دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز

دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز
پیوندها

۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان تحت تاثیر نرخ ارز

قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان از تاریخ 7 فروردین به صورت افزایشی شروع شد و این افزایش قیمت تا روز سه شنبه ادامه داشت. به طور متوسط قیم میلگرد ذوب آهن اصفهان در سایز 8 تا 12 27080 تومان که در روز سه شنبه به 2880 تومان هم رسید اما به محض اعلام دولت مبنی بر عرضه دلار 4200 تومانی ، تا 2750 تومان کاهش یافت

 

قیمت تیرآهن اصفهان کارخانه ذوب آهن عکس این عمل را داشت به صورتی که متوسط قیمت از سایز 14 تا 18 در روز شنبه 3000 تومان به ازای هر کیلو در اصفهان عرضه و معامله شد. در روزهای سه شنبه و چهار شنبه به میزان 3055 و 3085 تومان هم رسید. در روزهای پایانی هفته کتر کسی تیرآهن ذوب اهن اصفهان خریداری میکرد چون همه منتظر ثبات در بازار بودند. در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه معاملاتی صورت نگرفت به صورتی که خریداری وجود نداشت و همه به دنبال فروش محصولات خود بودند با توجه به اینکه به ازای هر کیلو 400-800 تومان کاهش قیمت داشتیم اما خریداری وجود نداشت.

قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان

سئوالاتی زیادی در این حوزه وجود دارد از جمله اینکه اگر فروشنده محصول را به موقع تحویل نمیداد ، قیمت لحظه ایی تغییر میکرد و تناقص ایجاد می شد  . قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان در هفته جاری منتظر مشخص شدن قیمت شمش خواهد بود. نسبت قیمت میلگرد و شمش را می توان فهمید. در روزهای پایانی هفته بازار میلگرد ذوب آهن اصفهان فروشنده زیاد داشت اما خریداران منتظر کاهش قیمت بودند و قیمت خود را کاهش ندادند ، این امر از آغاز این هفته هم ادامه دارد.


ورق در بازار ایران

قیمت ورق سیاه 2 میل هر رول در انزلی به مقدار 3020 توملن درب کارخانه عرضه شد اما روند افزایشی همچنان به خود گرفته بود در روز دو شنبه این افرایش قیمت ورق سیاه به میزان 3260 تومان هم رسید اما در روز سه شنبه ناگهان افتی به  قیمت 3080 توامن را تجربه کرد. قیمت ورق سیاه در بازار جهانی تعییر محسوسی نداشت به طوری که قیمت ورق سیاه قزاق 570 دار روانه بازار شد. اما بازار ورق سیاه قزاق در ایرانبا نرخ ارز 4200 تومانی حدود 2800 تومان به ازای هر کیلو پیش بینی شد.

قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه در بورس با افزایش قیمت رو به رو شد و به طور متوسط به مبلغ 2775 تومان بود، در روز سه شنبه و چهار شنبه با توجه به اینکه بازار رو به سقوط بود و از 2980 به 2980 کاهش پیدا کرد به ضورتی که خریداری نداشت.

قیمت ورق سیاه کاویان در هفته پیش اعلام نشد اما قیمت ورق سیاه اکسین سایز 8 تا 40 میانگین در اول هفته 2920 که در روز دوشنبه به مبلغ 3018 تومان رسید. در روز سه شنبه اکثرا فروشنده بودند و خریداری وجود نداشت در روزهای پایانی هفته  متوسط قیمت ورق سیاه اکسین 2940 تومان بود

در گیر و دار افزایش نرخ ارز قیمت اسلب فولادی با رشدی به میزان 8% همراه بود و به میزان 3015 تومان معامله شد. اسلب فولادی در انبارها کم نیست و میزان تقاض هم قابل توجه نیست.

قیمت ورق سرد در ابتدای هفته روند افزایشی داشت میزان افزایش در ازای هر کیلو به 100 تومان هم رسید . معضل افزایش قیمت ورق سرد تا اواسط هفته 3100 تومان رسید در اوخر هفته تا 3510 تومان هم رسید .

 

قیمت ورق گالوانیزه روندی مثل ورق سرد داشت البته بازار این کالا هفته قبل بهم ریخته بود متوسط قیمت 0.40 تا 2 میلیمتر روز شنبه 39674 ریال بود روز سه شنبه 42249 ریال روز چهارشنبه 42063 ریال .

 

به طور کلی بازار در هفته قبل تحت تاثیر از نرخ ارز بود. در گزارشی جداگانه به بخشنامه بانک مرکزی و نقش آن در بازار فولاد خواهیم پرداخت اما امسال سال فولاد سازها است حتی اگر صادرات میله گرد به صرفه نباشد صادرات شمش آهن اسفنجی ، گندله و کنسانتره به صرفه است بنابراین بازار همچنان با محدودیت عرضه مواد اولیه روبرو خواهد شد هر چه تولید مواد اولیه و مواد خام بالا برود زمینه صادرات آن فراهم است و محققاً پس از خرداد قیمت ارز تغییر خواهد کرد بنابراین آنها که در بازار  می مانند زیان نخواهند کرد.  

 

  • مهران بابایی
  • ۰
  • ۰

رشد ناگهانی قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان بعد از تعطیلات نوروز 1397

قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان در سبد بورس کالا این ماه به صورت افزایشی بود به گزارش پایگاه مرکزآهن یک شنبه این هفته با توجه به اینکه قیمت دلار 5800 تومان را تجربه کرد، در این حین تاثیر مثبتی بر بورس فلزات و آهن آلات گذاشت به صورتی که قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان با افزایش 1500 ریالی همراه بود.

این افزایش قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان  به نسبت ماه گذشته سال 95 حدودا 10% بوده است. قیمت پایه در حدود 2400 تومان بوده و تا قیمت 2559 تومان هم رسید. در بورس کالا سبد میلگرد فولاد کرمان هم عرضه شد که برای سایز 10 تا 175 تومان هم افزایش را تجربه کرد و قیمت 2485 تومانی در بازار عرضه شد. لازم به ذکر است قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان به ازای سبد 240 تن به قیمتی فرا تر از اعلامی سبد در بورس به مقدار 5000 تا اعلام شد.


بورس کالای میلگرد کارخانه ذوب آهن اصفهان


بورس کالا قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان در ازای ارائه سبد 240 تن به مقدار 280 ریال بیشتر از سبد 5 هزار تنی بود.با این وجوددر سال 97 بورس با روند افزایشی کار خود را شروع کرد. عمده اصلی این نوسان قیمت به علت رشد نرخ ارز از روزهای آغازین سال 97 بوده است و باعث جو نا آرام در بازار گشته به صورتی که کارخانه های تولیدی فروش محصولات خود را متوقف کردند تا سود بیشترب نصیبشان گردد

تا چندی پیش بورس آهن اسفنجی در ماه بهمن 96 به میزان 10700 رسال عرضه می شد که بامقایسه این محصول با حال حاضر مشاهده میکنیم افزایش 1800 ریالی را تجربه کرده است. این افزایش قیمت بر بر کلیه محصولادی فولادی تاثیر مثبت گذاشته است.


جوی که در بازار مشاهده میکنید در خصوص نرخ ارز این روزها بعید می رسد در روزهای آینده ادامه دار باشدف این موضوع به یک معضل اساسی بر کل اقتصاد ایران بوده است اگر در همان ابتدای سال 97 دولت کنترل نرخ ارز را به صورت جدی تر انجام میداد با توجه به اینکه قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان هم با بالا و پایین رفتن نرخ ارز مشخص می شود، ای روزها شاهد افزایش قیمت محصولات فولادی نبودیم


با توجه به اینکه در پایان سال 96 آقای روحانی دستور بر اجرای قانون  عدم افزایش قیمت محصولات فولادی تا پایان خرداد را تصویب کرد. این دستور صرفا در بورس روزهای آخر سال 96 تصویب شد. به نظر می شوداین دستور امسال به مشکل بر خورد کند و این جور که پیش بینی می شود در روزهای آینده با افزایش قیمت رو به رو باشیم.


سال جاری قیمت مواد اولیه از جمله قیمت شمش به صورت صعودی بوده است و این امر سبب افزایش قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان گردیده است. بنابراین تا زمانی که قیمت ها نتواند رضایت خریداران را برآورده کند نمی توان به حمایت از کالای ایرانی امیدوار بود.

  • مهران بابایی
  • ۰
  • ۰

موضوعات حذف مالیات بر ارزش افزوده برای تولید کنندگان آهن و فولاد کشور

با توجه به نام گذاری سال 97 جهت حمایت از کالای ایرانی و تولید داخلی خبری مبنی بر حذف مالیات در بخش آهن و فولاد حال روز بازار هم منتظر رسمی شدن این موضوع و تصویب  شدن در مجلس هستیم

با این تفاسیر که طبق شنیده های رسیده از کارشناسان حوزه آهن و فولاد  کشور این موضوع تحت نامی به صورت مالیات بر مصرف تبدیل خواهد شد به گونه ایی که دریافت کننده نهایی آهن و فولاد شامل قونون مالیات بر مصرف می شود.
 این سیستم مالیاتی در کش.رهای صنتی تحت نام gst اجرا شده است از جمله کشور ژاپن که کارشناسان آهن و فولاد ژاپنی از این موضوع رضایت کامل دارند

قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان

تحقیق در خصوص تفاوت‌های GST با VAT

در خلال جمع آوری اطلاعات فروش داخلی کشورهای همسایه ایران متوجه برخی پیچیدگی ها در اعلام قیمت داخلی آنها شده و بحث مالیات بر ارزش افزوده یا VAT ما را با مشکلاتی همراه ساخت؛ چرا که در برخی از کشورها این مالیات در نرخ اعلامی لحاظ شده بود و در برخی دیگر خیر؛

 لذا بر آن شدیم تا اطلاعات بیشتری را از سیستم مالیاتی دنیا بدست آوریم؛ و اینکه علت این موضوع را واکاوی نماییم که مثلا چرا در قیمت های داخلی چین و یا ایران VAT بصورت پیش فرض اعلام شده و در نظر گرفته میشود ولی در خصوص هند اینطور نیست !؟

در ایران فعلا سیستم مالیاتی در زنجیره تامین بصورت مالیات بر ارزش افزوده است. در حالی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته GST پیاده سازی شده است؛ همچنین در خصوص کشورهای در حال توسعه مثل هندوستان و یا مالزی، برای پیوستن به WTO یا بازارهای جهانی، به تدریج در حال گذار از VAT به سمت GST میباشند؛


نحوه پیاده سازی سیستم مالیاتی در حوزه آهن و فولاد


نحوه پیاده سازی، اجرا و کنترل سیستم های مالیاتی مبتنی بر GST در بخش محصولات دارای اهمیت زیاد و حساس است؛ چون در صورت عدم توفیق کنترل کامل نقاط انتهایی فروش؛ احتمال ورود کالای سیاه به بازار بدون پرداخت مالیات بر مصرف، به مراتب بیشتر از سیستم مالیاتی نوع اول مبتنی بر VAT میباشد.

بدون شک تعدد نقاط انتهایی فروش در بازار سنتی ایران در مقایسه با تعداد تولیدکنندگان داخلی، بسیار گسترده بوده و از لحاظ شمار غیر قابل مقایسه است و هنوز مشخص نیست که دولت چه اهرم هایی را در اجرای صحیح این نوع سیستم مالیاتی به کار خواهد بست و اینکه آیا این اهرم ها کافی خواهند بود و یا خیر که این مسئله تنها در اجرای کامل آن و عملیاتی شدن آزمایشی این سیستم مشخص خواهد شد؛

یکی دیگر از المان های منفی این سیستم مالیاتی در صورت اجرایی شدن در سالهای ابتدایی آن، خسران فروشندگان نقاط انتهایی است که قانون مند بوده و دارای مجوز رسمی هستند و در واقع نسسبت به فروشندگان یا واسطه های غیر قانونی در تیررس قرار گرفته اند؛ این فروشندگان به مراتب بیشتر از فعالان بازار آهن آلات در سایه و بدون مجوز در معرض آسیب قرار خواهند گرفت؛

چراکه سهم بازار با اهرم تزریق کالای سیاه بدون اخذ مالیات بر مصرف حداقل در سال اول اجرایی این مصوبه تا روشن شدن نقاط ضعف آن؛ به دست فروشندگان بدون مجوز خواهد افتاد تا اینکه به تدریج این مراکز شناسایی و نقاط ضعف این سیستم مالیاتی برطرف گردد که البته تاوان سنگینی برای فروشندگان آهن آلات قانونمند خواهد داشت؛

کما اینکه تجربه و عملکرد نشان داد که اجرای آزمایشی سیستم مالیات ارزش افزوده VAT که از سال ۸۹ برای این عده عملیاتی شده است چه مشکلاتی را به همراه داشته است؛ بطوری که مراکز قانونمند همچنان در حال چانه زنی و رفت و آمد و تلاش برای کاهش جرائم مالیاتی هستند که به بهانه های مختلف فاکتورهای خرید و یا فروش آنها رد شده و برای آنها جرایم سنگینی لحاظ شده است؛ حال آنکه مراکز غیر قانونی فعال در حوزه فروش که به کل و تا پیش از این از ارائه هر گونه مدرکی شانه خالی کرده بودند؛ تحت عنوان “توافق با اداره مالیاتی” به راحتی و با کمترین جرائم ممکن پرونده مالیاتی خود را مختوم نموده اند. در صورتیکه شرایط باید به گونه ای باشد که موجب تشویق فعالان قانونمند به قانونمند تر شدن گردد نه قانون گریزی و توافق ثانویه.

  • مهران بابایی
  • ۰
  • ۰

بازار فولاد و آهن آلات بعد از تعطیلات عید 97

پایگاه اطلاع رسانی مرکز آهن اعلام کرد میزان تقاضا آهن در بازار با توجه به اینکه مردم در استرس این موضوع که جو حاکم بر بازار کشور افزایش قیمت را بازگو میکند ، هستند و از خرید آهن آلات ترس دارند و بسیار محتاط هستند و این موضوع باعث شده که بازار ساکن باشه هیچ خرید و فروشی در بازار صورت نگیرد. در این حین قیمت میلگرد روز چهارشنبه 15 فروردین 97 با افزایش رو به شد.


قیمت میلگرد بناب تبریز با توجه به تقاضای زیادی که داشت حالت افزایشی برای محصولات خود پیش گرفت و هر روز به قیمت میلگرد خود افزود. جو درست شده از این موضوع که دلار بعد از عید به بالای 5 هزار تومان می رسد بر بازار میلگرد بناب و ذوب آهن تاثیر منفی گذاشته و شاهد افزایش قیمت میلگرد بودیم.



هر چند که برخی گزارشات دریافتی از حوزه قراضه آهن حکایت از ثبات و عدم تغییرات محسوس آن در روزهای ابتدایی بازگشایی سال جدید دارد. این در حالی است که در هفته گذشته قیمت برخی کارخانجات از جمله قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان اعلام نگردید.

اتفاقات اخیر در حوزه ارز و تاثیر آن بر قیمت شمش

سایه سیاهی آسمان ارز ایران را فرا گرفته که طی 10 روز گذشته شاهد افزایش قیمت در این بخش بوده ایم این افزایش قیمت به وجود آمده به حوزه نورد و مقاطع بلند تاثیر گذاشته

همزمان با نوسان گیری های بخشی از حوزه نورد در روزهای نسبتا تعطیل لایه های بالایی زنجیره تامین به خصوص بازار شمش القایی؛ قدر مسلم با سهم خواهی این حوزه ها و لایه ‌های بالاتر از این نوسانات به وجود آمده در حوزه نورد و مقارن با آن با فروکش نمودن زود هنگام بازار تقاضا و مواجه با افزایش قیمت های انفجاری پیش امده ۱۰ روز اخیر از جمله قیمت میلگرد ساده و قیمت میلگرد شاهرود ؛ چنانچه اگر چاشنی عقب ‌نشینی نرخ دلار هر چند به صورت دستوری در روزهای آتی ضمیمه این تحولات گردد؛ رکود نسبی و فرسایشی شدن مجدد بازار داخلی مقاطع طویل فولادی دور از انتظار نخواهد بود

هر چند شاید قضاوت در این خصوص کمی زود باشد اما عکس العمل و رفتار افزایشی با تاخیر و البته تاحدودی ناکام مانده از نوسان گیری حوزه شمش القایی قابل پیش ‌بینی خواهد بود؛ در ادامه به طور حتم این تقاضای موثر و نهایی بازار مصرف است که در این کشمکش و هنگامه لایه ‌های مختلف زنجیره‌ تامین، تعیین کننده نهایی سمت و سوی هفته آتی بازار خواهد شد.

  • مهران بابایی