دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز

دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز
پیوندها
  • ۰
  • ۰

بررسی عوامل موثر بر افزایش قیمت میلگرد طی چند ماهه اخیر


با بررسی روند قیمت میلگرد از ابتدای سال جاری تاکنون به رشد 35 درصدی قیمت میلگرد در طی این چند ماهه جاری خواهیم رسید که دلایل متفاوتی را به دنبال خود داشته است. از اهم دلایل رشد افسارگسیخته قیمت میلگرد میتوان به رشد نرخ ارز اشاره نمود که در این حوزه تاثیر بسزایی داشته است.

البته دلایل دیگری همچون وقوع تحریم ها و فرارسیدن زمان آغاز آنها و تبدیل نقدینگی ها به کالا در بازار ها که بازار فولاد نیز از این موضوع مثتثنی نبوده است و در حقیقت سبب شده است که قیمت میلگرد رشد زیادی داشته باشد. البته تاثیر دلال ها و واسطه ها رانیز نبایستی فراموش کرد که سبب شده با رقابت در این حوزه موج قیمت میلگرد بطور مداوم افزایش یابد.

البته این موضوع به نفع هیچ کسی نبوده و علاوه بر آن که قدرت خرید را از مشتریان می گیرد و سبب کاهش معاملات خواهد شد، در اصل دود آن به چشم خود دلال و فولاد ساز نیز خواهد رفت و رکود در بازار فولاد را دامن خواهد زد.


روند برعکس قیمت میلگرد درپی افزایش مداوم آن


طی روزهای اخیر شاهد روند کاهشی قیمت ها در حوزه قیمت میلگرد میانه بوده ایم به طوری که بعد از آن افزایش افسار گسیخته قیمت میلگرد طی هفته های گذشته به دنبال صعود قیمت ارز، در حال حاضر و با کاهش قیمت دلار در بازار ارز شاهد افت قیمت حباب گونه میلگرد در طی روزهای اخیر بوده ایم. البته نمی توان امیدوار بود که قیمت میلگرد به پایین از 3000 تومان برسد اما می توان پیش بینی نمود که قیمت میلگرد تا حد 3200 و 3300 افت کرده و در این فاز قیمتی به حال تعادل برسد. البته طی این روزها شاهد افزایش بی محابای قیمت در برخی مبادی فولادی بوده ایم که دراین میان برای کسب سود بیشتر به طورمداوم قیمت پیشنهادی خود را افزایش می دهند. البته با اوضاعی که در شرایط حال حاضر در بازار فولاد بوجود آمده است میتوان گفت این افزایش قیمت ها پوچ و تو خالی بوده و استقبالی از سوی خریداران نخواهد داشت و بازار روز به روز با موج کاهش قیمت میلگرد رو به جلو خواهد رفت.


 بررسی خواسته های خصولتی ها از دولت


قیمت میلگرد میانه به روز در این میان دو خواسته خصولتی ها از دولت به گوش می رسد که یکی از آنها شامل ایجاد یک قیمت ثابت برای دلار است که نزدیک به قیمت دلار دربازار غیررسمی بوده و خواسته دیگر شامل ایجاد سهمیه در عرضه های داخلی و ردگیری عرضه این سهمیه ها در کل زنجیره توزیع از طریق سامانه بهین یاب است. درمورد درخواست اول خصولتی ها، به دلیل آن که این دسته از فولاد سازان در حال حاضر موظف به تامین ارز نیمایی برای سامانه نیما با قیمت 4200 تومان بوده و از سوی دیگر بایستی نیاز داخلی را با عرضه خود درمحدوده قیمت دلار نیمایی تامین نمایند و با توجه به اختلاف زیاد میان دلار نیمایی و دلار بازار آزاد، خواستار این هستند که هرچه زودتر دولت قیمتی را برای دلار نیمایی تعیین نماید که به قیمت بازار غیر رسمی نزدیک باشد.



در این میان دولت با تحت فشار قرار دادن خصولتی ها و ایجاد صادرات مشروط مبنی بر تامین نیاز داخلی و افزایش حجم عرضه این دسته از فولاد سازان، راه حلی را برای پاسخگویی به حجم تقاضا و ایجاد تعادل در نرخ محصولات فولادی ایجاد نموده است. از سویی دیگر این 10 شرکت فولادی سازی بزرگ در کشور نیز خاموش ننشسته اند و در پاسخ به دولت خواستار ایجاد وضعیتی مشابه با وضعیت زمان جنگ و ایجاد سهمیه بندی درعرضه محصولات و پیگیری این عرضه ها در کل کانل از تولید تا توزیع از طریق سامانه بهین یاب شده اند.

 

 

  • ۹۷/۰۴/۱۹
  • مهران بابایی

قیمت میلگرد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی