دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز

دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز
پیوندها
  • ۰
  • ۰

پیش بینی قیمت میلگرد در روزهای آینده

قیمت میلگرد با توجه به شرایط حال حاضر بازار آینده ایی مشخص دارد. جو حاکم بر بازار به این صورت است که میزان تقاضا برای خرید میلگرد کم اما عرضه این محصول بسیار است، در حال حاضر کارخانه ذوب آهن اصفهان ، کویر کاشان ، ابر کوه یزد و مجتمع آناهیا گیلان از آغاز هفته پیش قیمت میلگرد امروز خود را با نوسان 300 ریالی ادامه دادند.

قیمت میلگرد امروز وابسته به شرایط متفاوتی می باشد از جمله نرخ ارز ، در روزهایی که نرخ ارز در ایران به صورت نا بسامانی بالا رفته بود حوزه فولاد هم متاثر از این موضوع بود و با افزایش قیمت موجه بودیم

اما با توجه به این موضوع که آیا قیمت میلگرد کاهش می یابد باید این موضوع را مد نظر داشت ، تصمیمات ترامپ در طولانی مدت بر قیمت میلگرد تاثیر نخواهد گذاشت.

در روزهای پایانی ماه رجب و فرا رسیدن ماه مبارک رمضان میزان تقاضا برای محصولات فولادی کم می شود  و این موضوع باعث رقابت تنگاتنگ شرکت ها برای بدست آوردن بازار می شود و باید شاهد کاهش قیمت میلگرد باشیم.


شرایط حاکم بر بازار آهن آلات نشان دهنده بازاری آرام است.با این حال به رغم کاهش  قیمت در تمامی مبادی از نکات جالب بازار روز شنبه افزایش قیمت محصولات ذوبی بود.

در حالی که اکثر فعالان اقتصادی به این باور رسیده اند که افزایش بیشتر قیمت محصولات  فولادی از جمله قیمت تیرآهن و میلگرد در شرایط فعلی نوعی خود زنی است.

بعضی شرکت های توزیع کننده هنوز در حال و هوای خود هستند و خلاف جهت شنا می کنند که از جمله آن ها می توان به قیمت تیرآهن اصفهان اشاره کرد.

خریداران میلگرد باید صبر کنند

در هفته جاری شاهد موج نخریدن آهن آلات با قیمت کاذب  کمپینی که از شبکه های اجتماعی به دل مردم رسید، فولاد سازان را به دردسر انداخته است و بازار راکد آهن و فولاد ایران را راکد تر کرده است.

مردمی که طرفدار پر و پا قرص این کمپین هستند معتقدند، افزایش قیمت بالای این روزهای محصولات فولادی کارخانجات همخوانی ندارد که برای مثال در حوزه تیرآهن می توان به قیمت تیرآهن تبریز و سایر کارخانجات اشاره کرد  و به همین دلیل است که موج نخریدن آهن آلات با قیمت های کاذب روز به روز جدی تر و فراگیر تر می شود.

همان گونه که می دانیم بازار آهن در بیشتر حوزه های محصولات نهایی فعلا روندی توافقی دارد منتهی برای اطلاع پاره ای از دوستان که می خواهند از جزئیات بیشتری مطلع شوند.این روند با این که با اعتراض عده زیادی از تولیدکنندگان در بورس کالا مواجه شد در هفته های قبل توانست اندکی از التهاب بازار را کاهش دهد ولی در هفته منتهی به ۲۰ اردیبهشت بازار مجددا دستخوش روند صعودی نرخ شمش و قیمت میلگرد امروز شد. می توان گفت نگرانی ها از تصمیم ترامپ دلیل اصلی آشوب بازار در هفته گذشته بوده است.

انتظار می رفت که عرضه فولاد سیرجان نیز از همین روند پیروی کند ولی برخلاف پیش بینی فعالان بازار نرخ این محصول در بورس کالا با افزایش مواجه گردید. در هفته گذشته عرضه کنندگان به این نتیجه رسیدند که عرضه دستوری در بورس کالا نه تنها کمکی به بهبود قیمت ها در بازار نکرده است بلکه سبب رکود در بازار و سردرگمی قیمت ها نیز شده است.

این روند شاید بتواند در کوتاه مدت بر بهبود بازار کمک کند ولی در طولانی مدت سبب قفل شدن بازار فولاد گشته است. بنابراین در هفته گذشته کم تر شاهد عرضه های دستوری در بورس کالا بودیم. با این حال نگرانی های شدید مبنی بر تصمیم ترامپ و در نهایت لغو برجام سبب آشوب بازار و تاثیر بر قیمت میلگرد و سایر کالاها شد.

نکته ای که تولیدکنندگان و خریداران باید به آن توجه داشته باشند این است که در حال حاضر شرایط کشور بحرانی بوده و تنها با اتحاد واحدهای تولیدی و جلوگیری از قیمت و تقاضای کذب در بازار می توان اقتصاد کشور را از ورطه نابودی نجات داد. در هفته جاری نیز با توجه به شروع ماه رمضان پیش بینی می شود اندکی از التهابات موجود در بازار کاسته شود.

باید گفت که در زمینه قیمت میلگرد آجدار فعلا کاهش نرخ چه بصورت رسمی و چه بصورت غیر رسمی ( تخفیفات ) بین ۲۰ تا ۶۰ تومان نسبت به قیمت صبح روز گذشته بوده که البته بخشی از این کاهش  در روز گذشته اعمال شده است.



 

  • ۹۷/۰۲/۲۵
  • مهران بابایی

قیمت میلگرد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی