دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز

دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز
پیوندها
  • ۰
  • ۰

بحران بازار فولاد و عدم توانایی در پیش بینی

نابسامانی و ابهام در بازار فولاد به حدی است که تولیدکنندگان محصولات فولادی برای تعیین قیمت تیرآهن و میلگرد سردرگم شده اند و قیمت ها در مبادی مختلف هماهنگی چندانی ندارد. از سویی مساله صادرات در بلند مدت به سبب تحریم ها و مشکلات ارزی فعالان کلان بخش فولاد را نگران کرده است.

افزایش های بی منطق و احساسی به سبب افزایش های مکرر در بازارهای موازی مثل ارز و طلا از لایه های پایین بازار و واهمه فعالان این بخش از کاهش سرمایه شان و سرایت آن به تولید کنندگان شمش و اسلب به لایه های فوقانی، از مسائل تنش زا در کوتاه مدت است.

در این شرایط پرتلاطم بازار هیچ تجزیه و تحلیل منطقی و پیش بینی دقیقی از قیمت تیرآهن و میلگرد طی روزهای آتی نمی توان داشت که البته در میان این التهابات اوضاع به شدت متغیر بازار ارز و سکه نیز مزید بر علت شده است.

با جمع بندی همه ی شرایط موجود و رسیدن به ایام پایانی ماه مبارک رمضان و کاهش رکود ناشی از این ماه و افزایش تقاضای موثر، موج افزایش مجددی را در روزهای آتی شاهد خواهیم بود.

 

فرونشستن تب بازار فولاد در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان

بنا بر روند معمول سال های پیش با رسیدن به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، افزایش چشمگیری را در میزان تقاضا برای خرید محصولات فولادی شاهد خواهیم بود. برای رسیدن به نتیجه منطقی ناشی از تجزیه و تحلیل اقتصادی  به یک سری پارامترهای ثابت اقتصادی  نیاز داریم. در نتیجه می توان گفت در شرایط مبهم فعلی، به دلیل نبود هیچ پارامتر ثابت و قابل اتکایی و این که هرآن احتمال تغییر در سیاست های اقتصادی دولت وجود خواهد داشت، نمی توان بازار فعلی را تحت هیچ شرایطی پیش بینی نمود. این تلاطم و ابهام در تمامی بازار ها بخصوص بازار فولاد سبب احساس اضطراب و نگرانی در جو موجود می شود و در نهایت فقط بایستی نشست و شاهد آن بود که این نابسامانی ها چه بر سر معاملات و قیمت تیرآهن و میلگرد پیشنهادی کارخانجات خواهد آورد.

 این التهابات به همراه آینده ی نامعلوم ناشی از مسائل سیاسی ناشی از تحریم، سبب شده بازار کنونی فولاد روزهای بحرانی را طی کند.

پافشاری آمریکا بر مواضع در اجلاس سران

اجلاس سران ۷ در کبک کانادا از روز جمعه تاکنون در حال برگزاری است. با تحلیل اخبار به این نتیجه می رسیم که شکاف جدی شش کشور با آمریکا بر سر دو مسئله مهم است؛

·         اول برجام و بحث معافیت شرکت های اروپایی از تحریم آمریکا

·         دوم بحث وضع تعرفه ۱۰ درصدی آلومینیم و ۲۵ درصدی فولاد توسط ترامپ

رییس جمهور آمریکا، ترامپ هم با خروج زود هنگام خود از اجلاس ثابت کرد که در مواضع خود جدی است و در این صورت، نه تعرفه را حذف خواهد شد و نه تخفیف و یا استثنایی در مورد تحریم های ایران قائل می شود. او حتی در یک اظهار نظر جالب سخنان ترزا می را  به نصیحت های یک معلم و کسل کننده تشبیه کرد.

از سوی دیگر حوادث هفته گذشته و موضع رهبری در فراهم ساختن مقدمات غنی سازی و بیانیه وزارت خارجه در واکنش به سخنان ترامپ روشن می کند که ایران فعلا قصد مذاکره مجدد ندارد. تجربه قبلی در زمان ریاست جمهوری پیشین ایران هم نشان می دهد که مقاومت ایران تا زمان جدی تر شدن تحریم ها ادامه خواهد داشت.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که فعلا هیچ کدام از طرفین حاضر به کوتاه آمدن نیستند. از طرفی سیاست های ارزی نیز عرضه را بر تولیدکنندگان تنگ کرده است.

 

سیاست متناقض دلار 4200 تومانی در تعیین قیمت

سیاست تخصیص دلار ۴۲۰۰ به همه موارد و اجبار صادر کننده به فروش دلار ۴۲۰۰ تومانی به دولت نوعی فشار بیجا بر صادر کننده است که باعث افزایش لجام گسیخته واردات و کاهش صادرات از مبادی رسمی و افزایش آن به صورت قاچاق می شود؛ که با نگاهی به آمار یک ماه اخیر به این نتیجه میرسیم که مطالب ذکر شده، موید همین مطلب است.

این سیاست اکثر فعالان اقصادی را سردرگم‌ کرده است و حتی تولیدکنندگان را برای تعیین قیمت تیرآهن و میلگرد و سایر محصولات فولادی صادراتی و داخلی نیز با مشکلاتی مواجه شده اند.

واقعیت این است که بایستی این سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی برای اغلب کالاها دیر یا زود اصلاح شود؛ که در این صورت اغلب کالاها به غیر از گروه کالاهای اساسی برمبنای دلار آزاد محاسبه می شوند واین یعنی بازگشت دوران پر از بحران به اقتصاد کشور و افزایش خزنده قیمت ارز. امید است بازار فولاد این بحران را نیز همچون سایر بحران های اخیر پشت سر گذاشته و به زودی شاهد بهبود معاملات و رونق بازار و ثبات قیمت تیرآهن و سایر محصولات فولادی باشیم.

  • ۹۷/۰۳/۲۲
  • مهران بابایی

قیمت تیرآهن

قیمت تیرآهن اصفهان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی