دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز

دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز
پیوندها
  • ۰
  • ۰

ارزیابی قیمت نبشی و ناودانی در بازار امروز

طبق آخرین قیمت های اعلامی در تاریخ سه شنبه دهم بهمن ٩۶ قیمت نبشی در بازار اصفهان با ٢٠ تومان کاهش مواجه شد. قیمت نبشی کارخانه اصفهان با سایز ١٠ و ١٢ سانتی متر در حدود ٢٢٧٠ تومان اعلام شد در حالی که دیروز با قیمت ٢٢٩٠ تومان به بازار عرضه شده بود. اما آن طور که به نظر می رسد، امروز قیمت نبشی در کلیه کارخانه های داخلی کاهش یافت و یا با قیمت ثابت اعلام گردید.

در حال حاضر قیمت نبشی انبار اصفهان به مبلغ ٢٣۴٠ تومان خرید و فروش می شود، در حالی که همین محصول دیروز با قیمت ٢٣٩٠ تومان در دسترس خریداران قرار می گرفت. کارشناسان بر این باورند که کاهش ناگهانی قیمت نبشی انبار اصفهان تا میزان ۵٠ تومان تنها یک دلیل می تواند داشته باشد آن هم این است که برودت هوا طی یکی دو روز گذشته و ایجاد مشکلاتی در حمل و نقل باعث کمتر شدن میزان معاملات و در پی آن کاهش تقاضا در بازار این محصول شده است.

نوسانات بازار اصفهان و تهران

علاوه بر این، قیمت ناودانی انبار اصفهان نیز به همین منوال بود و امروز در تاریخ سه شنبه دهم بهمن نسبت به دو روز گذشته در حدود ۵٠ تومان و نسبت به دیروز هم معادل ٢٠ تومان کاهش یافت. قیمت ناودانی سایز ٨ در بازار اصفهان در حدود ٢٣۶٠ تومان اعلام شد در حالی که طی دو روز گذشته همین محصول با نرخ ٢۴١٠ تومان به بازار عرضه می شد.

قیمت ناودانی سایز ٨ کارخانه تهران نیز نسبت به دیروز به میزان ٢٠ تومان کاهش داشت و با مبلغی در حدود ٢٣١٠ تومان در دسترس خریداران قرار گرفت. همین محصول با سایز ١٠ با قیمتی معادل ٢٣٣٠ تومان به بازار عرضه شد که نسبت به یک هفته گذشته ثابت باقی مانده است. طبق نظر کارشناسان به طور کلی امروز قیمت نبشی و ناودانی، در اکثر مقاطع در حدود ۳۰ تومان نسبت به دیروز کاهش یافته است.

قیمت نبشی

وضعیت صادرات نبشی و ناودانی کشور

طبق گزارشات رسیده ️میانگین قیمت  محصولات فولادی صادراتی ایران به ١۵ کشور جهان طی ٩ ماهه امسال تنها در حدود ٣۶٧ دلار می باشد. در این میان تولیدات نبشی و ناودانی نیز سهمی را به خود اختصاص می دهند. طبق ارزیابی های صورت گرفته توسط کارشناسان، صادرات نبشی و ناودانی در بهمن ماه امسال نسبت به ٩ ماهه سال ٩۵ حدودا تا ٢ برابر افزایش پیدا کرده است.

علاوه بر این، طبق آما های ارائه شده، از ابتدای امسال تا کنون شرکت های فولاد ساز ایرانی در حدود شش میلیون و ٣٧٠ هزارتن انواع محصولات فولادی از قبیل مفتول، لوله‌ و پروفیل، ورق نورد سرد و گرم، نبشی و ناودانی، شمش و محصولات نیمه نهایی و … به خارج از کشور صادر نمودند که جمعا ارزش این محصولات به ️مبلغی معادل دو میلیارد و ٣۴٠ میلیون دلار می رسد.

افزایش صادرات

طبق آماری که از سوی سایت‌های رسمی کشور ارائه شده است، کارشناسان معتقدند که ممکن است دو برابر شدن صادرات نبشی و ناودانی، موجب افزایش تدریجی قیمت نبشی و ناودانی در بازار داخلی کشور شده باشد زیرا وقتی که کارخانه ها به جای عرضه داخلی به صادرات این محصولات متمایل باشند، با کمبود این مواد در بازار داخلی میزان تقاضا بالا می رود و به تبع آن قیمت نبشی و ناودانی هم افزایش پیدا می کند.

اما آن چه که در واقعیت مشهود است این است که عرضه نبشی و ناودانی در بازار داخلی آنقدر ها هم کاهش پیدا نکرده و افزایش تدریجی قیمت نبشی و ناودانی در سال جاری به عوامل متعددی مربوط بوده است. هرچند که معمولا بخش صادرات در اغلب اوقات بسیار در تاثیر گذاری بر بازار داخلی مهم تلقی می شود ولی عوامل دیگری از قبیل نوسانات نرخ ارز، قیمت مواد اوبلیه، نوسانات جوی و… را نیز می توان با افت و خیز قیمت نبشی و ناودانی بسیار پر اهمیت دانست.

  • ۹۶/۱۱/۱۴
  • مهران بابایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی