دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز

دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز
پیوندها
  • ۰
  • ۰

اولین هدف بازار آهن آلات رسیدن به آرامش

در ابتدای هفته گذشته برای بازار آهن آلات تغییرات قیمتی خاصی ثبت نشده است و بازار در رکود معاملات قرار داشت. در اواسط هفته اما شرایط کمی پی چیده تر شد و با کاهش قیمت سکه، قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی نیز کاهش یافت. با شروع ماه رمضان نیز بازار بیش از پیش در سکوت و سکون فرو رفت.

با روند کاهشی که از ابتدای هفته گذشته قوی تر شده است انتظار می رود قیمت اعلامی برای مقاطع در روزهای آینده ثبات نسبی پیدا کند. به نظر می رسد این ثبات نه تنها در اعلام قیمت میلگرد و تیراهن و مقاطع فولادی که در تمامی بازارهای کالایی مشاهده خواهد شد.

 

در هفته ای که گذشت نرخ میلگرد کارخانجات مختلف از جمله قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان برای خریداران از جذابیت کافی برخوردار بود و همین امر سبب افزایش فعالیت در بازار این محصول شد. هم چنین قیمت ها پتانسیل ورود خریداران جدید به بازار فولاد را در ماه آتی افزایش خواهد داد. هم چنین ورود به ماه مبارک رمضان در هفته جاری نیز یکی از دلایل عمده برای پیش بینی کاهش حجم معاملات در روزهای آتی خواهد بود ولی در هر صورت باید با واقعیت های موجود در بازار فولاد کنار آمد.

 

آیا روند کاهش قیمت مقاطع فولادی ادامه دارد؟

در ساعت های پایانی روز دوشنبه نیز قیمت اکثر محصولات فولادی از جمله قیمت میلگرد روهینا و قیمت تیرآهن تبریز با افت ۳ درصدی مواجه گردید. پیش بینی بازار فولاد در روزهای آتی کمی دشوار می باشد چراکه از یک سو در ماه رمضان فروش چندانی صورت نخواهد گرفت و از طرف دیگر قیمت های پیشنهادی از سوی کارخانجات هم چون قیمت میلگرد پرشین و قیمت تیرآهن کرمانشاه وسوسه انگیز بوده و برای خریداران جدید با جذابیت همراه می باشد.

 

هم چنین از بازار دلار نیز خبرهای پراکنده ای به گوش می رسد با این حال نمی توان چشم انداز دقیقی را برای بازار فولاد براساس آن ترسیم کرد. هفته گذشته را می توان دومین هفته متوالی با کاهش نرخ در بازار فولاد به حساب آورد و نشانه هایی از حمایت بازار فولاد در روزهای آتی نیز به چشم نمی آید.

روند اعلام قیمت میلگرد کارخانه های مختلف

این شرایط به معنی آن است که کاهش سرعت افت قیمت ها به حداقل رسیده و با توجه به ثبات قیمت میلگرد زاگرس و سایر کارخانجات در روزهای پایانی هفته به نظر می رسد هفته جاری قیمت محصولات تولیدی اکثر کارخانجات به ثبات برسد. همچنین روند کاهشی نرخ شمش طی هفته گذشته نیز عامل تاثیرگذار بر قیمت محصولات فولادی بوده است. اگرچه این عامل در هفته های قبل نیز بر قیمت محصولات تاثیرگذار بود ولی طی هفته سوم اردیبهشت تاثیر بیشتری بر روند بازار گذاشت.

 

آیا قیمت آهن در بازار همچنان رو به کاهش است ؟

در کنار روند نزولی نرخ شمش که در هفته جاری نیز به قوت خود باقی خواهد ماند فرا رسیدن ماه رمضان و کاهش فعالیت خرید در این ماه و هم چنین بارش های فصلی و مشکلات حمل و نقل نیز بر روند رکود بازار در هفته جاری دامن خواهد زد. برخی از فعالان بازار ثبات در هفته جاری را پیش بینی کرده اند و برخی دیگر نیز عقیده دارند که روند نزولی قیمت کارخانجات مختلف از جمله  تیکمه داش در هفته جاری هم چنان ادامه خواهد داشت.

 

ولی آن ها عقیده دارند که شرایط در هفته جاری بهبود خواهد یافت و هم چنین از نرخ کاهش قیمت ها نیز کاسته خواهد شد. بنابراین به نظر می رسد که بازار به تدریج به سمت ثبات و آرامش پیش خواهد رفت ولی ورود به ماه رمضان خود به معنای شروع رکود در بازارهای کالایی و به خصوص بازار فولاد می باشد ولی به نظر می رسد که در سال جاری شاهد ثبات قیمت ها در ماه رمضان باشیم. با این حال تمامی موارد ذکر شده تنها حدس و گمان فعالان بازار از آینده و روند قیمت گذاری محصولات طی روزهای آتی می باشد و نمی تواند چشم انداز بازار را به درستی مشخص نماید و برای تحلیل دقیق تر باید تا روزهای آتی منتظر بمانیم.


  • ۹۷/۰۲/۳۰
  • مهران بابایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی