دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز

دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز
پیوندها
  • ۰
  • ۰

 انتظار برای تخلیه حباب 200 تومانی قیمت میلگرد حذف لینک

درحال حاضر و با رصد بازار شمش القایی و قوسی به قیمت 2800 تومان به ازای هر کیلو خواهیم رسید. همان‌طور که می‌دانیم قیمت مواد اولیه  مانند شمش بر روی قیمت میلگرد آجدار تأثیرگذار خواهد بود. در طی چندروزه اخیر قیمت شمش در هر دو حوزه القایی و قوسی با میانگین 2800 تومان در حال ثبات بوده و  با احتساب مارجین 350 تومانی درنهایت قیمت میلگرد میانه آجدار بایستی به میزان 3150 تومان برسد . درحالی‌که قیمت میلگرد آجدار در حال حاضر 3350 تومان هست، یک‌فاصله 200 تومانی باقیمت محاسبه‌شده ازلحاظ منطقی خواهد داشت که این فاصله ازنظر فعالان بازار حباب بوده که بایستی این حباب درنتیجه روند کاهشی بازار تخلیه شود. البته این کاهش قیمت نه‌تنها در حوزه‌ی میلگرد آجدار بلکه در قیمت پروفیل، تیرآهن و سایر محصولات فولادی دیده خواهد شد. مگر آنکه مسائلی دور از انتظار بازار را تحت تأثیر قرار داده و آن را دچار آشوب  و التهاب نمایند و از روند کاهشی قیمت‌ها جلوگیری نمایند.

کاهش قیمت سکه و دلار و هم‌زمان کاهش سرمایه‌گذاری در بازارهای کالایی

با کاهش نرخ دلار و سکه در بازار ، سرریز نقدینگی و افزایش تقاضا نه‌تنها در این حوزه، بلکه در حوزه‌هایی مانند فولاد و یا خودروهای مونتاژی کم شده و با ادامه این روند به‌احتمال‌زیاد شاهد کاهش قیمت میلگرد کویر کاشان ، پروفیل و سایر محصولات فولادی باشیم.

سطح تقاضا برای شمش القایی در اواسط هفته جاری افزایش‌یافته و  در محدوده 2800 تا 2820 تومان معامله می‌شود.  علاوه بر این سطح معاملات محصولات کلاف  و تیرآهن طی چند روز اخیر افزایش‌یافته است. 

قیمت پروفیل نسبت به‌روز قبل  به 3650 تومان رسیده و 30 تومان افزایش داشته است. با کاهش تقاضا از سوی گندله اردکان معاملات این محصول  با کاهش شدیدی روبرو گردید. کارخانه ذوب‌آهن نیز طی یک پروژه‌ی معاملاتی انواعی از محصولات خود را بدون احتساب ارزش‌افزوده در بازاربورس کالا عرضه نمود.

بررسی بازار مسکن از سال 96 تاکنون

از مهرماه سال 96 به بعد، بازار مسکن نسبت به تورم پیشی گرفت و سطح معاملات در این مدت افزایش بی‌سابقه‌ای پیدا کرد. به‌طوری‌که قیمت هر مترمربع از واحد مسکونی در تهران با 1/21 درصد افزایش از رقم 6/47 میلیون ریال به قیمت 6/57 میلیون ریال در آخرین ماه از سال 96 رسید. سطح تقاضا برای مسکن در ماه‌های دی و بهمن سال 96 به اوج خود رسید و سبب شد همراه با افزایش تقاضا در این بازار،  نقدینگی‌ها از بانک‌ها خارج‌شده و سرمایه‌گذاری در این بخش با حجم بالایی روبرو شود و حتی سفته‌بازی نیز در این زمان رایج گردید. سطح معاملات در این ماه‌ها از 18 هزار  معامله در هرماه عبور کرد . در سال 97 نیز بازار مسکن با التهابات شدیدی روبرو گردید. با آغاز سال نو سطح معاملات به‌یک‌باره کاهش یافت که طبق روال معمول سال‌های قبل و تقارن با عید نوروز عادی هست. اما در اردیبهشت‌ماه تعداد معاملات از مرز 19 هزار در ماه نیز گذشت و در سومین ماه از سال جاری سطح معاملات به‌یک‌باره کاهش یافت و به 15 هزار معامله در ماه رسید.

کاهش تقاضا و افزایش قیمت مسکن در خردادماه سال جاری

دلیل کاهش سطح معاملات در خردادماه سال 97 را می‌توان در تقارن با ایام ماه مبارک رمضان دانست . به‌گونه‌ای که  قیمت هر مترمربع از واحد مسکونی معامله‌شده  در تهران در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قیل به 1/65 میلیون ریال رسید که به میزان 8/45 درصد نسبت به سال گذشته و به میزان 9/8 نسبت به اردیبهشت‌ماه افزایش داشته است. 

با افزایش قیمت‌های پیشنهادی در کنار افزایش تعداد معاملات در سال جاری در بازار مسکن بدون آنکه که میزان درآمد و تسهیلات بانکی به‌طور موازی با این عوامل رشد داشته باشد، سبب شده که قدرت خرید مصرف‌کننده، به میزان بالایی کاهش یابد. این شرایط سبب افزایش تعداد متقاضیان غیر مصرفی برای سرمایه‌گذاری یا سفته‌بازی در این بخش گردید و از تعداد متقاضیان مصرفی به‌شدت کاسته شده .با ادامه این روند در بازار مسکن ، قیمت‌ها افزایش‌یافته و تعداد معاملات کاهش خواهد یافت.

قیمت میلگرد بافق یزد


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی