موضوعات حذف مالیات بر ارزش افزوده برای تولید کنندگان آهن و فولاد کشور
با توجه به نام گذاری سال 97 جهت حمایت از کالای ایرانی و تولید داخلی خبری مبنی بر حذف مالیات در بخش آهن و فولاد حال روز بازار هم منتظر رسمی شدن این موضوع و تصویب شدن در مجلس هستیم
با این تفاسیر که طبق شنیده های رسیده از کارشناسان حوزه آهن و فولاد کشور این موضوع تحت نامی به صورت مالیات بر مصرف تبدیل خواهد شد به گونه ایی که دریافت کننده نهایی آهن و فولاد شامل قونون مالیات بر مصرف می شود.
این سیستم مالیاتی در کش.رهای صنتی تحت نام gst اجرا شده است از جمله کشور ژاپن که کارشناسان آهن و فولاد ژاپنی از این موضوع رضایت کامل دارند
قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان
تحقیق در خصوص تفاوتهای GST با VAT
در خلال جمع آوری اطلاعات فروش داخلی کشورهای همسایه ایران متوجه برخی پیچیدگی ها در اعلام قیمت داخلی آنها شده و بحث مالیات بر ارزش افزوده یا VAT ما را با مشکلاتی همراه ساخت؛ چرا که در برخی از کشورها این مالیات در نرخ اعلامی لحاظ شده بود و در برخی دیگر خیر؛
لذا بر آن شدیم تا اطلاعات بیشتری را از سیستم مالیاتی دنیا بدست آوریم؛ و اینکه علت این موضوع را واکاوی نماییم که مثلا چرا در قیمت های داخلی چین و یا ایران VAT بصورت پیش فرض اعلام شده و در نظر گرفته میشود ولی در خصوص هند اینطور نیست !؟
در ایران فعلا سیستم مالیاتی در زنجیره تامین بصورت مالیات بر ارزش افزوده است. در حالی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته GST پیاده سازی شده است؛ همچنین در خصوص کشورهای در حال توسعه مثل هندوستان و یا مالزی، برای پیوستن به WTO یا بازارهای جهانی، به تدریج در حال گذار از VAT به سمت GST میباشند؛
نحوه پیاده سازی سیستم مالیاتی در حوزه آهن و فولاد
نحوه پیاده سازی، اجرا و کنترل سیستم های مالیاتی مبتنی بر GST در بخش محصولات دارای اهمیت زیاد و حساس است؛ چون در صورت عدم توفیق کنترل کامل نقاط انتهایی فروش؛ احتمال ورود کالای سیاه به بازار بدون پرداخت مالیات بر مصرف، به مراتب بیشتر از سیستم مالیاتی نوع اول مبتنی بر VAT میباشد.
بدون شک تعدد نقاط انتهایی فروش در بازار سنتی ایران در مقایسه با تعداد تولیدکنندگان داخلی، بسیار گسترده بوده و از لحاظ شمار غیر قابل مقایسه است و هنوز مشخص نیست که دولت چه اهرم هایی را در اجرای صحیح این نوع سیستم مالیاتی به کار خواهد بست و اینکه آیا این اهرم ها کافی خواهند بود و یا خیر که این مسئله تنها در اجرای کامل آن و عملیاتی شدن آزمایشی این سیستم مشخص خواهد شد؛
یکی دیگر از المان های منفی این سیستم مالیاتی در صورت اجرایی شدن در سالهای ابتدایی آن، خسران فروشندگان نقاط انتهایی است که قانون مند بوده و دارای مجوز رسمی هستند و در واقع نسسبت به فروشندگان یا واسطه های غیر قانونی در تیررس قرار گرفته اند؛ این فروشندگان به مراتب بیشتر از فعالان بازار آهن آلات در سایه و بدون مجوز در معرض آسیب قرار خواهند گرفت؛
چراکه سهم بازار با اهرم تزریق کالای سیاه بدون اخذ مالیات بر مصرف حداقل در سال اول اجرایی این مصوبه تا روشن شدن نقاط ضعف آن؛ به دست فروشندگان بدون مجوز خواهد افتاد تا اینکه به تدریج این مراکز شناسایی و نقاط ضعف این سیستم مالیاتی برطرف گردد که البته تاوان سنگینی برای فروشندگان آهن آلات قانونمند خواهد داشت؛
کما اینکه تجربه و عملکرد نشان داد که اجرای آزمایشی سیستم مالیات ارزش افزوده VAT که از سال ۸۹ برای این عده عملیاتی شده است چه مشکلاتی را به همراه داشته است؛ بطوری که مراکز قانونمند همچنان در حال چانه زنی و رفت و آمد و تلاش برای کاهش جرائم مالیاتی هستند که به بهانه های مختلف فاکتورهای خرید و یا فروش آنها رد شده و برای آنها جرایم سنگینی لحاظ شده است؛ حال آنکه مراکز غیر قانونی فعال در حوزه فروش که به کل و تا پیش از این از ارائه هر گونه مدرکی شانه خالی کرده بودند؛ تحت عنوان “توافق با اداره مالیاتی” به راحتی و با کمترین جرائم ممکن پرونده مالیاتی خود را مختوم نموده اند. در صورتیکه شرایط باید به گونه ای باشد که موجب تشویق فعالان قانونمند به قانونمند تر شدن گردد نه قانون گریزی و توافق ثانویه.
- ۹۷/۰۱/۱۸