفرد معمولا به درد نمی‌خورد. از لحاظ مقاومت  فولاد استنلس ۱۵۰۰ برابر نسبت به نوع سیاه به زنگ زدگی مقاوم تر است و در کل در مقایسه با سایر انواع خود، این محصول فولادی مقاوم تر است.
از نظر مکان استفاده:
 
•    سیتکا
•    خاموت
•    سنجاقی
•    خرک
•    رکابی
•    ادکا
•    رامکا
از نظر استاندارد تولید ( مطابق با استاندارد روسی):
(A1 ( S240
 (A2  (S340
 (A3  (S400
(A4  (S500
انواع میلگرد طبق استاندارد روسی
 
    علامت استاندارد
ملی 3132 ایران    حداقل مجاز
مقاومت کششی
(N/〖mm〗^2)    حداقل مجاز
مقاومت تسلیم
(N/〖mm〗^2)    شکل ظاهری    رده سختی
A1 (S240)    س 240    360    240    ساده    نرم
A2 (S340)    آج 340    500    340    آجدار مارپیچ    نیمه سخت
A3 (S400)    آج 400    600    400    آجدار جناقی    سخت
A4 (S500)    آج 500    650    500    آجدار مرکب    سخت
 
* لازم به ذکر است نوع A3 دارای آج مارپیچ یک دست و نوع A2  دارای آج جناقی به صورت 7 و 8 می باشد که تفاوت ظاهری اصلی میان این 2 نوع می باشند.
* برخی از کارخانجات تولید کننده استاندارد تولید را رعایت نمی کنند و این محصولات را با آج های غیر استاندارد تولید می کنند لذا برای تشخیص میان انواع آن نباید به شکل ظاهر آج آنها اکتفا کرد.
ذوب آهن از اولین شرکت های فولادی کشور با ظرفیت ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فولاد، تولیدکننده انواع محصولات فولادی با بالاترین استاندارد و کیفیت و پیشرو در این عرصه است. به همین دلیل می توانید با اطمینان خاطر از این مرکز خرید داشته باشید.میلگرد ذوب آهن اصفهان در سه گرید زیر تقسیم بندی می شود:
1.     A1
2.    2A
3.    A3


 
تقسیم بندی از نظر روش تولید:
روش آلیاژ سازی :
-خنک کاری به مرور و در محیط آزاد انجام می شود
-کل سطح این محصول خواص مکانیکی و شیمیایی یکسانی دارد
-در مناطق زلزله خیز استفاده می شود
روش ترمکس
-خنک سازی از طریق عبور از داخل لوله های آب ایجاد می گردد
خواص مکانیکی و شیمیایی مرکز آن نسبت به محیط آن در کلاس مقاومتی پایینتری قرار دارد
-قیمت پایین تری دارد


برترین تولید کنندگان میلگرد در بازار


یکی از برترین تولید کنندگان این محصول را می توان ذوب آهن اصفهان نام برد. ناگفته نماند که دریافت گواهی نامه UK CARES صادرات میلگرد ذوب آهن اصفهان به کشور انگلستان و سایر کشورهای بریتانیا را نیز فراهم ساخته است. قابل ذکر است که صادرات محصولات آهن آلات به بسیاری کشورهای حوزه خلیج فارس نیز ملزم داشتن این گواهی نامه معتبر است.
کویر کاشان نیز دارای قابلیت جوشکاری و مقاومت بسیار بالا و در زمره بهترین محصولات فولادی بعد از ذوب آهن اصفهان قرار دارد. در این مقاله لیستی از سایر تولید کنندگان برتر را در اختیارتان قرار می دهیم:
-صبا فولاد زاگرس
-فولاد شاهرود
-فولاد شمس تهران
-فولاد قزوین
-مجتمع فولاد ظفر بناب
-فولاد آلیاژی ایران
-نورد گرم سمنان
-صنیع کاوه  تهران
-فولاد آذربایجان میانه
-مجتمع فولاد الیگودرز
در انتهای مقاله تاکید می کنیم که نمی توان یک نوع خاص میلگرد را بهترین نوع آن در بازار دانست زیرا با توجه به مطالب فوق الذکر خاطر نشان می کنیم که نوع کاربرد این محصول، محل استفاده از آن، منطقه جغرافیایی، انتخاب نوع سیستم سازه ای بکار رفته در ساختمان، نوع طراحی سازه،وزن آن و... از جمله عواملی هستند
 که  بر انتخاب بهترین نوع آن تاثیر گذار است. برای کسب اطلاعات بیشتر لینک مطالب مرتبط را ملاحظه بفرمایید و یا اخبار بروز سایت مرکز آهن را پیگیری نمایید.

  • ۹۸/۰۳/۰۴
  • مهران بابایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی