دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز

دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز
پیوندها

۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اولین هدف بازار آهن آلات رسیدن به آرامش

در ابتدای هفته گذشته برای بازار آهن آلات تغییرات قیمتی خاصی ثبت نشده است و بازار در رکود معاملات قرار داشت. در اواسط هفته اما شرایط کمی پی چیده تر شد و با کاهش قیمت سکه، قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی نیز کاهش یافت. با شروع ماه رمضان نیز بازار بیش از پیش در سکوت و سکون فرو رفت.

با روند کاهشی که از ابتدای هفته گذشته قوی تر شده است انتظار می رود قیمت اعلامی برای مقاطع در روزهای آینده ثبات نسبی پیدا کند. به نظر می رسد این ثبات نه تنها در اعلام قیمت میلگرد و تیراهن و مقاطع فولادی که در تمامی بازارهای کالایی مشاهده خواهد شد.

 

در هفته ای که گذشت نرخ میلگرد کارخانجات مختلف از جمله قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان برای خریداران از جذابیت کافی برخوردار بود و همین امر سبب افزایش فعالیت در بازار این محصول شد. هم چنین قیمت ها پتانسیل ورود خریداران جدید به بازار فولاد را در ماه آتی افزایش خواهد داد. هم چنین ورود به ماه مبارک رمضان در هفته جاری نیز یکی از دلایل عمده برای پیش بینی کاهش حجم معاملات در روزهای آتی خواهد بود ولی در هر صورت باید با واقعیت های موجود در بازار فولاد کنار آمد.

 

آیا روند کاهش قیمت مقاطع فولادی ادامه دارد؟

در ساعت های پایانی روز دوشنبه نیز قیمت اکثر محصولات فولادی از جمله قیمت میلگرد روهینا و قیمت تیرآهن تبریز با افت ۳ درصدی مواجه گردید. پیش بینی بازار فولاد در روزهای آتی کمی دشوار می باشد چراکه از یک سو در ماه رمضان فروش چندانی صورت نخواهد گرفت و از طرف دیگر قیمت های پیشنهادی از سوی کارخانجات هم چون قیمت میلگرد پرشین و قیمت تیرآهن کرمانشاه وسوسه انگیز بوده و برای خریداران جدید با جذابیت همراه می باشد.

 

هم چنین از بازار دلار نیز خبرهای پراکنده ای به گوش می رسد با این حال نمی توان چشم انداز دقیقی را برای بازار فولاد براساس آن ترسیم کرد. هفته گذشته را می توان دومین هفته متوالی با کاهش نرخ در بازار فولاد به حساب آورد و نشانه هایی از حمایت بازار فولاد در روزهای آتی نیز به چشم نمی آید.

روند اعلام قیمت میلگرد کارخانه های مختلف

این شرایط به معنی آن است که کاهش سرعت افت قیمت ها به حداقل رسیده و با توجه به ثبات قیمت میلگرد زاگرس و سایر کارخانجات در روزهای پایانی هفته به نظر می رسد هفته جاری قیمت محصولات تولیدی اکثر کارخانجات به ثبات برسد. همچنین روند کاهشی نرخ شمش طی هفته گذشته نیز عامل تاثیرگذار بر قیمت محصولات فولادی بوده است. اگرچه این عامل در هفته های قبل نیز بر قیمت محصولات تاثیرگذار بود ولی طی هفته سوم اردیبهشت تاثیر بیشتری بر روند بازار گذاشت.

 

آیا قیمت آهن در بازار همچنان رو به کاهش است ؟

در کنار روند نزولی نرخ شمش که در هفته جاری نیز به قوت خود باقی خواهد ماند فرا رسیدن ماه رمضان و کاهش فعالیت خرید در این ماه و هم چنین بارش های فصلی و مشکلات حمل و نقل نیز بر روند رکود بازار در هفته جاری دامن خواهد زد. برخی از فعالان بازار ثبات در هفته جاری را پیش بینی کرده اند و برخی دیگر نیز عقیده دارند که روند نزولی قیمت کارخانجات مختلف از جمله  تیکمه داش در هفته جاری هم چنان ادامه خواهد داشت.

 

ولی آن ها عقیده دارند که شرایط در هفته جاری بهبود خواهد یافت و هم چنین از نرخ کاهش قیمت ها نیز کاسته خواهد شد. بنابراین به نظر می رسد که بازار به تدریج به سمت ثبات و آرامش پیش خواهد رفت ولی ورود به ماه رمضان خود به معنای شروع رکود در بازارهای کالایی و به خصوص بازار فولاد می باشد ولی به نظر می رسد که در سال جاری شاهد ثبات قیمت ها در ماه رمضان باشیم. با این حال تمامی موارد ذکر شده تنها حدس و گمان فعالان بازار از آینده و روند قیمت گذاری محصولات طی روزهای آتی می باشد و نمی تواند چشم انداز بازار را به درستی مشخص نماید و برای تحلیل دقیق تر باید تا روزهای آتی منتظر بمانیم.


  • مهران بابایی
  • ۰
  • ۰

روند افزایشی قیمت مقاطع چینی همچنان ادامه دارد

میزان تقاضای بالا و موجودی کم در انبار از عوامل همیشگی در قیمت میلگرد هستند. از آغاز ماه آوریل قیمت میلگرد چینی شروع به افزایش کرد. از سویی با توجه به تعطیلی اکثر کارخانه های تولید کننده فولاد به علت محدودیت های زیست محیطی ، افزایش قیمت را بیش از پیش تحریک کرد.

از ابتدای سال جدید در چین ، سیاست های فعالان فولاد استراتژی افزایش موجودی انبار ها را در راس کار خود قرار دادند، این روند به نسبت سال های گذشته از بعد تعطیلات سال نو شروع می شد. موجودی انبار تا 10 مارس حدود 2000 میلیون تن بیشتر از سال گذشته گزارش شده است.


با انتشار داده های سه ماهه تولید در ماه مارس، مشخص شد که تمهیدات زیست محیطی طی فصل زمستان نه تنها باعث افت تولید فولاد خام  نشده، بلکه تولید در سه ماهه ابتدایی ۲۰۱۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل حتی افزایش نیز داشته است. افزایش تولید، کاهش تقاضا و افزایش موجودی انبارها باعث افت قیمت میلگرد در بازار فیوچرز و فیزیکی شد.

تاثیر شرایط جدید زیست محیطی بر تولید میلگرد


با رشد معاملات روزانه و کاهش موجودی انبارها، و سیاست های جدید زیست محیطی، بازارهای فیوچرز از 15 مارس روند ثابتی را پیش رو گرفتند و انتظارات فعالان زنجیره فولاد تا حدودی بهبود یافت. میانگین خریدهای روزانه در بخش مقاطع ساختمانی از میانه مارس بنا به اعلام منابع پلنر نزدیک به ۲۰۰ هزار تن بوده است.

در فاصله اکتبر تا دسامبر ۲۰۱۷ نیز قیمت روز میلگرد این شهر از حد پایین ۳۹۰۰ یوان به ازای هر تن به حد بالای ۴۹۸۰ یوان به ازای هر تن یعنی ۱۰۸۰ یوان افزایش دست یافت.

طی دو سال گذشته، این میزان فروش تنها در آوریل ۲۰۱۶ و اکتبر ۲۰۱۷ اتفاق افتاده است. در مارس تا آوریل ۲۰۱۶، قیمت میلگرد شانگهای از ۱۹۴۰ یوان به ازای هر تن در ابتدای مارس، به ۲۹۵۰ یوان به ازای هر تن در اواسط آوریل رسید که ۱۰۱۰ یوان رشد را نشان می دهد.

از اواخر مارس امسال تا کنون، قیمت میلگرد امروز در شانگهای از ۳۵۱۰ یوان به ازای هر تن به ۳۸۱۰ یوان به ازای هر تن رسیده که رشد ۳۱۰ یوانی را نشان می دهد. با استناد به حجم فعلی سنگین خریدها و افت بیش از انتظار در موجودی انبارها به نظر می رسد که رشد قیمت میلگرد در بازار داخلی چین هنوز متوقف نشده است.



از سوی دیگر، برخی منابع اعلام کرده اند که بازگشت عرضه به بازار داخلی چین بسیار کمتر از انتظارات بازار بوده است. دلیل اول اینکه تمهیدات زیست محیطی به توقف های زیادی در مناطق جیانگ سو، و آنهویی انجامیده که به طور مستقیم بر عرضه محصولات ساختمانی در شرق چین تاثیرگذار بوده است.

هم چنین، اکثر کوره بلندهای متوقف در زمستان هنوز مجوز ادامه فعالیت را دریافت نکرده اند و هم چنان تولید فولاد خام تحت محدودیت می باشد. به علاوه، اعلام توقف ۸۰ درصد از فولادسازی های منطقه ژوژو که بیشتر تولید مقاطع ساختمانی را در دستور کار دارد، باعث شده تا سرعت کاهش موجودی انبارهای بیشتر شود.

در مجموع، می توان گفت که دو موتور محرکه افزایش قیمت میلگرد یعنی کاهش موجودی انبارها و افزایش حجم فروش همچنان در بازار وجود دارند، در حالی که عرضه فولاد به بازار هنوز تحت فشار تمهیدات زیست محیطی، توقف ها و انجام تعمیرات کوره بلندها می باشد و انتظار می رود در دوره پیش رو افزایش قیمت آهن آلات به شکل با ثباتی ادامه یابد.
افزایش قیمت بیلت صادراتی CIS

با توجه به روند نزولی قیمت جهانی قراضه در طی هفته گذشته صادرکنندگان بیلت CIS قیمت خود را تنی ۱۰ دلار برای حداقل قیمت و تنی ۵ دلار برای حداکثر قیمت افزایش داده اند و در حال حاضر تنی ۵۱۰ تا ۵۱۵ دلار FOB به فروش می رسد.

به گفته منابع بازار تقاضای بیلت CIS بهبود یافته و این امر به افزایش قیمت آن کمک کرده است. به علاوه قیمت بیلت صادراتی CIS برای ترکیه و مصر در حال حاضر تنی ۵۲۰ تا ۵۳۰ دلار CFR به فروش می رسد.

  • مهران بابایی
  • ۰
  • ۰

روند قیمت گذاری مقاطع در بازار آهن این هفته

روز گذشته برای معامله شده در بازار تغییراتی ثبت نشده است. روال ثبات قیمت گذاری پیش از این نیز در دو روز اول هفته در بازار میلگرد اتفاق افتاد و شاهد قیمت ها بودیم. در حال حاضر قیمت میلگرد فولاد کرمان مرز رقابتی را طی کرده و برای دومین بار در هفته جاری امکان حظور در سبد کالای بورس را پیدا کرده است.

هرچند در دوروز ابتدای هفته قیمت ها ثابت بود اما معملات چندانی برای این دو روز به ثبت نرسیده است. گویا خریداران مجدد به طمع کاهش قیمت عقب نشسته بودند. همین خریداران زمانی که قیمت میلگرد فولاد کرمان را در بورس مشاهده کردند تقاضای خرید خود را به سرعت روانه بازار بورس کردند.

قیمت میلگرد آجدار نیز طی روز گذشته به طور رسمی کاهش ۱۰ تا ۴۵ تومانی را در دستور کار خود قرار داده که البته با توجه به توافقی بودن معاملات به صورت شفاف مشخص نیست که این کاهش نتیجه معاملات روز یک شنبه بوده یا این که روز دوشنبه این میزان کاهش در نظر گرفته شده است.

به هر حال تا ساعت های ابتدایی روز گذشته به غیر از قیمت میلگرد کاشان تقریبا سایر کارخانجات قیمت های خود را ثابت اعلام کردند ( البته متاسفانه شنیده ها از تخفیفات موثر این واحد به صورت غیر مستقیم حکایت دارد).

تعداد معدودی از واحدهای عرضه کننده مقاطع فولادی نیز در روز گذشته کاهش قیمت پروفیل و سایر محصولات فولادی را مد نظر قرار داده و در ساعت های ابتدایی به نظر می رسید که بازار فولاد توافقی باشد.

هماهنگی تولیدکنندگان برای اعلام قیمت مقاطع در روز دوشنبه

هم چنین در حوزه تیرآهن نیز در ساعات ابتدایی روز با این که هنوز نرخ رسمی فروش محصولات تیرآهن توسط تولیدکنندگان و نمایندگان اصلی فروش واحدهای تولیدی اعلام نشده بود ولی انبارداران تهران و اصفهان با تغییراتی جزئی قیمت تیرآهن را توافقی اعلام کردند.

هم چنین قیمت ناودانی و نبشی نیز طی روز دوشنبه به صورت رسمی بین ۱۰ تا ۳۰ تومان ( البته در برخی سایزها تقریبا ثابت) اعلام قیمت شده و روند کلی بازار این کالا نیز توافقی بوده است.

در ساعت های پایانی روز گذشته در بازار فولاد قیمت پروفیل آهن ۲ میل کارخانجات مختلف از جمله قیمت پروفیل نیکان در محدوده قیمت بین ۳۲۶۵ تومان (حداقل نرخ) تا ۳۳۰۰ تومان (حداکثر قیمت ) گزارش شد.

مقاومت تولیدکنندگان برای شکستن قیمت ها

هم چنین در حوزه میلگرد آجدار شاخه نیز دامنه قیمت سایزهای ۱۴ تا ۲۵ آجدار بین ۲۸۶۰ تومان به عنوان بالاترین قیمت و ۲۷۱۰ تومان به عنوان پایین ترین نرخ از سوی واحدهای تولیدی در بازار پیشنهاد می شود.

هم چنین روند قیمت نبشی ناودانی در عین توافقی بودن در روز گذشته نشانه هایی از تغییر نیز داشته است. عمده کاهش قیمت در این حوزه بین ۵ تا ۳۰ تومان بسته به واحد عرضه کننده و نوع کالا بوده و این در حالی است که تعداد بسیار معدودی از واحدها به جهت نزدیک شدن به قیمت میانگین بازار کاهش ۶۰ تا ۸۰ تومانی داشته اند.

این واحدها از جمله عرضه کنندگانی بودند که در دو روز گذشته علی رغم افت نسبی این بازار کاهش قیمت را بر روی محصولات خود لحاظ نکرده بودند و روز گذشته تقریبا با سایر رقبای خود در نرخی متعادل تر قرار گرفتند.

تغییرات قیمتی در بازار مواد اولیه

به گزارش پیک فلز در روز دوشنبه در حوزه گندله براساس خبرهای دریافتی تغییری در نرخ این محصول دیده نشد ولی میزان عرضه محدود بوده است.

 

قیمت فعلی در محدوده ۴۹۰ تا ۵۰۵ تومان شنیده شد و در حوزه آهن اسفنجی قیمت های روز گذشته بین ۱۲۳۵ تا ۱۲۵۵ تومان گزارش شد. در حوزه قراضه بیشتر واحدها بعد از چند روز افزایش قیمت روز گذشته را با ثبات نرخ آغاز کردند

و فقط ۲ تا ۳ واحد افزایش قیمت ۲۵ تا ۵۰ تومانی داشتند که تمرکز این افزایش نرخ در استان یزد گزارش شد. در حال حاضر هنوز تهران از منظر قیمتی فاصله معنا داری با سایر نقاط معاملاتی قراضه داشته و در محدوده ۱۹۰۰ تومان گزارش شده است

و در نهایت در بخش شمش قیمت های القایی بین ۲۴۳۵ تا ۲۵۲۵ تومان شنیده شد که براساس کیفیت و سایر متغیرهای این بازار نرخ گذاری شده و شمش قوسی نیز در دامنه قیمتی ۲۵۵۰ تا ۲۵۸۵ تومان شنیده شد.

عرضه های بورس کالا در هفته سوم اردیبهشت

تمامی این نرخ های در روزهای جاری بر قیمت پروفیل قوطی و نبشی ناودانی و سایر محصولات فولادی بازار فولاد ایران تاثیرگذار خواهد بود.

به گفته برخی فعالان بازار ۲ روز گذشته پیش بینی ها حکایت از افزایش ۷ یا ۸ درصدی قیمت شمش در بورس کالا داشت اما روز یک شنبه در عمل مشاهده گردید که چنین اتفاقی نیفتاد.

حال بماند که همین افزایش تقاضا نیز محتملا بازارسازی صاحبان کالا است که برای حفظ وضع موجود می کوشند اما با وجود پذیرش قیمت های روز گذشته در بورس کالا به عنوان قیمت واقعی این سوال به ذهن خریدار متبادر می شود

که این قیمت با قیمت کالاهایی مثل کلاف های ساده هم خوانی ندارد. سوالی که مطرح است این است که آیا تفاوت بیش از ۷۰۰ تومان کلاف ۵/۶ با قیمت شمش قابل قبول می باشد؟

 

  • مهران بابایی
  • ۰
  • ۰

پیش بینی قیمت میلگرد در روزهای آینده

قیمت میلگرد با توجه به شرایط حال حاضر بازار آینده ایی مشخص دارد. جو حاکم بر بازار به این صورت است که میزان تقاضا برای خرید میلگرد کم اما عرضه این محصول بسیار است، در حال حاضر کارخانه ذوب آهن اصفهان ، کویر کاشان ، ابر کوه یزد و مجتمع آناهیا گیلان از آغاز هفته پیش قیمت میلگرد امروز خود را با نوسان 300 ریالی ادامه دادند.

قیمت میلگرد امروز وابسته به شرایط متفاوتی می باشد از جمله نرخ ارز ، در روزهایی که نرخ ارز در ایران به صورت نا بسامانی بالا رفته بود حوزه فولاد هم متاثر از این موضوع بود و با افزایش قیمت موجه بودیم

اما با توجه به این موضوع که آیا قیمت میلگرد کاهش می یابد باید این موضوع را مد نظر داشت ، تصمیمات ترامپ در طولانی مدت بر قیمت میلگرد تاثیر نخواهد گذاشت.

در روزهای پایانی ماه رجب و فرا رسیدن ماه مبارک رمضان میزان تقاضا برای محصولات فولادی کم می شود  و این موضوع باعث رقابت تنگاتنگ شرکت ها برای بدست آوردن بازار می شود و باید شاهد کاهش قیمت میلگرد باشیم.


شرایط حاکم بر بازار آهن آلات نشان دهنده بازاری آرام است.با این حال به رغم کاهش  قیمت در تمامی مبادی از نکات جالب بازار روز شنبه افزایش قیمت محصولات ذوبی بود.

در حالی که اکثر فعالان اقتصادی به این باور رسیده اند که افزایش بیشتر قیمت محصولات  فولادی از جمله قیمت تیرآهن و میلگرد در شرایط فعلی نوعی خود زنی است.

بعضی شرکت های توزیع کننده هنوز در حال و هوای خود هستند و خلاف جهت شنا می کنند که از جمله آن ها می توان به قیمت تیرآهن اصفهان اشاره کرد.

خریداران میلگرد باید صبر کنند

در هفته جاری شاهد موج نخریدن آهن آلات با قیمت کاذب  کمپینی که از شبکه های اجتماعی به دل مردم رسید، فولاد سازان را به دردسر انداخته است و بازار راکد آهن و فولاد ایران را راکد تر کرده است.

مردمی که طرفدار پر و پا قرص این کمپین هستند معتقدند، افزایش قیمت بالای این روزهای محصولات فولادی کارخانجات همخوانی ندارد که برای مثال در حوزه تیرآهن می توان به قیمت تیرآهن تبریز و سایر کارخانجات اشاره کرد  و به همین دلیل است که موج نخریدن آهن آلات با قیمت های کاذب روز به روز جدی تر و فراگیر تر می شود.

همان گونه که می دانیم بازار آهن در بیشتر حوزه های محصولات نهایی فعلا روندی توافقی دارد منتهی برای اطلاع پاره ای از دوستان که می خواهند از جزئیات بیشتری مطلع شوند.این روند با این که با اعتراض عده زیادی از تولیدکنندگان در بورس کالا مواجه شد در هفته های قبل توانست اندکی از التهاب بازار را کاهش دهد ولی در هفته منتهی به ۲۰ اردیبهشت بازار مجددا دستخوش روند صعودی نرخ شمش و قیمت میلگرد امروز شد. می توان گفت نگرانی ها از تصمیم ترامپ دلیل اصلی آشوب بازار در هفته گذشته بوده است.

انتظار می رفت که عرضه فولاد سیرجان نیز از همین روند پیروی کند ولی برخلاف پیش بینی فعالان بازار نرخ این محصول در بورس کالا با افزایش مواجه گردید. در هفته گذشته عرضه کنندگان به این نتیجه رسیدند که عرضه دستوری در بورس کالا نه تنها کمکی به بهبود قیمت ها در بازار نکرده است بلکه سبب رکود در بازار و سردرگمی قیمت ها نیز شده است.

این روند شاید بتواند در کوتاه مدت بر بهبود بازار کمک کند ولی در طولانی مدت سبب قفل شدن بازار فولاد گشته است. بنابراین در هفته گذشته کم تر شاهد عرضه های دستوری در بورس کالا بودیم. با این حال نگرانی های شدید مبنی بر تصمیم ترامپ و در نهایت لغو برجام سبب آشوب بازار و تاثیر بر قیمت میلگرد و سایر کالاها شد.

نکته ای که تولیدکنندگان و خریداران باید به آن توجه داشته باشند این است که در حال حاضر شرایط کشور بحرانی بوده و تنها با اتحاد واحدهای تولیدی و جلوگیری از قیمت و تقاضای کذب در بازار می توان اقتصاد کشور را از ورطه نابودی نجات داد. در هفته جاری نیز با توجه به شروع ماه رمضان پیش بینی می شود اندکی از التهابات موجود در بازار کاسته شود.

باید گفت که در زمینه قیمت میلگرد آجدار فعلا کاهش نرخ چه بصورت رسمی و چه بصورت غیر رسمی ( تخفیفات ) بین ۲۰ تا ۶۰ تومان نسبت به قیمت صبح روز گذشته بوده که البته بخشی از این کاهش  در روز گذشته اعمال شده است.



 

  • مهران بابایی
  • ۰
  • ۰

بازی بزرگان و تاثیرات آن بر قیمت روز تیرآهن و میلگرد

در روزهای پایانی هفته اول اردیبهشت ماه با علام برخی از تولید کننده ها قیمت شمش القایی روند صعودی به خود گرفت و منجر به افزایش قیمت تیرآهن و قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی شد. در پی انتشار اخبار حاکی از افزایش قیمت رفتارهای ضد و نقیضی از جانب سایر تولید کنندگان این حوزه دیده شد. تولیدکنندگانی که تا چندی پیش یک صدا به مخالفت با کاهش قیمت ها برخواسته بودند، اکنون در برابر افزایش قیمت قد علم کردند.

اخبار منتشر شده در این حوزه باعث تعجب بسیاری از تحلیلگران قرار گرفت و در صدد بررسی موضوع برخواستند. تولید کنندگان مخالف شواهد بازار مبنی بر رکود و کاهش میل خریداران نهایی را عامل اصلی این مخالفت دانسته و گفتند: در حالیکه خریداران عقب نشینی کرده اند، افزایش قیمت ها فقط منجر به بحرانی کردن شرایط بازار خواهد شد.

تحلیلگران اما به این پاسخ بسنده نکرده و با پیگیری موضوع به نتایج قابل تاملی در این مورد دست یافتند. زمانی که تلاش جمعی از فعالان حوزه نورد برای کاهش قیمت تیرآهن و مقاطع فولادی صورت می گرفت، برخی دیگر از نوردکاران بدون هماهنگی اعلام افزایش قیمت کرده بودند و این مساله به تصمیمات بلند مدت تولیدکنندگان ضربه وارد می کرد.

نقش بر آب شدن برنامه ریزی بلند مدت نورد کاران

نوردکاران از افزایش قیمت ها ناراضی نبودند، بلکه این نارضایتی از عدم هماهنگی درون صنفی نشات می گرفت. روال کاری تولیدکنندگان تیرآهن، میلگرد و در کل محصولات فولادی طویل اینگونه است که:

1-     با هماهنگی درون صنفی، کلیه تولید کنندگان این حوزه به یکباره تا آرام شدن کامل بازار صبر می کنند و گاها خود نیز کمک به بر طرف کردن حباب موجود در بازار می کنند. اصلی ترین هدف نوردکاران این حوزه در جهت ثبات بازار، فراهم آوردن شرایط مساعد برای انجام خرید شمش القایی مورد نیاز خود برای تولید با قیمت مناسب است.

2-     پس از آرام شدن بازار، عمده تولیدکنندگان اصلی بطور هماهنگ اقدام به تهیه مواد اولیه خود، همان شمش القایی می کنند. تا جایی که عمده شمش القایی تولید شده را جمع آوری کنند و دیگر شمشی در بازار باقی نماند.

3-     شروع به تولید کرده، ولی مقاطع تولیدی را یا به بازار عرضه نمی کنند، یا عرضه قطره چکانی دارند. با این کار تقاضاها پشت یکدیگر انبار شده و موقعیت مناسب برای افزایش قیمت را اینگونه ایجاد میکنند.

4-     پس از انباشت تقاضا، حالا نوبت به عرضه اما با افزایش قیمت ها است. در این زمان روند افزایش قیمت تیرآهن و میلگرد و سایر مقاطع شروع می شود.

پس از این اقدام نورد کاران تولیدکنندگان شمش القایی هم اقدام به افزایش قیمت ها می کنند. اما معمولا از این شرایط سودی نصیب آنها نمی شود. چرا که نوردکاران شمش مورد نیاز خود را حتی با پیش بینی افزایش تقاضا از پیش تهیه کرده اند و بعضا در زمان افزایش قیمت شمش، اقدام به خرید نمیکنند.

پس از تخلیه تقاضای پشت سد، مجدد همه چیز به روال قبلی بر میگردد. تقاضا در بازار تا میزان زیادی فروکش می کند. نوردکاران که صید خود را کرده اند کمی قیمت های تند و تیز خود را کاهش می دهند و در نهایت شمش القایی ها که بازار خود را بی رونق میبینند نیز آتش زیر قیمت ها را پایین می کشند.

پس می بینیم که نوردکاران مخالف افزایش قیمت نیستند؛ آنها از عدم هماهنگی همکاران خود ناراضی بودند. این روند تکراری بارها و بارها در بازار دیده شده است. اما این بار برخی تولیدکنندگان در زمانی که می بایست عقب بنشینند تا تقاضای خریداران کاهش یافته و حباب بازار شکسته شود و شرایط بازار را برای دور بعدی آماده کنند، اقدام به افزایش قیمت تیرآهن و میلگرد کرده بودند.

تصمیمات شمش االقایی ها در برخورد با نوردکاران

اینبار اما شمش القایی ها هم دست نوردکاران را خوانده اند، در حقیقت زمانی که نوردکاران نیاز به حمایت تامین مواد اولیه داشتند، کمی تعلل کرده یا برخی نیز یا افزایش قیمت ها منجر شدند تا این روند تماما به کام نوردکاران تمام نشود و مقداری از حباب بازار را به نفع خود تخلیه کردند.

خریداران نهایی نیز پا پیش بینی عملگرد تولیدکنندگان و نوردکاران، در زمان عرضه عقب نشسته و اقدام به خرید نکردند. پر واضح است، آگاهی کلیه شرکت کنندگان در بازار و اینکه هیچ یک از گروه ها حاضر نشدند از مواضع خود عقب بنشینند بازار را در یک وضعیت گنگ قرار داد.

تولید کنندگان شمش، قیمت ها را افزایش دادند و عرضه را محدود کردند. نوردکاران در میان راه تولید مانند و حاضر نشدند شمش را گران بخرند. خریداران از قیمت تیرآهن و میلگرد عرضه شده در بازار استقبال نکردند و همچنان در انتظار عرضه های متعادل تر در بازار هستند. در این شرایط برخی نیز ساز افزایش قیمت زدند.

باید دید با این عدم هماهنگی، در هفته آینده چه چیزی در انتظار بازار آهن آلات است.

 

  • مهران بابایی
  • ۰
  • ۰


وضعیت بازار میلگرد جهانی در رکود و بدون تقاضا می باشد

قیمت میلگرد صادراتی CIS در هفته اول اردیبهشت به میزان 15 دلار کاهش را تجربه کرد. با توجه به تقاضای ضعیف میلگرد CIS احتمال بر این است که در هفته های آینده شاهد کاهش قیمت مجدد باشیم.میلگرد صادراتی ترکیه به نسبت CIS ار وضیت بهتری بهره می برد و میزان تقاضا برای این محصول خیلی خو گزارش شده است. در چین اوضاع متفاوت بوده و با افزایش قیمت 20 دلاری مواجه بوده است.

 

قیمت میلگرد در اروپا در ثبات به سر می برد و به میزان 540 یورو درب کارخانه عرضه و به دست مصرف کنندگان رسید ، در بازار امریکا نیز با کاهش قیمت مواجه بودیم و به میزان 670 دلار به گوش رسید.


متوسط قیمت میلگرد از سایز 8 تا 28 در بازار داخلی اصفهان در روز آغازین هفته به میزان 2700 تومان  در روزهای پایانی هفته  2690 تومان معامله شد. با توجه به رکود در بازار مسکن علت این موضوع بیشتر تخمین به این سمت بوده است. پس از عرضه شمش فولاد خوزستان در روز چهارشنبه در بورس کالا بازار جان تازه ایی به خود گرفت و روند ثابتی به خود گرفت ، قیمت فروش شمش فولاد خوزستان 20 تومان در بورس کالا بوده است. با این وجود هنوز پیش بینی کاهش قیمت میلگرد به گوش می رسد. آهن اسفنجی هم روند کاهشی به خود گرفته است. که تاثیز مستقیم بر قیمت قراضه داشته است.

 

بازار تیرآهن هم مشابه بازار داخلی پیش رفت بدون تقاضا بود

هم با کاهش مواجه بود ، به صورتی که در روزهای شنبه و یک شنبه قیمت تیرآهن 14 به میزان 3029 تومان خرید و فروش شد و در روز پایانی معامله هفته این مبلغ به 3010 توامن کاهش پیدا کرد.

با توجه به کاهش قیمت میلگرد این موضوع بر قیمت نبشی هم تاثیر گذار بود و به حدی که کاهش 100 تومانی را این هفته تجربه کردیم.

بازا میلگرد صادراتی ایران به کشورهای همسایه هم رشد مثبتی را تجربه کرد و نکته حائز اهمیت این است که صادرات آه نآلات به افغانستان و عراق با ارز دولتی  به خارج از مرز تعیین می گردد. این موضوع باعث نگرانی در بازار داخلی شده است نرخ ارز آزاد برای صادرات 5800 تومان است

 

  • مهران بابایی
  • ۰
  • ۰

قیمت میلگرد در سال 97 کاهش یا افزایش؟

آنچه که با شروع سال جدید مشاده شد افزایش ناگهانی قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی بود. طبق آمار اعلام شده این افزایش قیمت چیزی حدود 8 تا 10 درصد بوده است. منابع خبری اعلام کردند افزایش قیمت رخ داده به دلیل شوک وارده از بازار دلار و عملکرد منفی تولید کنندگان بوده است.

با اتخاذ سیاست تک نرخی شدن دلار، تحت تاثیر قرار گرفتن قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی وابستگی شدید صنعت فولاد به نرخ ارز را به وضوح مشخص می کند. هرچند که فرودین ماه طبق روال سال های گذشته ماهی کم رونق در بحث میزان تقاضا در بازار فولاد شناخته می شود اما رشد نرخ ارز و نبود برنامه ریزی کافی برای کنترل بازار سبب شد این بازار تحت تاثیر قیمت نابسامان دلار، دچار افزایش قیمت شود. در روزهای آغازین سال جاری قیمت میلگرد با 10 % افزایش اعلام شد ولی پس از آن با تک نرخی شدن دلار کاهش 4 % را مشاهده کردیم.

نوسانات رخ داده در بازار فولاد پس از یک افزایش قیمت غیر منتظره منجر به تحمیل یک رکود نسبتا قوی بر این بازار شده است. خریداران دست از فعالیت کشیده و منتظر ثبات و بعضا کاهش بیشتر برای برخی از قیمت ها هستند. نرخ فعلی دلار پس از اتخاذ تصمصم تک نرخی شدن 4200 تومان است و نکته جالب و قابل تأمل اینجاست که تولید کنندگان شمش را با نرخ جدید دلار خریداری می کنند. باید دید با این نرخ جدید برای مواد اولیه چه میزان افزایش یا کاهش قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی را در پیش رو خواهیم داشت.

قیمت میلگرد در دومین ماه سال جاری چگونه خواهد بود؟

با فرارسیدن دومین ماه از فصل بهار چه بر بازار آهن آلات خواهد گذشت. این سوال بسیاری از خریداران و تولیدکنندگان مقاطع فولادی است. سوالی که پیش از همه تولیدکنندگان باید پاسخ مناسبی به آن بدهند. در اردیبهشت ماه تعرفه های حمل و نقل مربوط به سال 1397 مشخص شد. طبق مصوبه حمل و نقل حداکثر ظرفیت برای حمل و نقل آهن الات 40 تن خواهد بود. این مساله منجر به افزایش نرخ کرایه و بالطبع افزایش قیمت تمام شده مقاطع فولادی خواهد شد.

بطور کامل تر میتوان این مسئله را اینگونه تحلیل کرد که، با توجه به کاهش حداکثر ظرفیت ماشین های باربر به 40 تن ممکن است شرکت های باربری در جهت جبران کاهش بار قیمت های پیشنهادی خود برای حمل و نقل را افزایش داده و این امر مستقیما بر قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی تاثیر خواهد گذاشت. هم چنین پیش بینی می شود که در اردیبهشت ماه میزان تقاضا برای خرید آهن به جبران کاهش میزان تقاضا در ماه فروردین، افزایش یابد.

پیش از شروع سال نو بازار در کسادی تقاضا به سر می برد. با ورود به دومین ماه سال جاری به جبران کمبود تقاضاهای قبل انتظار افزایش تقاضا داریم. اما افزایش قیمت دلار منجر شد در این ماه نیز با کاهش تقاضا مواجه شویم.

بازار مسکن؛ رونق یا رکود؟

رونق یا رکود بازار مسکن ارتباط مستقیمی با میزان تقاضا در بازار قولاد دارد. اگر قیمت ها در بازار به ثبات برسد احتمالا تقاضای خرید مقاطع فولادی افزایش یافته و با بالا رفتن تقاضای خرید، بخش مسکن و ساخت و ساز نیز رونق پیدا خواهد کرد.

 با شروع سال جدید و افزایش قیمت دلار، بیشترین هجوم خرید آهن آلات از سمت کسانی بود که موفق به خرید دلار نشده بودند. آنها با نگرانی از بالا رفتن مجدد قیمت روز میلگرد و سایر محصولات فولادی اقدام به خرید محصولات با قیمت بالا کردند. این خریداران پس از تک نرخی شدن قیمت دلار محصولات خود را انبار کرده و از فروش ان خودداری کردند. این امر خود منجر به بالا رفتم مجدد قیمت میلگرد شد.

تاثیر تک نرخی شدن دلار بر قیمت میلگرد

در شروع سال جدید قیمت ها افزایش داشت که با تک نرخی شدن دلار قیمت میلگرد کاهش پیدا کرد. به این کاهش قیمت ها نمیتوان چندان خوش بین بود چرا که بازار همچنان تحت تاثیر هیجانات افزایشی و کاهشی قرار دارد. کاهش قیمت ها زمانی ماندگار است که تحت تاثیر عوامل بیرونی مانند تغییر نرخ دلار یا هجوم تقاضای کاذب به سمت بازار نباشد به طور کلی برآیند آنچه در فروردین ماه رخ داد را میتوان هجوم سیگنال های منفی زیاد به بازار دانست

  • مهران بابایی