دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز

دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز
پیوندها
  • ۰
  • ۰

رهایی بازار فولاد ایران از چنگال رکود

این اولین بار نیست که جامعه جهانی تصمیم به وضع تحریم های اقتصادی و تجاری علیه کشورمان را گرفته اند. مواجه های قبلی با این مشکل منجر شد تا دولت ایران با اقداماتی موثر تصمیم به تقوت بنیه علمی کشور کرده و با اتکا به توان فکری نیروهای جوان و بهره گیری از علم و فناوری روز دنیا بر این شرایط سخت فائق آید.

این بار نیز با لغو برجام توسط دولت آمریکا و اعمال تحریم های جدید انتظار می رود دولتمردان احتمال وقوع چنین رخدادی را اندیشیده باشند و از پیش برای مقابله با وارد آمدن فشار اقتصادی برنامه ریزی هایی انجام داده باشند.

یکی از بخش های بسیار تاثیر پذیر در زمان تحریم بازار فولاد است.  کنترل وضعیت این بازار و جلوگیری از افزایش ناگهانی قیمت تیرآهن ، میلگرد و سایر مقاطع فولادی در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. و صد البته این احساس نیاز در سایر بازارهای کالایی نیز وجود خواهد داشت.

 

این در حالی است که ضرب العجل ایجاد شده برای اجرای تحریم ها که به مدت ۱۸۰-۹۰ روز تعیین شده است لزوم مهندسی شرایط موجود را افزایش داده است. بنابراین لزوم ایجاد فضای گفت و گو در شرایط فعلی بازار فولاد به شدت احساس می شود. آن چه مسلم است این است که در حال حاضر برای در امان ماندن از تبعات بازگشت تحریم ها بر روی بازار فولاد و قیمت تیرآهن و میلگرد و سایر محصولات بایستی چاره اندیشیده شود.

 

برخی از فعالان بازار نیز عقیده دارند که در روزهای جاری باید به دولت و خصوصا تیم مذاکره کننده در این زمینه کمک کرد تا بتوانند ایده های جدیدی مطرح کرده و مذاکرات خوبی را به انجام برسانند. برخی نیز بر این عقیده اند که در صورت خروج آمریکا و اجرای مجدد تحریم ها ایران بایستی با اتحادیه اروپا مذاکره کرده و به طور جداگانه راجع به عدم آسیب به بازار فولاد کشور در زمان تحریم ها گفت و گو کند.

 

راهکاری جهت بهبود شرایط در بازار فولاد

با این حال بازار فولاد ایران نباید تنها به تضمین اروپا برای مسیر بازگشت تحریم ها امیدوار باشد بلکه فعالان بازار بایستی در این شرایط بحرانی با ارائه ایده های مختلف در جهت تداوم رشد بازار فولاد خصوصا در سطح بین المللی بکوشند.

 

برای این کار بازار فولاد نیاز به آینده نگری فعالان این حوزه در روزهای جاری را خواهد داشت. در غیر این صورت بدون مساعدت این افراد و عدم ارائه ایده های خلاقانه برای بهبود بازار صادراتی کشور نمی تواند از این مرحله بحرانی عبور کرده و شاهد افت شدید بازار در روزهای آتی خواهیم بود. در واقع نقش عمده دولت در این بخش انتقال و اجرای ایده های جدید در جهت بهبود بازار فولاد و عدم تاثیر شرایط کنونی بر قیمت محصولات فولادی از جمله قیمت تیرآهن و میلگرد بوده و در نهایت تیم مذاکره کننده بایستی این ایده ها را انتقال دهد.

هم چنین برخی نیز بر این عقیده اند که بایستی سهام شرکت های ایرانی را در میان متحدان تقسیم کرده تا آن ها نیز در خطر ماجرای بازگشت تحریم ها توسط آمریکا سهیم باشند. در صحبت های روزانه مسئولان کشور می شنویم که برخی کشورها با ایران متحد می باشند ولی این اتحاد تا زمانی که خروجی مناسبی برای کشور نداشته باشد چندان مورد قبول نیست.

 

همراهی سایر کشورهای منطقه برای مقابله با عوارض لغو برجام

تنها در صورتی این کشورها برای صنعت فولاد ایران سودمند می باشند که برای مثال در سهام شرکت های فولادی سهیم بوده و در بازگشت تحریم ها نیز متضرر گردند.  دلیل این عقیده این است که چنانچه این کشورها در سهام شرکت های فولادی سهیم باشند برای افزایش میزان صادرات نیز تلاش کرده و در واقع ایران در مسیر این روند تنها نخواهد ماند.

 

برای مثال مذاکرات زمانی سازنده خواهد بود که کشوری هم چون چین بتواند در خطرات ناشی از خروج برجام و بازگشت تحریم ها با ایران شریک شود. بنابراین تضمین اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم ها نیز تنها در صورتی تاثیرگذار خواهد بود که بتوانند در ریسک های ناشی از بازگشت تحریم ها با ایران شریک شوند.

 

روند پیش بینی شده برای تعیین قیمت تیرآهن ، میلگرد و مقاطع فولادی

به هر حال ارائه چنین ایده های خلاقانه ای برای نجات صنعت فولاد کشور از شرایط حساس کنونی برای جلوگیری از تغییرات شدید در قیمت تیرآهن و میلگرد و سایر محصولات فولادی بسیار موثر می باشد. هدف این است که به گوش همگان برسانیم که با تصمیم جدید ترامپ در واقع اقتصاد یک کشور مورد حمله قرار گرفته است و در نهایت سبب آسیب های جدی به کل اقتصاد و بازارهای کالایی بالاخص بازار فولاد ایران خواهد شد.

 

قیمت تیرآهن

لازم است که تمامی دنیا بدانند که مذاکرات در نهایت به نتیجه خواهد رسید و چنان چه در روزهای جاری تلاش های لازم توسط دولت مردان کشور صورت نگیرد عواقب سختی در روزهای آتی گریبان صنعت فولاد کشور را خواهد گرفت و قیمت تیرآهن و سایر محصولات به شدت تحت تاثیر خواهد بود.


  • ۹۷/۰۳/۰۱
  • مهران بابایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی