دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز

دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز
پیوندها
  • ۰
  • ۰

زیر و رو شدن بازار فولاد در طی روزهای اخیر

طی روزهای گذشته قیمت میلگرد آجدار فراز و نشیب های بسیاری را متحمل شد. به طور مثال در بازار داخلی در اولین روز هفته گذشته قیمت میلگرد  به طور متوسط برای سایز ۳۲-۸ میلی متر به میزان ۲۷۲۱۲ ریال گزارش شد.

در روز یک شنبه قیمت آهن اسفنجی در بازار بورس با قیمت ۱۱۳۰۰ ریال عرضه گردید و این امر اندکی بر قیمت پیشنهادی کارخانجات فولادی تاثیرگذار بود. عرضه این محصول در نهایت با قیمت ۱۲۳۲۰ ریال در بورس کالا به فروش رسید.

در اینجا سوالات زیادی در خصوص سرنوشت قیمت آهن اسفنجی مطرح می شود. اولین سوال تناقض قیمت و تقاضای آهن اسفنجی گل گهر است؛ زیرا در روز یک شنبه آهن اسفنجی گل گهر با قیمتی کم تر از بورس کالاعرضه شد در صورتی که تقاضا برای محصول این شرکت در بازار به شدت پایین بود.

بعد از بازار بورس معاملات آهن اسفنجی در روز یک شنبه هفته گذشته، نوبت به بررسی بازار شمش می رسد که نرخ شمش نیز در بازار تا میزان ۳۰۰ ریال به ازای هر کیلو کاهش یافت. پس از آن قیمت میلگرد زاگرس نیز حدودا به میزان ۲۸۱۲۱ ریال اعلام گردید. درن وضعیت بازار فولاد با رکود مواجه شده است و سطح معاملات در این بازار به شدت افت کرده است.

تناقض رشد قیمت میلگردو سطح معاملات آن در بازار

کاهش شدید میزان خرید میلگرد و سایر محصولات در بازار سبب شد تا در اواسط هفته گذشته، قیمت روز میلگرد به طور متوسط به میزان ۱۳۰ ریال کاهش یافته و به قیمت ۲۸۰۳۰ ریال رسید.

در روز چهارشنبه مجددا نرخ شمش افزایش یافته و به میزان ۲۴۱۹۲ ریال در بورس کالا عرضه گردید و برخی از کارخانجات و تولیدکنندگان نرخ محصول تولیدی خود را به میزان ۳۰۰۰۰ ریال به ازای هر کیلو و بالاتر از نرخ بورس اعلام کردند. با وجود افزایش قیمت شمش در بازار سطح تقاضا برای آن بسیار پایین بود و در حال حاضر با این سطح عرضه در بازار، قیمت را درهفته جاری نمی توان مورد پیش بینی قرار داد. یکی دیگر از مشکلات در بازار فولاد کاهش قیمت میلگرد و پرشدن انبارها و کاهش سطح معاملات صورت گرفته می باشد و این خود دلیلی برای غیر واقعی شدن قیمت ها و اعمال سلیقه در پیشنهاد قیمت میلگرد است.

هم چنین این احتمال وجود دارد که نرخ شمش خوزستان در هفته جاری مجددا با قیمت ۲۲۰۰۰ ریال ارائه گردد. هم چنین جو روانی ایجاد شده در بازار نیز در شرایط کنونی و تعیین نرخ میلگرد کارخانجات از جمله قیمت میلگرد روهینا  و قیمت میلگرد بافق یزد تاثیر زیادی داشته است. در حال حاضر کارخانجات با چالش های زیادی روبرو می باشند.

بررسی مشکلات بازار فولاد

با تعیین نرخ مصوب دلار 4200 تومانی از سوی دولت، مبادی تولید کننده فولاد برای تعیین قیمت دچار سردرگمی شده اند و از سوی دیگر جو روانی ناشی از نوسانات ارزی امکان ایجاد تغییرات در قیمت ها را ناممکن ساخته است.

مشکلات بسیاری در حال حاضر دست به گریبان بازار فولاد شده است که از آن جمله می توان به لغو برجام و کاهش صادرات نفت اشاره نمود. کاهش صادرات نفت بر روی صادرات سایر کالاها نیز اثر گذار است و سبب کاهش صادرات کالاهای فولادی نیز می شود. البته نوسانات ارزی که قبل از تحریم ها نیز وجود داشت و این هم به نوبه خود سبب نایسامانی های بسیاری در عرصه بازار فولاد شده است. مشکلات تعیین قیمت محصولات فولادی از سوی کارخانه ها به دلیل نرخ جدید مصوب شده و همچنین کمبود ارز در بازار نیز از مشکلات عدیده بازار کنونی فولاد است. البته در میان این همه آشفتگی خبر خوب این است که قیمت تیر آهن طی هفته گذشته تاکنون روند ثابتی را داشته است و میزان تقاضا برای آن در حال افزایش بوده و در کل می توان گفت بازار معاملاتی این محصول فولادی روند روبه رشدی را طی می کند.

بررسی قیمت جهانی میلگرد

قیمت میلگرد در بازار جهانی و به طور خاص در آسیا روند ثابتی را طی می کند به عنوان مثال قیمت میلگرد از هفته گذشته تاکنون در ترکیه یکسان بوده است. با افزایش قیمت مواد اولیه مانند شمش، میزان واردات قراضه افزایش یافت و نرخ جهانی میلگرد در حال حاضر روند رو به بهبودی را طی می کند.

هم چنین ترکیه تا میزان ۵۷۰ دلار به ازای هر تن میلگرد را نرخ صادراتی خود پیشنهاد داده است؛ و قیمت داخلی آن تا میزان ۵۷۰-۵۶۰ دلار به ازای هر تن شنیده شد. به نظر می رسد طی هفته گذشته قیمت میلگرد چندان از نرخ بازار جهانی تبعیت نکرده است.

  • ۹۷/۰۳/۱۵
  • مهران بابایی

نظرات (۱۵)

  • مدیران آهن
  • میتوانید برای خرید قیمت میلگرد به وب سایت مدیران آهن مراجعه کنید. 03134155
  • امروز میلگرد
  • https://emrozmilgerd.com
    ممنونم از مطلبتون
    مقاله خوبی بود ، در یکی از مقالات سایتمان https://www.storybookwines.com/1889 رفرنس دادیم ، با تشکر
    بسیار عالی
  • لوله سیلندری
  • لوله سیلندری
    این لوله ها دارای ضخامت های بالا هستند و عمدتا در قسمت هایی که فشار بالایی قراراست توسط لوله تحمل شوند مورد استفاده قرار می گیرند.در دستگاه هایی که بصورت هیدرولیک کار می کنند غالبا روغن هیدرولیک توسط لوله های سیلندری منتقل می شوند.ضمنا سطح داخلی این لوله ها کاملا صیقل داده شده و براق می باشد.

    https://doctorfolad.com
  • پارسیان فولاد
  • بسیار عالی بود مطلب
    تشکر از سلیقه عالی تون
    با تشکر از شما
    tank you
    ما با یک سایت اینترنتی جالب روبرو شدیم.
    در اینجا صفحات وب وجود دارد که ما به آنها پیوند می دهیم میدانیم ارزش بازدید را دارند
  • فورکی کلینیک
  • تشکر بابت متن بسیار عالی شما
    <a href="https://www.4kautoclinic.com/%D8%AA%D8%B9%D9%85%DB%8C%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D9%86%D9%88/">
    4kclininc
    </a>
    سپاس از کار عالی شما و نبریک به حسن انتخاب موضوع
    مقالتون بسیار عالی بود.محتواتون بسیار پر بار می باشد باتشکر از سایت عالیتون.
    <a href="https://artavilbolt.com/product-category/%d9%be%db%8c%da%86-%d8%ae%d8%b4%da%a9%d9%87/%d9%be%db%8c%da%86-%d8%ae%d8%b4%da%a9%d9%87-h-v/">پیچ خشکه H.V
    </a>
  • بوستر پمپ
  • تشکر بابت این همه کار عالی
    ممنون بابت توضیحات کامل وجامعتون

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی