دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز

دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز
پیوندها
  • ۰
  • ۰

بررسی بعضی از علل نوسانات قیمت سنگ آهن در هفته گذشته


سنگ آهن مانند همه فلزات از لحاظ اقتصادی دارای پیچیدگی قیمت در زمان های مختلف بوده است. برای اینکه بتوان در ارتباط با روند تعیین قیمت فلزات و تدوین سیاست های مرتبط با استخراج، تولید و صادرات آن نظر داد، شناخت محیط اقتصادی مرتبط با آهن که مهم ترین آن ها متشکل از تولید کنندگان، مصرف کنندگان، شرایط عرضه و تقاضا است، ضرورت دارد.


به دلیل روند رو به رشد جمعیت در جهان و افزایش نیاز به تولید محصولاتی مرتبط، ما شاهد روند رو به رشد تولیدات سنگ آهن نیز هستیم. کشور چین با داشتن 19 درصد جمعیت جهان سهمی در حدود 43 درصد از تولیدات آن را به خود اختصاص داده است.


ایران با داشتن ذخایر ارزشمند آهن، در مقایسه با کشورهای دیگر مانند: چین، استرالیا، برزیل و هند جزء تولیدکنندگان کوچک محسوب می شود. بنابراین، طبیعی است که به سرعت تحت تاثیر سیاست سایر کشورها و شرکت های بزرگ قرار میگیرد.


بازار مصرف سنگ آهن چین تعیین کننده قیمت است


دولت استرالیا در سال 2017، در ارتباط با قیمت سنگ آهن دو دلیل از جمله رشد عرضه جهانی و کم شدن تقاضای چین در سال 2018 را از مهم­ ترین دلایل در کاهش قیمت پیش بینی کرده است. اخبار موجود از کاهش قیمت سنگ آهن در هفته پیش اثر منفی بازارهای نقدی بر رکود تقاضا و افت قیمت این کالا را نشان می دهد.


با توجه به این نکته که چین بزرگ­ترین مصرف کننده فولاد جهان است، به دور از انتظار نیست که نقش موثری در تعیین قیمت آن در جهان ایفا می کند.


تغییرات قیمت سنگ آهن در بازار چین


سنگ آهن با خلوص 62 درصد وارداتی به چین با 1.8 دلار کاهش نسبت به جمعه گذشته به 64.9 دلار هر تن خشک سی اف آر گزارش شده است. شایان ذکر است که، این افت قیمت آنقدر نبوده که به افزایش خریدها کمک کند.


به گزارش فولاد ایران، در بورس دالیان چین هم آخرین قیمت قرارداد، سنگ آهن نسبت به جمعه افت داشته و در بورس شانگهای قیمت میلگرد حدود 7 دلار ارزان تر شده و به 562 دلار در هر تن رسیده است. بیلت هم در بازار چین 570 دلار هر تن است که نسبت به جمعه اخیر 4 دلار ارزان تر شده است.


همچنین، هفته گذشته موجودی سنگ آهن بنادر چین 158.95 میلیون تن ثبت شده که 1.05 میلیون تن نسبت به هفته قبل افت داشته است.


برخی از دلایل افت قیمت سنگ آهن در هفته گذشته:


1.      کاهش تولید فولاد در کشور چین را می توان از جمله عوامل مهم و موثر در بازار نام برد.


2.      افت قیمت در بازارهای فیوچرز


3.      تمایل خریداران به دریافت تخفیف های بیشتر


4.      عدم توارن عرضه و تقاضا


5.      افت قیمت میلگرد و بیلت در بازار داخلی چین


6.       بسته شدن معادن پیش از موعد پیش‌بینی شده و اتمام ذخیره آن ها به دلیل سیاست های اشتباه


7.      افزایش هزینه های معدنکاری


8.      ادغام معادن کوچک برای کاهش آلودگی های زیستی ناشی از فعالیت آن ها


به نظر می رسد که قیمت های پایین تر در بازار چین، منعکس کننده عرضه رو به رشد از سوی تولیدکنندگان کم هزینه و کاهش تقاضا از سوی آن است. که این روند می تواند نشانه ای از کوچک شدن صنعت فولاد در چین باشد.


بررسی بازار سنگ آهن در ایران


بازار سنگ آهن در ایران در بین سال های 2014-2010 رونق بهتری را نشان می دهد، زیرا در آن زمان شرایط مناسبی برای ارسال محصولات آن ها به چین بوده است. اما بعد از کاهش جهانی بهای سنگ آهن، صادرات هم در این زمینه کاهش یافت.


از جمله دلایل کاهش قیمت سنگ آهن در ایران میتوان اشاره کرد به:


1. فراوانی عرضه


2. تقاضای کمتر از سوی چین


3.   سود کمتر تولید فولاد


افت قیمت در سال های اخیرموثر است بر، کاهش چشمگیر پروژه های معدنی، افزایش هزینه های مرتبط، کاهش در سود پیش بینی شده که همه از جمله دلایل کاهش سرمایه گذاری در زمینه سنگ آهن و برداشت آن و در نتیجه کاهش قیمت آن می شود. در شرایطی که در نتیجه این فرآیند بوجود می آید، معادن کوچک برای ادامه فعالیت های خود دچار بحران می شوند.


  • ۹۷/۰۳/۰۲
  • مهران بابایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی