دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز

دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز
پیوندها
  • ۰
  • ۰

بررسی دلایل کاهش قیمت پروفیل ، میلگرد و سایر مقاطع  در بازار فولاد

با بررسی روند اعلام قیمت پروفیل ، میلگرد و سایر مقاطع در بازار فولاد به این مهم می رسیم که بازار فولاد در شرایط فعلی رکود نسبی را طی میکند و با وجود آن که قیمت ها کاهش یافته اند اما میزان تقاضا کاهش یافته و بنا به نیازهای ضروری خرید انجام می شود. در این میان صاحبان انبارها نیز مانند سایر فروشندگان و فولادسازان ظرفیت خالی انبار های خود را پر نمی کنند و در حال حاضر دست از معاملات و خرید برداشته اند. در این میان برداشت ها و پیش بینی های متفاوتی از آینده بازار فولاد می گردد. دسته ای به این عقیده دارند که که در حال حاضر بازار فولاد نسبت به سایر بازارهای کالایی جذابیت خود را ندارد و دیگر مانند گذشته مورد توجه دلالان نیست و سرمایه گذاری نقدی یا غیر نقدی دراین حوزه انجام نمی شود. از نظر گروه دیگر التهابات ناشی از بازار ارز بر روی بازارفولاد نیز اثرگذار بوده و البته تاثیر آن نیز در هر دوره کوتاه مدت بوده و بنابر همین موضوع کاهش قیمت های اخیر نیز نمی تواند تاثیر ماندگاری داشته باشد و به همین دلیل بعد از مدتی برنامه ریزان بازار با برنامه ای جدید سمت و سوی آن را تغییر خواهند داد.

قیمت میلگرد آجدار تحت تاثیر این اوضاع آشفته و نابسامان بازار تا 160 تومان افت داشت و مدام در حال نوسان بود.

قیمت پروفیل

قیمت میلگرد خرمدشت

واکنش خصوصی ها و خصولتی ها به صادرات مشروط فولاد

تلاش نوردکاران در جهت تهیه مود اولیه مانند شمش سبب شده است که قیمت پروفیل ، قوطی، میلگرد و سایر محصولات تا 30 الی 40 درصد کاهش یابد.

در این میان با وجود شرایط مبهم فعلی بازار پیش بینی بازار آینده بعید به نظر می رسد و همه فعالان عرصه آهن تحت این شرایط ترجیح می دهند که فعلا عقب نشینی کرده و در برابر هر نوع تغییری در حوزه قیمت پروفیل و میگرد و تیرآهن و سایر مقاطع مقاومت می نمایند.

فولادسازان خصوصی در این وضعیت و با وجود دستور دولت مبنی بر مشروط شدن صادرات به تامین عرضه داخلی، فعلا ترجیح می دهند که از بازار صادرات و بورس کنار کشیده و دست به هیچ گونه ریسکی نزنند.

خصولتی ها نیز در برابر دستور راجع به مشروط شدن صادرات به تامین عرضه داخلی دولت مقاومت کرده و خواستار واقعی شدن نرخ دلار نیمایی مورد استفاده آنها شده اند و برای میزان عرضه هم سهمیه بندی یا پیگیری همان روند قبلی را پیشنهاد کرده اند.

قیمت میلگرد نیشابور

بازار داخلی ایران تحت فشار قیمت میلگرد

شرایط کنونی بازار فولاد برای دولت نیز مساله زا شده است به طوری که با ایجاد فشار و مقاومت توسط خصولتی ها در برابر شرایط دولت، اوضاع سخت تر شده و از نظر فعالان بازار در چنین شرایطی فقط بایستی احتیاط نمود. پیش بینی در این بازارر به شدت مشکل بوده و معلوم نیست در نهایت چه خواهد شد. البته در خارج از ایران بازار تیرآهن و میلگرد مطلوب بوده و با فروش آنها می توان به راحتی دلار را به صورت نقد مجددا وارد کشور نمود. با توجه به این که قیمت میلگرد در حال حاضر 3500 می باشد و در بالاترین سطح قیمتی خود قرار گرفته است. میزان تولید این محصول بر روی سطح عرضه و تقاضا اثر داشته و باز هم می توان امیدوار بود که در چند روز آینده قیمت پروفیل قوطی و میلگرد کاهش یابد.

قیمت میلگرد زاگرس


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی