دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز

دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز
پیوندها

۶ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تاثیر تعرفه وارداتی بر صنایع بزرگ فولادسازی در آمریکا

با وجود آنکه تصمیات اخیر دونالد ترامپ بازار تجارت جهانی را با چالش های متعددی روبرو نموده است، اما از نظر تحلیلگران بازار تمامی این تصمیمات در راستای بهبود اقتصاد آمریکا بوده و در واقع به نفع کشور آمریکا تصمیم گرفته شده است. وضع تعرفه های 25 درصدی بر روی کالاهای وارداتی به آمریکا، بسیاری از کشورها را درامر واردات کالا مانند محصولات فولادی با تنش مواجه نموده است؛ اما در کل وضع تعرفه وارداتی بر محصولات فولادی، در راستای امنیت ملی کشور آمریکا بوده است.

 علاوه بر این قیمت کلاف گرم و سرد در بازار داخلی آمریکا بعد از 8 سال افت قیمت، 60 درصد افزایش نسبت به قیمت وارداتی این محصولات داشته است. این روند برای فولادسازان بزرگ آمریکا مانند آرسلور میتال، نیوکور و غیره بسیار حیاتی و مهم بوده وبا افزایش سهام این شرکت ها در بازار، بسیاری از طرح ها و پروژه های معوق شده ناشی از کمبود ظرفیت به مرحله اجرا درخواهند امد و گام مهمی در توسعه صنعت فولاد این کشور برداشته خواهد شد. البته از نظر برخی تحلیلگران این سیاست در بلند مدت به ضرر صنایع مهمی چون صنعت خودروسازی، صنایع انرژی و صنایع فولادی پایین دست در آمریکا خواهد شد که بایستی به طور عمیق به بررسی مزایا و معایب این تصمیم بپردازیم.

توری حصاری

 تاثیر وضع تعرفه وارداتی برتامین خطوط انتقال انرژی آمریکا

در کشور آمریکا لوله ها و خطوط انتقال انرژی از خارج از این کشور تامین می گردد. با وضع تعرفه های وارداتی بر روی این خطوط انتقال انرژی که در صنایع آب، گاز و نفت مورد استفاده قرار می گیرد، سطح واردات کاهش یافته و قیمت خرید آنها به میزان زیادی روند صعودی خواهد داشت. ادامه این وضعیت سبب افزایش قیمت تمام شده این لوله در داخل کشور خواهد گردید و با توجه به نیاز بخش صنایع انرژی به این محصولات، در نهایت دچارضرر شده و آسیب خواهند دید.

البته برخی از کشورهای وارد کننده این محصولات مانند کره تاکنون با مذاکرات توانسته اند خود را معاف از تعرفه های وارداتی نمایند. هر چند بعد از وضع تعرفه های وارداتی، تعداد کشورهای معاف از مالیات بسیار انگشت شمار شده و تا 70 درصد کاهش داشته اند. با افزایش قیمت تمام شده خطوط انتقال انرژی، سطح صادرات نفت آمریکا کاهش خواهد یافت. ادامه این روند با وجودی که آمریکا در این چند ساله اخیر تمامی تلاش خود را برای بهبود صادرات نفت به کار بسته است، مفید نخواهد بود.

قیمت ورق گالوانیزه هفت الماس

تاثیر تعرفه وارداتی برتامین قطعات خودرو از سوی اروپا

قطعات فولادی مورد نیاز صنایع خودروسازی آمریکا از طریق اروپا وارد می شود. اروپا به میزان 16 درصد از تولیدات خودروسازی آمریکا را تامین می نماید و 8/1 میلیون تن از وسایل نقلیه مورد نیاز این کشور را صادر می نماید. البته با وضع تعرفه های 25 درصدی بر روی محصولات فولادی و آلومینیوم، صنایع خودروسازی این کشور مانند جنرال موتور و تسلا با نگرانی های زیادی روبرو شده اند. در حال حاضر این شرکت های بزرگ خودروسازی در آمریکا به میزان 26 درصد از آهن آلات مصرفی آمریکا را به خود اختصاص داده اند. با ادامه این روند این شرکت ها متحمل ضررهای زیادی شده و قیمت نهایی خودرو به میزان زیادی افزایش خواهد یافت.

قیمت ورق گالوانیزه شهرکرد

تاثیر سیاست تعرفه های وارداتی بر صنایع کوچک فولادی

اگرچه وضع تعرفه های وارداتی بر روی کالاها از سوی آمریکا به نفع صنایع بزرگ فولادی در این کشور شده است، اما از سویی دیگر صنایع کوچک فولادسازی در بلند مدت دچار ورشکستگی خواهند گردید. به گونه ای که در وضعیت کنونی با افزایش قیمت ها، ظرفیت تولید تنها به میزان یک درصد افزایش یافته است. این عامل باعث خواهد گردید که صنایع پایین دستی دچار مشکل شده و در نهایت مصرف کننده نهایی با روند صعودی قیمت محصولات فولادی فشار زیادی را تحمل کند. در نهایت در بلند مدت صنایع کوچک فولادسازی متضرر خواهند گردید و دچار ورشکستگی خواهند شد.

قیمت ورق گالوانیزه 6 میل

قیمت ورق گالوانیزه

  • مهران بابایی
  • ۰
  • ۰

 انتظار برای تخلیه حباب 200 تومانی قیمت میلگرد حذف لینک

درحال حاضر و با رصد بازار شمش القایی و قوسی به قیمت 2800 تومان به ازای هر کیلو خواهیم رسید. همان‌طور که می‌دانیم قیمت مواد اولیه  مانند شمش بر روی قیمت میلگرد آجدار تأثیرگذار خواهد بود. در طی چندروزه اخیر قیمت شمش در هر دو حوزه القایی و قوسی با میانگین 2800 تومان در حال ثبات بوده و  با احتساب مارجین 350 تومانی درنهایت قیمت میلگرد میانه آجدار بایستی به میزان 3150 تومان برسد . درحالی‌که قیمت میلگرد آجدار در حال حاضر 3350 تومان هست، یک‌فاصله 200 تومانی باقیمت محاسبه‌شده ازلحاظ منطقی خواهد داشت که این فاصله ازنظر فعالان بازار حباب بوده که بایستی این حباب درنتیجه روند کاهشی بازار تخلیه شود. البته این کاهش قیمت نه‌تنها در حوزه‌ی میلگرد آجدار بلکه در قیمت پروفیل، تیرآهن و سایر محصولات فولادی دیده خواهد شد. مگر آنکه مسائلی دور از انتظار بازار را تحت تأثیر قرار داده و آن را دچار آشوب  و التهاب نمایند و از روند کاهشی قیمت‌ها جلوگیری نمایند.

کاهش قیمت سکه و دلار و هم‌زمان کاهش سرمایه‌گذاری در بازارهای کالایی

با کاهش نرخ دلار و سکه در بازار ، سرریز نقدینگی و افزایش تقاضا نه‌تنها در این حوزه، بلکه در حوزه‌هایی مانند فولاد و یا خودروهای مونتاژی کم شده و با ادامه این روند به‌احتمال‌زیاد شاهد کاهش قیمت میلگرد کویر کاشان ، پروفیل و سایر محصولات فولادی باشیم.

سطح تقاضا برای شمش القایی در اواسط هفته جاری افزایش‌یافته و  در محدوده 2800 تا 2820 تومان معامله می‌شود.  علاوه بر این سطح معاملات محصولات کلاف  و تیرآهن طی چند روز اخیر افزایش‌یافته است. 

قیمت پروفیل نسبت به‌روز قبل  به 3650 تومان رسیده و 30 تومان افزایش داشته است. با کاهش تقاضا از سوی گندله اردکان معاملات این محصول  با کاهش شدیدی روبرو گردید. کارخانه ذوب‌آهن نیز طی یک پروژه‌ی معاملاتی انواعی از محصولات خود را بدون احتساب ارزش‌افزوده در بازاربورس کالا عرضه نمود.

بررسی بازار مسکن از سال 96 تاکنون

از مهرماه سال 96 به بعد، بازار مسکن نسبت به تورم پیشی گرفت و سطح معاملات در این مدت افزایش بی‌سابقه‌ای پیدا کرد. به‌طوری‌که قیمت هر مترمربع از واحد مسکونی در تهران با 1/21 درصد افزایش از رقم 6/47 میلیون ریال به قیمت 6/57 میلیون ریال در آخرین ماه از سال 96 رسید. سطح تقاضا برای مسکن در ماه‌های دی و بهمن سال 96 به اوج خود رسید و سبب شد همراه با افزایش تقاضا در این بازار،  نقدینگی‌ها از بانک‌ها خارج‌شده و سرمایه‌گذاری در این بخش با حجم بالایی روبرو شود و حتی سفته‌بازی نیز در این زمان رایج گردید. سطح معاملات در این ماه‌ها از 18 هزار  معامله در هرماه عبور کرد . در سال 97 نیز بازار مسکن با التهابات شدیدی روبرو گردید. با آغاز سال نو سطح معاملات به‌یک‌باره کاهش یافت که طبق روال معمول سال‌های قبل و تقارن با عید نوروز عادی هست. اما در اردیبهشت‌ماه تعداد معاملات از مرز 19 هزار در ماه نیز گذشت و در سومین ماه از سال جاری سطح معاملات به‌یک‌باره کاهش یافت و به 15 هزار معامله در ماه رسید.

کاهش تقاضا و افزایش قیمت مسکن در خردادماه سال جاری

دلیل کاهش سطح معاملات در خردادماه سال 97 را می‌توان در تقارن با ایام ماه مبارک رمضان دانست . به‌گونه‌ای که  قیمت هر مترمربع از واحد مسکونی معامله‌شده  در تهران در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قیل به 1/65 میلیون ریال رسید که به میزان 8/45 درصد نسبت به سال گذشته و به میزان 9/8 نسبت به اردیبهشت‌ماه افزایش داشته است. 

با افزایش قیمت‌های پیشنهادی در کنار افزایش تعداد معاملات در سال جاری در بازار مسکن بدون آنکه که میزان درآمد و تسهیلات بانکی به‌طور موازی با این عوامل رشد داشته باشد، سبب شده که قدرت خرید مصرف‌کننده، به میزان بالایی کاهش یابد. این شرایط سبب افزایش تعداد متقاضیان غیر مصرفی برای سرمایه‌گذاری یا سفته‌بازی در این بخش گردید و از تعداد متقاضیان مصرفی به‌شدت کاسته شده .با ادامه این روند در بازار مسکن ، قیمت‌ها افزایش‌یافته و تعداد معاملات کاهش خواهد یافت.

قیمت میلگرد بافق یزد


  • مهران بابایی
  • ۰
  • ۰

بررسی قیمت میلگرد طی هفته گذشته در بازار فولاد

از ابتدای هفته گذشته تاکنون روند نزولی قیمت روز میلگرد میانه را شاهد بوده ایم به طوری که در روز شنبه قیمت میلگرد به میزان ۳۵۲۰۰ ریال ثبت شده بود و در روز پنج شنبه هفته گذشته تا ۳۴۳۶۴ ریال کاهش یافت. میانگین کاهش قیمت میلگرد تا 800 ریال بوده و دلایل مختلفی برای کاهش نرخ این محصول در میان فولاد میانه و ذوب آهن اصفهان و سایر کارخانجات در یک هفته اخیر وجود داشته که از آن جمله می توان به کاهش نرخ ارز و ایجاد بازار ثانویه برای ارز، سرمایه گذاری مردم در بخش هایی امن تر از بازار فولاد و کاهش نقدینگی در این بازار بعد از تحریم ها و افزایش ظرفیت انبارها و ایجاد رقابت برای فروش هر چه بیشتر محصولات فولادی و در نتیجه آن کاهش قیمت میلگرد حتی تا 1200 ریال، اشاره کرد.

افزای شعرضه داخلی و کاهش صادرات در زمان تحریم

با کاهش قیمت میلگرد طی روزهای اخیر، قیمت قراضه آهن و شمش و آهن اسفنجی نیز تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش یافته اند. با نزدیک شدن به آغاز دوره دوم تحریم ها نگرانی ها مدام افزایش می یابد و پیش بینی های متعددی را از قیمت های محصولات فولادی در این دوره می توان داشت. در بدو امر با آغاز تحریم ها مسلما میزان صادرات کاسته شده و بودجه های عمرانی افت پیدا کرده و با کاهش صادرات میزان عرضه داخلی بالا خواهد رفت که این امر در کوتاه مدت سبب کاهش قیمت ها از جمله قیمت امروز میلگرد میانه در بازار فولاد خواهد شد. سه فرضیه اساسی در خصوص وضعیت بازار فولاد بعد از تحریم ها وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

قیمت روز میلگرد میانه

پیش بینی های متفاوت از وضعیت بازار فولاد در زمان آغاز تحریم ها

فرضیه نخست آن است که با وابستگی نرخ محصولات فولادی به نرخ دلار و کاهش صادرات در زمان تحریم ها و افزایش نرخ دلار درآن زمان، باطبع قیمت محصولات فولادی نیز افزایش خواهد یافت. الیته افزایش قیمت به معنای رونق بازار فولاد نیست و بازار در این وضعیت حالت رکود را به خود خواهد گرفت.

 فرضیه دوم در مورد عدم وابستگی عرضه محصولات فولادی در بازار داخلی به افزایش نرخ دلارمی باشد که در این صورت با افزایش فشار تحریم ها و افازایش نرخ دلار، قیمت آنلاین میلگرد میانه و سایر محصولات فولادی به دلیل افزایش میزان عرضه روند صعودی را طی نخواهد کرد.

فرضیه آخر در مورد عدم واکنش نرخ محصولات فولادی به افزایش نرخ ارز در زمان تحریم است که در این حالت سرمایه گذاری ها در بازارهای دیگر انجام می شود و نقدینگی از بازار فولاد خارج شد و نتیجتا قیمت محصولات فولادی کاهش خواهد یافت.

وظیفه دولت در شرایط آغاز تحریم ها چست؟

برای تحلیل هر کدام از فرضیه ها به این نتیجه خواهیم رسید که درفرضیه اول لزوم وابستگی نرخ محصولات فولادی به حوزه ارز مطرح است، به گونه ای که با کوچکترین تغییر در این حوزه، نرخ محصولات فولادی نیز تغییر خواهد یافت. در فرضیه دوم گفته می شود تغییرات نرخ ارز بر روی بازار فولاد تاثیرات کمتری داشته و مانند حالت اول نمی باشد و در فرضیه سوم نیز بیان شده است که در صورت وقوع تحریم ها، نقدینگی از بازار فولاد خارج خواهد شد. در این شرایط قبل از رسیدن به تحریم ها دولت موظف است تا هر چه زودتر ثبات اقتصادی را با انجام سناریوهای متفاوت در کشور مهیا کند و اگر غیر از این باشد، تعادل اقتصادی کشور طی ماه ای آینده بهم خواهد خورد که این خود بر نظم در کشورهای اسیایی و اروپایی نیز تاثیر خواهد گذاشت و در نهایت منجر به بر هم خوردن نظم در بازار طلا و ارز در روزهای آتی خواهد گردید.

 


  • مهران بابایی
  • ۰
  • ۰

بررسی عوامل موثر بر افزایش قیمت میلگرد طی چند ماهه اخیر


با بررسی روند قیمت میلگرد از ابتدای سال جاری تاکنون به رشد 35 درصدی قیمت میلگرد در طی این چند ماهه جاری خواهیم رسید که دلایل متفاوتی را به دنبال خود داشته است. از اهم دلایل رشد افسارگسیخته قیمت میلگرد میتوان به رشد نرخ ارز اشاره نمود که در این حوزه تاثیر بسزایی داشته است.

البته دلایل دیگری همچون وقوع تحریم ها و فرارسیدن زمان آغاز آنها و تبدیل نقدینگی ها به کالا در بازار ها که بازار فولاد نیز از این موضوع مثتثنی نبوده است و در حقیقت سبب شده است که قیمت میلگرد رشد زیادی داشته باشد. البته تاثیر دلال ها و واسطه ها رانیز نبایستی فراموش کرد که سبب شده با رقابت در این حوزه موج قیمت میلگرد بطور مداوم افزایش یابد.

البته این موضوع به نفع هیچ کسی نبوده و علاوه بر آن که قدرت خرید را از مشتریان می گیرد و سبب کاهش معاملات خواهد شد، در اصل دود آن به چشم خود دلال و فولاد ساز نیز خواهد رفت و رکود در بازار فولاد را دامن خواهد زد.


روند برعکس قیمت میلگرد درپی افزایش مداوم آن


طی روزهای اخیر شاهد روند کاهشی قیمت ها در حوزه قیمت میلگرد میانه بوده ایم به طوری که بعد از آن افزایش افسار گسیخته قیمت میلگرد طی هفته های گذشته به دنبال صعود قیمت ارز، در حال حاضر و با کاهش قیمت دلار در بازار ارز شاهد افت قیمت حباب گونه میلگرد در طی روزهای اخیر بوده ایم. البته نمی توان امیدوار بود که قیمت میلگرد به پایین از 3000 تومان برسد اما می توان پیش بینی نمود که قیمت میلگرد تا حد 3200 و 3300 افت کرده و در این فاز قیمتی به حال تعادل برسد. البته طی این روزها شاهد افزایش بی محابای قیمت در برخی مبادی فولادی بوده ایم که دراین میان برای کسب سود بیشتر به طورمداوم قیمت پیشنهادی خود را افزایش می دهند. البته با اوضاعی که در شرایط حال حاضر در بازار فولاد بوجود آمده است میتوان گفت این افزایش قیمت ها پوچ و تو خالی بوده و استقبالی از سوی خریداران نخواهد داشت و بازار روز به روز با موج کاهش قیمت میلگرد رو به جلو خواهد رفت.


 بررسی خواسته های خصولتی ها از دولت


قیمت میلگرد میانه به روز در این میان دو خواسته خصولتی ها از دولت به گوش می رسد که یکی از آنها شامل ایجاد یک قیمت ثابت برای دلار است که نزدیک به قیمت دلار دربازار غیررسمی بوده و خواسته دیگر شامل ایجاد سهمیه در عرضه های داخلی و ردگیری عرضه این سهمیه ها در کل زنجیره توزیع از طریق سامانه بهین یاب است. درمورد درخواست اول خصولتی ها، به دلیل آن که این دسته از فولاد سازان در حال حاضر موظف به تامین ارز نیمایی برای سامانه نیما با قیمت 4200 تومان بوده و از سوی دیگر بایستی نیاز داخلی را با عرضه خود درمحدوده قیمت دلار نیمایی تامین نمایند و با توجه به اختلاف زیاد میان دلار نیمایی و دلار بازار آزاد، خواستار این هستند که هرچه زودتر دولت قیمتی را برای دلار نیمایی تعیین نماید که به قیمت بازار غیر رسمی نزدیک باشد.



در این میان دولت با تحت فشار قرار دادن خصولتی ها و ایجاد صادرات مشروط مبنی بر تامین نیاز داخلی و افزایش حجم عرضه این دسته از فولاد سازان، راه حلی را برای پاسخگویی به حجم تقاضا و ایجاد تعادل در نرخ محصولات فولادی ایجاد نموده است. از سویی دیگر این 10 شرکت فولادی سازی بزرگ در کشور نیز خاموش ننشسته اند و در پاسخ به دولت خواستار ایجاد وضعیتی مشابه با وضعیت زمان جنگ و ایجاد سهمیه بندی درعرضه محصولات و پیگیری این عرضه ها در کل کانل از تولید تا توزیع از طریق سامانه بهین یاب شده اند.

 

 

  • مهران بابایی
  • ۰
  • ۰

بررسی دلایل کاهش قیمت پروفیل ، میلگرد و سایر مقاطع  در بازار فولاد

با بررسی روند اعلام قیمت پروفیل ، میلگرد و سایر مقاطع در بازار فولاد به این مهم می رسیم که بازار فولاد در شرایط فعلی رکود نسبی را طی میکند و با وجود آن که قیمت ها کاهش یافته اند اما میزان تقاضا کاهش یافته و بنا به نیازهای ضروری خرید انجام می شود. در این میان صاحبان انبارها نیز مانند سایر فروشندگان و فولادسازان ظرفیت خالی انبار های خود را پر نمی کنند و در حال حاضر دست از معاملات و خرید برداشته اند. در این میان برداشت ها و پیش بینی های متفاوتی از آینده بازار فولاد می گردد. دسته ای به این عقیده دارند که که در حال حاضر بازار فولاد نسبت به سایر بازارهای کالایی جذابیت خود را ندارد و دیگر مانند گذشته مورد توجه دلالان نیست و سرمایه گذاری نقدی یا غیر نقدی دراین حوزه انجام نمی شود. از نظر گروه دیگر التهابات ناشی از بازار ارز بر روی بازارفولاد نیز اثرگذار بوده و البته تاثیر آن نیز در هر دوره کوتاه مدت بوده و بنابر همین موضوع کاهش قیمت های اخیر نیز نمی تواند تاثیر ماندگاری داشته باشد و به همین دلیل بعد از مدتی برنامه ریزان بازار با برنامه ای جدید سمت و سوی آن را تغییر خواهند داد.

قیمت میلگرد آجدار تحت تاثیر این اوضاع آشفته و نابسامان بازار تا 160 تومان افت داشت و مدام در حال نوسان بود.

قیمت پروفیل

قیمت میلگرد خرمدشت

واکنش خصوصی ها و خصولتی ها به صادرات مشروط فولاد

تلاش نوردکاران در جهت تهیه مود اولیه مانند شمش سبب شده است که قیمت پروفیل ، قوطی، میلگرد و سایر محصولات تا 30 الی 40 درصد کاهش یابد.

در این میان با وجود شرایط مبهم فعلی بازار پیش بینی بازار آینده بعید به نظر می رسد و همه فعالان عرصه آهن تحت این شرایط ترجیح می دهند که فعلا عقب نشینی کرده و در برابر هر نوع تغییری در حوزه قیمت پروفیل و میگرد و تیرآهن و سایر مقاطع مقاومت می نمایند.

فولادسازان خصوصی در این وضعیت و با وجود دستور دولت مبنی بر مشروط شدن صادرات به تامین عرضه داخلی، فعلا ترجیح می دهند که از بازار صادرات و بورس کنار کشیده و دست به هیچ گونه ریسکی نزنند.

خصولتی ها نیز در برابر دستور راجع به مشروط شدن صادرات به تامین عرضه داخلی دولت مقاومت کرده و خواستار واقعی شدن نرخ دلار نیمایی مورد استفاده آنها شده اند و برای میزان عرضه هم سهمیه بندی یا پیگیری همان روند قبلی را پیشنهاد کرده اند.

قیمت میلگرد نیشابور

بازار داخلی ایران تحت فشار قیمت میلگرد

شرایط کنونی بازار فولاد برای دولت نیز مساله زا شده است به طوری که با ایجاد فشار و مقاومت توسط خصولتی ها در برابر شرایط دولت، اوضاع سخت تر شده و از نظر فعالان بازار در چنین شرایطی فقط بایستی احتیاط نمود. پیش بینی در این بازارر به شدت مشکل بوده و معلوم نیست در نهایت چه خواهد شد. البته در خارج از ایران بازار تیرآهن و میلگرد مطلوب بوده و با فروش آنها می توان به راحتی دلار را به صورت نقد مجددا وارد کشور نمود. با توجه به این که قیمت میلگرد در حال حاضر 3500 می باشد و در بالاترین سطح قیمتی خود قرار گرفته است. میزان تولید این محصول بر روی سطح عرضه و تقاضا اثر داشته و باز هم می توان امیدوار بود که در چند روز آینده قیمت پروفیل قوطی و میلگرد کاهش یابد.

قیمت میلگرد زاگرس


  • مهران بابایی
  • ۰
  • ۰

کاهش تقاضا در بازار فولاد به دلیل ریسک خرید ناشی از آن

هفته گذشته قیمت قوطی و پروفیل به 3700 تومان رسیدو تا بین 100 تا 150 تومان افزایش یافت. در این میان به دلیل ریسک ناشی از خرید و فروش، معاملات متوقف گردید و پیشنهادهای قیمتی بسیار متغیر بوده است. برخی از تولید کنندگان نیز از فرصت سواستفاده کرده و قیمت قوطی پروفیل در ضخامت 2 را تا 3730 تا 3800 تومان معامله کردند. قیمت میلگرد آجدار نیز از شروع صبح با روند افزایشی آغاز گردید و قیمت از 40 تومان و تا 100 تومان بالا رفت.

 در این میان وضعیت بازار به شدت ملتهب شده و تقاضاها به شدت کاهش یافته و خریداران میانی که نقدینگی در دسترشان است، برر می توانند راحت تر اقدام به خرید بنمایند.

قیمت میلگرد راد همدان

پیشنهادهای قیمتی متغیر در میان فروشندگان محصولات فولادی

با وجود التهابات در بازار فولاد و افزایش قیمت قوطی و پروفیل و میلگرد، باعث شد که سطح معاملات و خرید و فروش در این بازار به شدت کاهش یابد، البته هرلحظه قیمت ها متغیر بوده و وقتی مشتریان در ازای یک پیشنهاد قیمتی از خو واکنش مثبت نشان می دهند فروشندگان بازهم قیمت را از آن بالاتر می برند که این اوضاع اصلا به نفع بازار نمی تواند باشد شاید با بررسی عمیقتر به این نتیجه برسیم که منشا اصلی تمامی این وقایع افزایش لحظه به لحظه و هیجانی ارز در بازار سیاه است و با توقف این افزایش و مهار آن توسط دولت، می توان به بهبود اوضاع بازار امید داشت.

قیمت میلگرد خرمدشت

کاهش قیمت ارز در بازار سیاه و امید به بهبود اوضاع آشفته بازار

یک خبر امید وارکننده در کانالهای خبری طی روزهای گذشته این بوده است که قیمت دلار در بازار سیاه به بالاترین حد خود رسید و سپس ناگهان افت کرده و تا 8300 تومان رسید. این خبر بسیار خوبی است که امیدواریم این روند تا بهبودی اوضاع بازار ادامه یابد. البته از نظر فعالان بازار دلیل افت ارز در بازار سیاه، آزاد شدن معاملات در صرافی ها بوده است که نرخ ارز را در بازار رارز کاهش داد. البته غیر از دلار، درهم امارات نیز 100 تومان ریزش داشت.

قیمت میلگرد نیشابور

انجام مچینگ در فولاد مبارکه و افزایش قیمت ورق در بازار فولاد

خبرهای مهمی از فولاد مبارکه در حوزه ورق فولادی بدین ترتیب بوده است که علاوه بر معاملات ورق گروم و تختال، مچینگ ورق نیز به میزان ۲۲۵۸۷۷ تن در بورس کالا انجام شده است. مجموع معاملات فولاد مبارکه طی هفته گذشته در بورس کالا شامل ۱۳۹۵۶۴ تن ورق گرم B، ۷۴۵۲۲ تن ورق سرد B و ۱۱۷۹۱ تن ورق گالوانیزه و قلع اندود بوده است. در اینجا با این تردید روبرو می شویم که چرا فولاد مبارکه به جای مچینگ، تولیدات خود را نبایستی به صورت یکجا عرضه کند تا از افزایش قیمت ها جلوگیری شود. این پاسخی است که بورس کالا و فولاد مبارکه باید برای این سوال داشته باشند شاید ما هم بتوانیم قانع شویم.

قیمت میلگرد روهینا

کاهش خرید اعتباری ورق فولادی در بازار بورس کالا

در این میان بسیاری از معاملات اعتباری در حوزه ورق گرم B فسخ شده و به انجام معامله نقدی تبدیل گشته است. البته کاهش معاملات اعتباری در بازار بورس دارای و انجام خرید و فروش نقدی دارای مزایای زیادی از جمله کاهش سفته بازی و افزایش نقدینگی در بخش تولید خواهد بود. در این میان بایستی دید چه سرنوشتی در انتظار معاملات ورق فولاد مبارکه خواهد بود و باطبع چه تاثیری بر قیمت بر قیمت قوطی پروفیل، قیمت لوله و سایر محصولات وابسته خواهد داشت.

  • مهران بابایی