دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز

دنیای اقتصاد | نرخ آهن آلات ، نرخ ارز
پیوندها
  • ۰
  • ۰

روند افزایشی قیمت مقاطع چینی همچنان ادامه دارد

میزان تقاضای بالا و موجودی کم در انبار از عوامل همیشگی در قیمت میلگرد هستند. از آغاز ماه آوریل قیمت میلگرد چینی شروع به افزایش کرد. از سویی با توجه به تعطیلی اکثر کارخانه های تولید کننده فولاد به علت محدودیت های زیست محیطی ، افزایش قیمت را بیش از پیش تحریک کرد.

از ابتدای سال جدید در چین ، سیاست های فعالان فولاد استراتژی افزایش موجودی انبار ها را در راس کار خود قرار دادند، این روند به نسبت سال های گذشته از بعد تعطیلات سال نو شروع می شد. موجودی انبار تا 10 مارس حدود 2000 میلیون تن بیشتر از سال گذشته گزارش شده است.


با انتشار داده های سه ماهه تولید در ماه مارس، مشخص شد که تمهیدات زیست محیطی طی فصل زمستان نه تنها باعث افت تولید فولاد خام  نشده، بلکه تولید در سه ماهه ابتدایی ۲۰۱۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل حتی افزایش نیز داشته است. افزایش تولید، کاهش تقاضا و افزایش موجودی انبارها باعث افت قیمت میلگرد در بازار فیوچرز و فیزیکی شد.

تاثیر شرایط جدید زیست محیطی بر تولید میلگرد


با رشد معاملات روزانه و کاهش موجودی انبارها، و سیاست های جدید زیست محیطی، بازارهای فیوچرز از 15 مارس روند ثابتی را پیش رو گرفتند و انتظارات فعالان زنجیره فولاد تا حدودی بهبود یافت. میانگین خریدهای روزانه در بخش مقاطع ساختمانی از میانه مارس بنا به اعلام منابع پلنر نزدیک به ۲۰۰ هزار تن بوده است.

در فاصله اکتبر تا دسامبر ۲۰۱۷ نیز قیمت روز میلگرد این شهر از حد پایین ۳۹۰۰ یوان به ازای هر تن به حد بالای ۴۹۸۰ یوان به ازای هر تن یعنی ۱۰۸۰ یوان افزایش دست یافت.

طی دو سال گذشته، این میزان فروش تنها در آوریل ۲۰۱۶ و اکتبر ۲۰۱۷ اتفاق افتاده است. در مارس تا آوریل ۲۰۱۶، قیمت میلگرد شانگهای از ۱۹۴۰ یوان به ازای هر تن در ابتدای مارس، به ۲۹۵۰ یوان به ازای هر تن در اواسط آوریل رسید که ۱۰۱۰ یوان رشد را نشان می دهد.

از اواخر مارس امسال تا کنون، قیمت میلگرد امروز در شانگهای از ۳۵۱۰ یوان به ازای هر تن به ۳۸۱۰ یوان به ازای هر تن رسیده که رشد ۳۱۰ یوانی را نشان می دهد. با استناد به حجم فعلی سنگین خریدها و افت بیش از انتظار در موجودی انبارها به نظر می رسد که رشد قیمت میلگرد در بازار داخلی چین هنوز متوقف نشده است.



از سوی دیگر، برخی منابع اعلام کرده اند که بازگشت عرضه به بازار داخلی چین بسیار کمتر از انتظارات بازار بوده است. دلیل اول اینکه تمهیدات زیست محیطی به توقف های زیادی در مناطق جیانگ سو، و آنهویی انجامیده که به طور مستقیم بر عرضه محصولات ساختمانی در شرق چین تاثیرگذار بوده است.

هم چنین، اکثر کوره بلندهای متوقف در زمستان هنوز مجوز ادامه فعالیت را دریافت نکرده اند و هم چنان تولید فولاد خام تحت محدودیت می باشد. به علاوه، اعلام توقف ۸۰ درصد از فولادسازی های منطقه ژوژو که بیشتر تولید مقاطع ساختمانی را در دستور کار دارد، باعث شده تا سرعت کاهش موجودی انبارهای بیشتر شود.

در مجموع، می توان گفت که دو موتور محرکه افزایش قیمت میلگرد یعنی کاهش موجودی انبارها و افزایش حجم فروش همچنان در بازار وجود دارند، در حالی که عرضه فولاد به بازار هنوز تحت فشار تمهیدات زیست محیطی، توقف ها و انجام تعمیرات کوره بلندها می باشد و انتظار می رود در دوره پیش رو افزایش قیمت آهن آلات به شکل با ثباتی ادامه یابد.
افزایش قیمت بیلت صادراتی CIS

با توجه به روند نزولی قیمت جهانی قراضه در طی هفته گذشته صادرکنندگان بیلت CIS قیمت خود را تنی ۱۰ دلار برای حداقل قیمت و تنی ۵ دلار برای حداکثر قیمت افزایش داده اند و در حال حاضر تنی ۵۱۰ تا ۵۱۵ دلار FOB به فروش می رسد.

به گفته منابع بازار تقاضای بیلت CIS بهبود یافته و این امر به افزایش قیمت آن کمک کرده است. به علاوه قیمت بیلت صادراتی CIS برای ترکیه و مصر در حال حاضر تنی ۵۲۰ تا ۵۳۰ دلار CFR به فروش می رسد.

  • ۹۷/۰۲/۲۹
  • مهران بابایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی