دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز

دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز
پیوندها
  • ۰
  • ۰

قیمت میلگرد در سال 97 کاهش یا افزایش؟

آنچه که با شروع سال جدید مشاده شد افزایش ناگهانی قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی بود. طبق آمار اعلام شده این افزایش قیمت چیزی حدود 8 تا 10 درصد بوده است. منابع خبری اعلام کردند افزایش قیمت رخ داده به دلیل شوک وارده از بازار دلار و عملکرد منفی تولید کنندگان بوده است.

با اتخاذ سیاست تک نرخی شدن دلار، تحت تاثیر قرار گرفتن قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی وابستگی شدید صنعت فولاد به نرخ ارز را به وضوح مشخص می کند. هرچند که فرودین ماه طبق روال سال های گذشته ماهی کم رونق در بحث میزان تقاضا در بازار فولاد شناخته می شود اما رشد نرخ ارز و نبود برنامه ریزی کافی برای کنترل بازار سبب شد این بازار تحت تاثیر قیمت نابسامان دلار، دچار افزایش قیمت شود. در روزهای آغازین سال جاری قیمت میلگرد با 10 % افزایش اعلام شد ولی پس از آن با تک نرخی شدن دلار کاهش 4 % را مشاهده کردیم.

نوسانات رخ داده در بازار فولاد پس از یک افزایش قیمت غیر منتظره منجر به تحمیل یک رکود نسبتا قوی بر این بازار شده است. خریداران دست از فعالیت کشیده و منتظر ثبات و بعضا کاهش بیشتر برای برخی از قیمت ها هستند. نرخ فعلی دلار پس از اتخاذ تصمصم تک نرخی شدن 4200 تومان است و نکته جالب و قابل تأمل اینجاست که تولید کنندگان شمش را با نرخ جدید دلار خریداری می کنند. باید دید با این نرخ جدید برای مواد اولیه چه میزان افزایش یا کاهش قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی را در پیش رو خواهیم داشت.

قیمت میلگرد در دومین ماه سال جاری چگونه خواهد بود؟

با فرارسیدن دومین ماه از فصل بهار چه بر بازار آهن آلات خواهد گذشت. این سوال بسیاری از خریداران و تولیدکنندگان مقاطع فولادی است. سوالی که پیش از همه تولیدکنندگان باید پاسخ مناسبی به آن بدهند. در اردیبهشت ماه تعرفه های حمل و نقل مربوط به سال 1397 مشخص شد. طبق مصوبه حمل و نقل حداکثر ظرفیت برای حمل و نقل آهن الات 40 تن خواهد بود. این مساله منجر به افزایش نرخ کرایه و بالطبع افزایش قیمت تمام شده مقاطع فولادی خواهد شد.

بطور کامل تر میتوان این مسئله را اینگونه تحلیل کرد که، با توجه به کاهش حداکثر ظرفیت ماشین های باربر به 40 تن ممکن است شرکت های باربری در جهت جبران کاهش بار قیمت های پیشنهادی خود برای حمل و نقل را افزایش داده و این امر مستقیما بر قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی تاثیر خواهد گذاشت. هم چنین پیش بینی می شود که در اردیبهشت ماه میزان تقاضا برای خرید آهن به جبران کاهش میزان تقاضا در ماه فروردین، افزایش یابد.

پیش از شروع سال نو بازار در کسادی تقاضا به سر می برد. با ورود به دومین ماه سال جاری به جبران کمبود تقاضاهای قبل انتظار افزایش تقاضا داریم. اما افزایش قیمت دلار منجر شد در این ماه نیز با کاهش تقاضا مواجه شویم.

بازار مسکن؛ رونق یا رکود؟

رونق یا رکود بازار مسکن ارتباط مستقیمی با میزان تقاضا در بازار قولاد دارد. اگر قیمت ها در بازار به ثبات برسد احتمالا تقاضای خرید مقاطع فولادی افزایش یافته و با بالا رفتن تقاضای خرید، بخش مسکن و ساخت و ساز نیز رونق پیدا خواهد کرد.

 با شروع سال جدید و افزایش قیمت دلار، بیشترین هجوم خرید آهن آلات از سمت کسانی بود که موفق به خرید دلار نشده بودند. آنها با نگرانی از بالا رفتن مجدد قیمت روز میلگرد و سایر محصولات فولادی اقدام به خرید محصولات با قیمت بالا کردند. این خریداران پس از تک نرخی شدن قیمت دلار محصولات خود را انبار کرده و از فروش ان خودداری کردند. این امر خود منجر به بالا رفتم مجدد قیمت میلگرد شد.

تاثیر تک نرخی شدن دلار بر قیمت میلگرد

در شروع سال جدید قیمت ها افزایش داشت که با تک نرخی شدن دلار قیمت میلگرد کاهش پیدا کرد. به این کاهش قیمت ها نمیتوان چندان خوش بین بود چرا که بازار همچنان تحت تاثیر هیجانات افزایشی و کاهشی قرار دارد. کاهش قیمت ها زمانی ماندگار است که تحت تاثیر عوامل بیرونی مانند تغییر نرخ دلار یا هجوم تقاضای کاذب به سمت بازار نباشد به طور کلی برآیند آنچه در فروردین ماه رخ داد را میتوان هجوم سیگنال های منفی زیاد به بازار دانست

  • ۹۷/۰۲/۰۱
  • مهران بابایی

قیمت روز میلگرد

قیمت میلگرد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی