دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز

دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز
پیوندها
  • ۰
  • ۰

بررسی قیمت میلگرد طی هفته گذشته در بازار فولاد

از ابتدای هفته گذشته تاکنون روند نزولی قیمت روز میلگرد میانه را شاهد بوده ایم به طوری که در روز شنبه قیمت میلگرد به میزان ۳۵۲۰۰ ریال ثبت شده بود و در روز پنج شنبه هفته گذشته تا ۳۴۳۶۴ ریال کاهش یافت. میانگین کاهش قیمت میلگرد تا 800 ریال بوده و دلایل مختلفی برای کاهش نرخ این محصول در میان فولاد میانه و ذوب آهن اصفهان و سایر کارخانجات در یک هفته اخیر وجود داشته که از آن جمله می توان به کاهش نرخ ارز و ایجاد بازار ثانویه برای ارز، سرمایه گذاری مردم در بخش هایی امن تر از بازار فولاد و کاهش نقدینگی در این بازار بعد از تحریم ها و افزایش ظرفیت انبارها و ایجاد رقابت برای فروش هر چه بیشتر محصولات فولادی و در نتیجه آن کاهش قیمت میلگرد حتی تا 1200 ریال، اشاره کرد.

افزای شعرضه داخلی و کاهش صادرات در زمان تحریم

با کاهش قیمت میلگرد طی روزهای اخیر، قیمت قراضه آهن و شمش و آهن اسفنجی نیز تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش یافته اند. با نزدیک شدن به آغاز دوره دوم تحریم ها نگرانی ها مدام افزایش می یابد و پیش بینی های متعددی را از قیمت های محصولات فولادی در این دوره می توان داشت. در بدو امر با آغاز تحریم ها مسلما میزان صادرات کاسته شده و بودجه های عمرانی افت پیدا کرده و با کاهش صادرات میزان عرضه داخلی بالا خواهد رفت که این امر در کوتاه مدت سبب کاهش قیمت ها از جمله قیمت امروز میلگرد میانه در بازار فولاد خواهد شد. سه فرضیه اساسی در خصوص وضعیت بازار فولاد بعد از تحریم ها وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

قیمت روز میلگرد میانه

پیش بینی های متفاوت از وضعیت بازار فولاد در زمان آغاز تحریم ها

فرضیه نخست آن است که با وابستگی نرخ محصولات فولادی به نرخ دلار و کاهش صادرات در زمان تحریم ها و افزایش نرخ دلار درآن زمان، باطبع قیمت محصولات فولادی نیز افزایش خواهد یافت. الیته افزایش قیمت به معنای رونق بازار فولاد نیست و بازار در این وضعیت حالت رکود را به خود خواهد گرفت.

 فرضیه دوم در مورد عدم وابستگی عرضه محصولات فولادی در بازار داخلی به افزایش نرخ دلارمی باشد که در این صورت با افزایش فشار تحریم ها و افازایش نرخ دلار، قیمت آنلاین میلگرد میانه و سایر محصولات فولادی به دلیل افزایش میزان عرضه روند صعودی را طی نخواهد کرد.

فرضیه آخر در مورد عدم واکنش نرخ محصولات فولادی به افزایش نرخ ارز در زمان تحریم است که در این حالت سرمایه گذاری ها در بازارهای دیگر انجام می شود و نقدینگی از بازار فولاد خارج شد و نتیجتا قیمت محصولات فولادی کاهش خواهد یافت.

وظیفه دولت در شرایط آغاز تحریم ها چست؟

برای تحلیل هر کدام از فرضیه ها به این نتیجه خواهیم رسید که درفرضیه اول لزوم وابستگی نرخ محصولات فولادی به حوزه ارز مطرح است، به گونه ای که با کوچکترین تغییر در این حوزه، نرخ محصولات فولادی نیز تغییر خواهد یافت. در فرضیه دوم گفته می شود تغییرات نرخ ارز بر روی بازار فولاد تاثیرات کمتری داشته و مانند حالت اول نمی باشد و در فرضیه سوم نیز بیان شده است که در صورت وقوع تحریم ها، نقدینگی از بازار فولاد خارج خواهد شد. در این شرایط قبل از رسیدن به تحریم ها دولت موظف است تا هر چه زودتر ثبات اقتصادی را با انجام سناریوهای متفاوت در کشور مهیا کند و اگر غیر از این باشد، تعادل اقتصادی کشور طی ماه ای آینده بهم خواهد خورد که این خود بر نظم در کشورهای اسیایی و اروپایی نیز تاثیر خواهد گذاشت و در نهایت منجر به بر هم خوردن نظم در بازار طلا و ارز در روزهای آتی خواهد گردید.

 


  • ۹۷/۰۴/۲۰
  • مهران بابایی

قیمت میلگرد

نظرات (۱)

مطلب جالب بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی