دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز

دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز
پیوندها
  • ۰
  • ۰

روند قیمت گذاری مقاطع در بازار آهن این هفته

روز گذشته برای معامله شده در بازار تغییراتی ثبت نشده است. روال ثبات قیمت گذاری پیش از این نیز در دو روز اول هفته در بازار میلگرد اتفاق افتاد و شاهد قیمت ها بودیم. در حال حاضر قیمت میلگرد فولاد کرمان مرز رقابتی را طی کرده و برای دومین بار در هفته جاری امکان حظور در سبد کالای بورس را پیدا کرده است.

هرچند در دوروز ابتدای هفته قیمت ها ثابت بود اما معملات چندانی برای این دو روز به ثبت نرسیده است. گویا خریداران مجدد به طمع کاهش قیمت عقب نشسته بودند. همین خریداران زمانی که قیمت میلگرد فولاد کرمان را در بورس مشاهده کردند تقاضای خرید خود را به سرعت روانه بازار بورس کردند.

قیمت میلگرد آجدار نیز طی روز گذشته به طور رسمی کاهش ۱۰ تا ۴۵ تومانی را در دستور کار خود قرار داده که البته با توجه به توافقی بودن معاملات به صورت شفاف مشخص نیست که این کاهش نتیجه معاملات روز یک شنبه بوده یا این که روز دوشنبه این میزان کاهش در نظر گرفته شده است.

به هر حال تا ساعت های ابتدایی روز گذشته به غیر از قیمت میلگرد کاشان تقریبا سایر کارخانجات قیمت های خود را ثابت اعلام کردند ( البته متاسفانه شنیده ها از تخفیفات موثر این واحد به صورت غیر مستقیم حکایت دارد).

تعداد معدودی از واحدهای عرضه کننده مقاطع فولادی نیز در روز گذشته کاهش قیمت پروفیل و سایر محصولات فولادی را مد نظر قرار داده و در ساعت های ابتدایی به نظر می رسید که بازار فولاد توافقی باشد.

هماهنگی تولیدکنندگان برای اعلام قیمت مقاطع در روز دوشنبه

هم چنین در حوزه تیرآهن نیز در ساعات ابتدایی روز با این که هنوز نرخ رسمی فروش محصولات تیرآهن توسط تولیدکنندگان و نمایندگان اصلی فروش واحدهای تولیدی اعلام نشده بود ولی انبارداران تهران و اصفهان با تغییراتی جزئی قیمت تیرآهن را توافقی اعلام کردند.

هم چنین قیمت ناودانی و نبشی نیز طی روز دوشنبه به صورت رسمی بین ۱۰ تا ۳۰ تومان ( البته در برخی سایزها تقریبا ثابت) اعلام قیمت شده و روند کلی بازار این کالا نیز توافقی بوده است.

در ساعت های پایانی روز گذشته در بازار فولاد قیمت پروفیل آهن ۲ میل کارخانجات مختلف از جمله قیمت پروفیل نیکان در محدوده قیمت بین ۳۲۶۵ تومان (حداقل نرخ) تا ۳۳۰۰ تومان (حداکثر قیمت ) گزارش شد.

مقاومت تولیدکنندگان برای شکستن قیمت ها

هم چنین در حوزه میلگرد آجدار شاخه نیز دامنه قیمت سایزهای ۱۴ تا ۲۵ آجدار بین ۲۸۶۰ تومان به عنوان بالاترین قیمت و ۲۷۱۰ تومان به عنوان پایین ترین نرخ از سوی واحدهای تولیدی در بازار پیشنهاد می شود.

هم چنین روند قیمت نبشی ناودانی در عین توافقی بودن در روز گذشته نشانه هایی از تغییر نیز داشته است. عمده کاهش قیمت در این حوزه بین ۵ تا ۳۰ تومان بسته به واحد عرضه کننده و نوع کالا بوده و این در حالی است که تعداد بسیار معدودی از واحدها به جهت نزدیک شدن به قیمت میانگین بازار کاهش ۶۰ تا ۸۰ تومانی داشته اند.

این واحدها از جمله عرضه کنندگانی بودند که در دو روز گذشته علی رغم افت نسبی این بازار کاهش قیمت را بر روی محصولات خود لحاظ نکرده بودند و روز گذشته تقریبا با سایر رقبای خود در نرخی متعادل تر قرار گرفتند.

تغییرات قیمتی در بازار مواد اولیه

به گزارش پیک فلز در روز دوشنبه در حوزه گندله براساس خبرهای دریافتی تغییری در نرخ این محصول دیده نشد ولی میزان عرضه محدود بوده است.

 

قیمت فعلی در محدوده ۴۹۰ تا ۵۰۵ تومان شنیده شد و در حوزه آهن اسفنجی قیمت های روز گذشته بین ۱۲۳۵ تا ۱۲۵۵ تومان گزارش شد. در حوزه قراضه بیشتر واحدها بعد از چند روز افزایش قیمت روز گذشته را با ثبات نرخ آغاز کردند

و فقط ۲ تا ۳ واحد افزایش قیمت ۲۵ تا ۵۰ تومانی داشتند که تمرکز این افزایش نرخ در استان یزد گزارش شد. در حال حاضر هنوز تهران از منظر قیمتی فاصله معنا داری با سایر نقاط معاملاتی قراضه داشته و در محدوده ۱۹۰۰ تومان گزارش شده است

و در نهایت در بخش شمش قیمت های القایی بین ۲۴۳۵ تا ۲۵۲۵ تومان شنیده شد که براساس کیفیت و سایر متغیرهای این بازار نرخ گذاری شده و شمش قوسی نیز در دامنه قیمتی ۲۵۵۰ تا ۲۵۸۵ تومان شنیده شد.

عرضه های بورس کالا در هفته سوم اردیبهشت

تمامی این نرخ های در روزهای جاری بر قیمت پروفیل قوطی و نبشی ناودانی و سایر محصولات فولادی بازار فولاد ایران تاثیرگذار خواهد بود.

به گفته برخی فعالان بازار ۲ روز گذشته پیش بینی ها حکایت از افزایش ۷ یا ۸ درصدی قیمت شمش در بورس کالا داشت اما روز یک شنبه در عمل مشاهده گردید که چنین اتفاقی نیفتاد.

حال بماند که همین افزایش تقاضا نیز محتملا بازارسازی صاحبان کالا است که برای حفظ وضع موجود می کوشند اما با وجود پذیرش قیمت های روز گذشته در بورس کالا به عنوان قیمت واقعی این سوال به ذهن خریدار متبادر می شود

که این قیمت با قیمت کالاهایی مثل کلاف های ساده هم خوانی ندارد. سوالی که مطرح است این است که آیا تفاوت بیش از ۷۰۰ تومان کلاف ۵/۶ با قیمت شمش قابل قبول می باشد؟

 

  • ۹۷/۰۲/۲۶
  • مهران بابایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی